روایت BBC از رمز ماندگاری جمهوری‌اسلامی

خانه / تازه ها / روایت BBC از رمز ماندگاری جمهوری‌اسلامی

روایت BBC از رمز ماندگاری جمهوری‌اسلامی

bbc

بی بی سی فارسی، اخیرا تحلیلی را در سایت خود منتشر کرده درخصوص تهدیدات درونی و بیرونی که جمهوری اسلامی از ابتدای پیروزی انقلاب تاکنون با آنها مواجه بوده است. هرچند تحلیل گر بی بی سی مطابق معمول و طبق سیاست های حاکم بر این رسانه، ادعاهایی را درباره نظام اسلامی مطرح کرده، اما این تحلیل نکات جالبی هم دارد که می تواند برای ما مفید باشد. مخصوصا بخشی از آن که درباره دلایل موفقیت جمهوری اسلامی در غلبه بر تهدیدات است.

بی بی سی ابتدا با اشاره به تهدیدات مختلف سی و چند سال گذشته، مهمترین تهدیدات برونی علیه نظام اسلامی را جنگ تحمیلی هشت ساله، تهدید اسرائیل و آمریکا (زمان ریاست جمهوری بوش)، تحریم های ظالمانه، مقابله غرب به شکل کمک های مستقیم و غیر مستقیم به اپوزیسیون و تلاش برای منزوی کردن جمهوری اسلامی عنوان کرد و درباره تهدیدات درونی نیز به عملیات تروریستی گروهک های ضدانقلاب و حوادث سال ۷۸ و ۸۸ اشاره کرده است.

این رسانه انگلیسی در ادامه به تحلیل علل مختلف موفقیت جمهوری اسلامی در پشت سر گذاشتن این تهدیدات پرداخت و مهمترین این دلایل را «سرکوب، طبیعت مذهبی حکومت، نحوه زندگی رهبران و مقامات، عدم وابستگی سیاسی و نبودن جایگزین» معرفی کرد.

اگرچه تحلیلگر بی بی سی سعی کرد بخشی از موفقیت سی ساله جمهوری اسلامی را در حل مشکلات و تهدیدات درونی و بیرونی خود ناشی از سرکوب! بداند، اما درادامه به نکاتی اشاره و اعتراف کرده است که خواندن آن از زبان رسانه استعمار پیر و روباه مکار خالی از لطف نیست. توجه به این مطلب از آن جهت مهم است که نقاط ضعف و قوت خود را از زاویه دید دشمنانمان بهتر بشناسیم و بدانیم که آنها بر چه مسائلی متمرکز شده و به چه اشکالات و ایراداتی دلبسته اند؟!

* طبیعت مذهبی حکومت:
بی بی سی، مذهب و اعتقاد مردم ایران را به اسلام یکی از نقاط قوت نظام اسلامی می داند و می نویسد: «اسلام هنوز هم در بخش قابل توجهی از جامعه ایران از جاذبه بالائی برخوردار است.» البته ما نیازی به تایید این حرف بدیهی از سوی بی بی سی نداریم، اما اعتراف آنها به این نکته مهم که اصلی ترین دلیل قوام و قدرت ما اسلام است و اکثریت مردم ایران هم به مذهب باور دارند، چیزی است که گاه مورد غفلت برخی از داخلی ها واقع می شود. فراموش نکنیم که انقلاب اسلامی، انقلابی دینی بود در زمانه ای که بسیاری از کارشناسان و صاحب نظران سیاست دنیا، چنین انقلابی را آنهم با شعار بازگشت به ارزش های دینی اصلا تصور نمی کردند.

*نحوه زندگی رهبران و مقامات:
دومین مساله ای که نویسنده بی بی سی به آن اشاره کرده، نحوه زندگی مسئولان و مقامات کشورمان و مقایسه آن با مسئولان دستگاه پهلوی است: «مقامات رده بالای کشور، حداقل به آن صورت که به چشم مردم می خورد، از تجملی که مثلا خاندان پهلوی و وابستگانشان از آن بهره مند بودند، برخوردار نیست… در حالی که عکس آن، یعنی رو آوردن مقامات به تجملات و پیشه کردن نوعی از زندگی که مردم عادی حتی در تصورشان نمی گنجد، بر نفرت مردم از حکومت به طور چشمگیری می افزاید.»

ساده زیستی مسئولان و دوری آنها از تجملات و روحیه اشرافی، یکی از نکات مهمی است که از ابتدای پیروزی انقلاب مورد تاکید رهبران انقلاب از جمله حضرت امام خمینی بوده است. مقام معظم رهبری هم همواره به مسئولان کشور درباره خلق و خوی اشرافی گری هشدار داده و آنرا یکی از عوامل دوری از مردم و فرهنگ انقلاب دانسته اند. این مساله نشان می دهد که خلق و خوی مسئولان و تغییر ظواهر زندگی آنها تا چه حد در معرض دید عموم حتی دشمنان انقلاب است.

* عدم وابستگی سیاسی:
استقلال کشور و عدم وابستگی نظام اسلامی به قدرت های دنیا، از دیگر عواملی است که تحلیلگر بی بی سی، آنرا یکی از علتهای عبور جمهوری اسلامی از سد مشکلات و تهدیدات دانسته است: «حکومت توانسته از فرمان بردن از نیروهای بیگانه سر باز زند. این عامل که یکی از نقاط عمده درگیری حکومت شاه با مخالفانش بود، در مورد حکومت فعلی ایران، نقشی در مخالف سازی بازی نمی کند. گروهی با این نظریه مخالفند، اما هنوز مدرک قانع کننده ای ارائه نکرده اند و توضیحی برای تحریم های فلج کننده غرب به رهبری آمریکا بر روی حکومت اسلامی که آن را به خطر انداخته است ندارند»

وابسته نبودن، گوش به فرمان نبودن، تسلیم نشدن در برابر زورگویی ها و کوتاه نیامدن از حق و حقوق ملت در برابر خواسته های غیرمنطقی دشمنان، باعث اعتماد به نفس، غرور وغیرت ملی شده و اطمینان و افتخار مردم را در پی داشته است. آنهم در منطقه ای که تقریبا عموم کشورها به نوعی نوکر حلقه به گوش آمریکا و اروپا هستند. این از افتخارات نظام اسلامی است و مردم بابصیرت کشورمان هم به خوبی قدر این عزت و افتخار و استقلال را می دانند. همراهی مردم با نظام اسلامی و حفظ این استقلال، هرچند باعث شده که دشمنان شرایط سختی را به ما تحمیل کنند، اما شیرینی استقلال و عدم وابستگی، مساله کوچک و کم اهمیتی نیست که مردم ایران از آن غافل باشند.

*نبودن جایگزین:
و سرانجام تحلیلگر بی بی سی یکی از عوامل استواری نظام اسلامی در برابر تهدیدات را، ضعف مخالفان و عناصر ضدانقلاب می داند: «در طول سی و شش سال گذشته هرگز جریانی در مخالفت با حکومت جمهوری اسلامی ظهور نکرده که بخش عمده ای از جامعه آن را به عنوان آلترناتیو حکومت بپذیرند»

بی بی سی اگرچه به این حقیقت درست اعتراف کرده، اما عمدا یا سهوا به یک حقیقت بزرگتر اشاره نکرده است. نبودن جایگزین نه به این خاطر است که از سوی مخالفان نظام و حامیان غربی آنها، تلاشی برای جایگزینی صورت نگرفته است، بلکه علت این مساله، مردمی بودن نظام اسلامی است. در واقع این مردم هستند که همه گزینه های مورد نظر را کنار گذاشته و با اطمینان خاطر از جمهوری اسلامی دفاع می کنند. چون این نظام را از خود و برآمده از خودشان می دانند.

مردم ایران اگرچه در طول سالهای پس از انقلاب، با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم کرده و می کنند (که بخشی از این مشکلات قطعا به کم کاری های داخلی و ضعف عملکرد مسئولان خودمان برمی گردد) با این حال، هرگز حاضر نشدند دست از حمایت از جهوری اسلامی بردارند و به سوی گزینه های غربی و ضدانقلابی بروند.

ختم کلام اینکه اگرچه موارد مذکور در پایداری و استواری نظام اسلامی نقش زیادی داشته و دارند، اما راز اصلی ماندگار جمهوری اسلامی همین ایمان و اعتقاد مردم مومن ایران و حمایت های همه جانبه آنها از نظام اسلامی است. با این حال، واقعیت این است که موارد مورد اشاره بی بی سی در ایمان و حمایت مردم از انقلاب نقش بسزایی دارند. چرا که اگر مذهب و ساده زیستی مسئولان و روحیه استقلال طلبی دچار خدشه شود و یا اینکه مردم چنین تصوری داشته باشند، قطعا در روحیه آنان نیز اثرات جبران ناپذیری خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *