روایت حجت الاسلام مروی از حماسه 9دی

روایت حجت الاسلام مروی از حماسه 9دی

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه 9 دی مخلوق تدابیر و روشنگری‌های امام خامنه‌ای بود، گفت: امام خامنه‌ای در دوران فتنه با بیانات، هشدارها و سعه‌صدری که از خود نشان دادند و با بصیرت افزایی، تأمل و مدارایی که داشتند، آن فتنه گسترده را به بهترین شکل مدیریت و 9 دی را خلق کردند.

روایت حجت الاسلام مروی از حماسه 9دی

هیات: حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد مروی در جلسه برنامه‌ریزی و هماهنگی بزرگداشت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها، دهه بصیرت و سالروز شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی که با حضور مدیران آستان قدس رضوی در تالار شهید سلیمانی حرم مطهر امام رضا علیه السلام برگزار شد، با اشاره به مناسبت‌های ملی و مذهبی دی‌ماه 99، عنوان کرد: در ماه جاری مناسبت‌های مهمی چون شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها، سالروز حماسه 9 دی و سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی را در پیش داریم که اگر عمیق و دقیق به آن‌ها نگاه کنیم، این مناسبت‌ها کاملاً به یکدیگر پیوسته هستند.

وی ضمن اشاره به حوادث غم‌بار پس از رحلت رسول گرامی اسلام صل الله علیه و آله و سلم که منتهی به شهادت صدیقه طاهره سلام الله علیها شد، بر لزوم تبیین و تحلیل گفتمان و موضع‌گیری‌های حضرت زهرا سلام الله علیها پس از رحلت رسول خدا صل الله علیه و آله و سلم تأکید و عنوان کرد: اینکه چرا حضرت فاطمه سلام الله علیها پس از ارتحال رسول عظیم الشان اسلام سلام الله علیها آن حال و شرایط غم‌بار را داشتند؟ نوع خطبه‌ها و موضع‌گیری‌های ایشان، چرایی توصیه ایشان به غسل شبانه و مخفی ماندن محل دفن و غیره، همه نکات بسیار مهمی است که باید در برنامه‎های فرهنگی و رسانه‌ای این ایام مورد توجه قرار گیرد و به آن‌ها پرداخته شود.

روایت حجت الاسلام مروی از حماسه 9دی
روایت حجت الاسلام مروی از حماسه 9دی

وی با بیان اینکه برگزاری باشکوه و باعظمت مراسم عزاداری حضرت زهرا سلام الله علیها حداقل کاری است که برای قدردانی از زحمات پیامبر مکرم اسلام صل الله علیه و آله و سلم می‎توانیم انجام دهیم؛ عنوان کرد: رسول خدا صل الله علیه و آله و سلم که می‌فرماید «هیچ پیامبری به‌اندازه‌ی من اذیت نشد» در برابر آن‌همه رنج‌ها و زجرها هیچ درخواستی جز «مودّت ذی‌القربی» ندارد، لذا گرامیداشت حضرات معصومین کمترین وظیفه و حداقل کاری است که ما می‌توانیم انجام دهیم.

مروی نسبت بر برگزاری باشکوه مراسم عزاداری ایام فاطمیه تأکید و تصریح کرد: ضمن رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی که مورد تأکید رهبر معظم انقلاب هست، عزاداری ایام شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها باید باشکوه تمام اقامه شود، حرم مطهر رضوی در این ایام باید کاملاً رنگ و بوی عزا داشته باشد و از هیچ تلاشی در برگزاری باشکوه عزای فاطمی دریغ نشود.

9 دی مخلوق تدابیر و روشنگری‌های امام خامنه‌ای بود

تولیت آستان قدس رضوی در ادامه به حماسه 9 دی اشاره و آن را از ایام‌الله‌ انقلاب اسلامی خواند و ابراز کرد: این روز تاریخی و حماسه بزرگ ملی و انقلابی نباید به فراموشی سپرده شود، روشنگری و ارائه تحلیل به جامعه پیرامون ابعاد مختلف فتنه 88 و وقایع تلخی که در آن رخ داد، حائز اهمیت است.

وی افزود: فتنه 88 با حضور بی‌بدیل مردم و تدبیر امام خامنه‌ای خاموش شد؛ اگرچه به موضوع حضور آگاهانه، مقتدرانه و با بصیرت مردم برای خاتمه فتنه پرداخته شده است، اما تدبیر رهبری معظم انقلاب برای پایان فتنه کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

مروی با تأکید بر اینکه مدیریت مدبرانه و منطبق بر ارزش‌های اسلامی امام خامنه‌ای در فتنه 88 موجب شد این فتنه بزرگ با کمترین آسیب خاتمه یابد، عنوان کرد: طی 30 سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی تا فتنه 88، بسیاری از وقایع و چالش‌ها مانند جنگ تحمیلی، گروهک‌های تروریستی، تجزیه‌طلبان و غیره را مشاهده کرده بودیم، اما فتنه 88 حادثه‌ای مسبوق به سابقه در انقلاب نبود و شرایط و ویژگی‌های منحصربه‌فردی داشت، بطوری که می‌توان آن را یکی از پیچیده‌ترین شرایط سه دهه گذشته انقلاب اسلامی دانست.

وی اضافه کرد: اگرچه رأس این فتنه در خارج از کشور و سر نخ آن به دست استکبار بود؛ اما در داخل کسانی در شکل‌گیری این فتنه نقش داشتند که در انقلاب دارای سوابقی بودند، این شرایط تشخیص را برای عده‌ای سخت کرده بود، لذا مدیریت چنین فتنه‌ای با حداقل هزینه، بسیار دشوار بود.

مروی با بیان اینکه اگر مدیریت صحیح و الهی امام خامنه‌ای نبود، 9 دی نیز اتفاق نمی‌افتاد، گفت: امام خامنه‌ای در دوران فتنه با بیانات، هشدارها و سعه‌صدری که از خود نشان دادند و با بصیرت افزایی، تأمل و مدارایی که داشتند، آن فتنه گسترده را به بهترین شکل مدیریت و 9 دی را خلق کردند.

وی اضافه کرد: 9 دی مخلوق تدبیر، سعه‌صدر و روشنگری‌های امام خامنه‌ای بود. تدبیر رهبری در فتنه 88 موضوع مهمی است که باید به آن پرداخته شود و برای مردم تبیین شود که این فتنه چه بود، پشت صحنه آن‌ چه کسانی بودند، نقش استکبار و هدف از این فتنه چه بود و چه عوارض مخربی برای مردم داشت.

امیدواری دشمن بزرگ‌ترین لطمه فتنه 88

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه فتنه 88 آثار سوء بسیاری داشت اما یکی از مهم‌ترین آن‌ها امیدواری دشمن بود، ابراز کرد: مهم‌ترین اثر سوء این فتنه امیدوار کردن دشمن به ایجاد شکاف در انقلاب بود، این بزرگ‌ترین لطمه‌ای بود که فتنه 88 به انقلاب زد و دشمن را نسبت به خدعه و دسیسه‌هایی که داشت امیدوار ساخت.

وی گفت: وجه تشابه حماسه 9 دی و شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها مطرح بودن مسئله ولایت است.

روایت حجت الاسلام مروی از حماسه 9دی
روایت حجت الاسلام مروی از حماسه 9دی

اخلاص، رمز محبوبیت و موفقیت شهید سلیمانی

مروی در فراز پایانی سخنان خود به ابعاد مختلف شخصیت شهید سلیمانی اشاره کرد و با بیان اینکه شخصیت شهید سلیمانی ناشناخته مانده است، اظهار کرد: زوایای مختلف زندگی و روحیات شهید حاج قاسم سلیمانی باید برای مردم بیان شود، شکوه و عظمت مراسم تشییع پیکر پاک شهید سلیمانی برای کمتر کسی قابل پیش‌بینی بود، در این مراسم حماسی همه اقشار حتی کسانی که اهل شرکت در راهپیمایی‌ها و نماز جمعه‌ها نیز نبودند، حضور داشتند، اما شهید سلیمانی که نه تیم رسانه داشت و نه خیلی در رسانه‌ها حضور پیدا می‌کرد، اقداماتش هم به سبب نظامی بودن خیلی بازگو نمی‌شد؛ پس چرا این‌گونه در قلوب مردم نفوذ داشت و مراسم تشییع پیکر او با چنین شکوهی برگزار شد؟

وی دلیل نفوذ شهید سلیمانی در قلب مردم را جهات باطنی و معنوی این شهید گران‌قدر معرفی و ابراز کرد: «اخلاص» رمز موفقیتها و محبوبیت شهید سلیمانی بود، او حقیقتاً مرد خدا بود، برای خود هیچ شأنی قائل نبود و در برابر ولی‌فقیه مطیع محض بود.
تولیت آستان قدس رضوی عنوان کرد: شهید سلیمانی با مدیریت امام خامنه‌ای فتنه داعش را نابود کرد. استکبار جهانی و ارتجاع منطقه از داعش حمایت می‌کردند اما شهید سلیمانی با اجرای فرامین امام خامنه‌ای نقشه آن‌ها را نقش بر آب و چشم فتنه داعش را کور کرد.

بر اساس اعلام آستان نیوز، تولیت آستان قدس ابراز کرد: شهید سلیمانی شر پلیدترین موجودات را از سر مسلمانان کم کرد و از حرم‌های شریف اهل‌بیت علیهم السلام در سوریه و عراق دفاع کرد. این‌ها خدمات بزرگ شهید سلیمانی به اسلام بود که باید برای جامعه به‌ویژه نسل جوان بیان شود.

مروی گفت: به ابعاد شخصیت و جهات ایمانی شهید سلیمانی باید پرداخته شود و بیان شود که یک مدیر در جمهوری اسلامی باید چه روحیاتی داشته باشد تا خداوند کمکش کند، خداوند شهید سلیمانی را کمک کرد که وجودش این‌همه برکات برای اسلام و مردم به همراه داشت.

گفتنی است، در ابتدای این دیدار تعدادی از مدیران بخش‌های مختلف آستان قدس رضوی برنامه‎های مجموعه‌های متبوع خود برای بزرگداشت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا سلامم الله علیها، دهه بصیرت و سالروز شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی را ارائه کردند.

منبع: ایسنا

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *