روحانی و مداح با تجربه نیاز هیئات مذهبی

خانه / استان ها / روحانی و مداح با تجربه نیاز هیئات مذهبی

p5319545

استاد حوزه ی علمیه قم در جمع مداحان چهار محال و بختیاری مداحی را یکی از بال های هیئت مذهبی دانست و گفت: هیئت مذهبی موفق دارای مداح و روحانی با تجربه است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی هیأت رزمندگان اسلام استان چهارمحال و بختیاری؛ حجت‌الاسلام مرتضی وافی گفت: دو ذکر قبل از دعای سلامتی امام زمان(عج) است که مداحان هیئت ها باید به آن توجه ویژه داشته باشند و ان شاء الله از محرم امسال دعای سلامتی امام زمان (عج) با دو ذکر قبل از آن کامل خوانده شود.

حجت‌الاسلام وافی به محورهایی که مداحان باید به آن بپردازند تا یک مداحی کامل داشته باشند اشاره کرد و  توجه به تاریخ و مقاتل، توجه به شعر و ادبیات، توجه به صوت و لحن مناسب، وقت شناسی و منظم بودن و احترام به پیشکسوتان و پیر غلامان را از این محورها برشمرد.

وی ادامه داد: یک روضه خوان و یک مداح اهل بیت عصمت وطهارت علیهم السلام باید به خوبی تاریخ را بداند، مقاتل مختلف را مطالعه کرده باشد و سطح آگاهی خود را نسبت به وقایع اتفاق افتاده بالا ببرد و نکاتی را به مردم منتقل کند که صحت داشته باشد، مطالبی را که به مردم ارائه می دهد با ذکر منبع و سند باشد آن هم منبع موثق نه شنیده هایی از نوار و دیگران.

کارشناس مسئول هیأت‌های انصارالمهدی (عج) با اشاره به اینکه یک هیئت موفق دارای دو بال است که یکی مداح و دیگری سخنران با تجربه و عالم به روایات و احادیث، افزود: دومین نکته ای که یک مداح با بصیرت باید مد نظر داشته باشد توجه به شعر و ادبیاتی است که استفاده می‌کند چون که گاهی یک بیت شعر به اندازه ی یک سخنرانی ارزش دارد.

حجت‌الاسلام وافی گفت: اگر در محله یا منطقه ای یک هیئت مذهبی باشد و در کنار این هیئت جوانی از درد اعتیاد یا درد ازدواج و دختری به خاطر نداشتن جهیزیه و فقر چند سالی است که قادر به ازدواج نباشد و یا در کنار هیئت خانواده ای از بلای خانمان سوز طلاق و جدایی ها رنج ببرند، اسم این هیئت، هیئت مذهبی نیست چون که در یکی از این دو بال دچار مشکل است.

 وی افزود: غیر ممکن است یک هیئت با نام هیئت مذهبی فعالیت کند، عزای ائمه و ولادت ائمه را برگزار کند، دم از سیره ی اهل بیت و پیرو اهل بیت عصمت وطهارت علیهم السلام باشد ولی در کنار هیئت کسی از فقر رنج ببرد و در کنار هیئت گرفتار، دردمند، و رنج دیده وجود داشته  باشد و هیئت مذهبی ذکر «یا حسین» سر بدهد ولی نسبت به اطراف خود بی تفاوت باشد.

حجت‌الاسلام وافی با اشاره به اینکه سومین نکته برای یک مداح موفق توجه به صوت و لحن و توجه به موسیقی ای است که از آن استفاده می‌کند، ادامه داد: مقام معظم رهبری تعابیری در این زمینه دارند، ایشان معتقد به سبکی از موسیقی هستند که اصطلاحاً به آن موسیقی متعالی می‌گویند و به خاطر دارم زمانی در جمعی می‌فرمودند اگر شما به درستی بر روی موسیقی متعالی کار نکنید عده‌ای خواهند آمد و راجع به این موسیقی کار خواهند کرد، فرصت‌ها را از دست ندهید، پس ایشان معتقد به تاثیر این آهنگ‌ها و سبک‌ها هستند.

وی بیان کرد: به جرات می‌توانیم بگوییم که موسیقی ایرانی یا همان موسیقی سنتی وام‌دار همین تعزیه‌ها و روضه‌ها و هیات‌ها است وگرنه این موسیقی معلوم نبود چه بلایی به سرش می‌آمد و چگونه باید این جریان حفظ می‌شد، لذا کسانی که اهالی موسیقی هستند را ببینید قریب به اتفاق این افراد در سلسه اساتیدشان بر می‌خورید به کسانی که روضه‌خوان و تعزیه‌خوان بودند.

حجت‌الاسلام وافی گفت: برخی از گوشه‌های موسیقی به نام روضه‌خوان‌ها معروف‌اند، مثلاً گوشه “راک عبدالله” در کنار راک کشمیری ثبت شده است.

وافی بیان کرد: اخیرا مجموعه‌ای به چاپ رسیده با نام نوحه‌خوانی در تهران قدیم که بسیار کار فاخری است و نویسنده آن  آقای مهدی امیرفروغی است که ۱۵ سال برای این پژوهش زحمت کشیده‌اند و زمانی که آقای سراج این کتاب را دیدند آن را از نظر نت کامل دانستند و این کتاب را تحسین کردند و به عقیده من این اثر ارزشمند قابلیت تدریس در دانشگاه‌های هنر و موسیقی را دارد، این کتاب بگونه‌ای است که هر فردی که آشنایی به موسیقی و نت خوانی دارد در هر جای دنیا می‌تواند با دیدن نت مربوطه با همان آهنگ شروع به خواندن کند و همین‌جا من به مادحین عزیز و کسانی که می‌خواهند در عرصه مداحی گام بردارند توصیه می‌کنم حتماً وقت بگذارند و گوشه‌های موسیقی را فرا بگیرند، با این کار هم خودشان می‌توانند سبک بسازند هم زمان خواندن وحدت رویه‌ای در خواندنشان بوجود می‌آید، به عقیده من مادحینی که با دستگاه‌ها آشنایی دارند حتی اگر صدای خوشی هم ندارند و تحریر خاصی هم در صدایشان نیست ولی کارشان بسیار تأثیرگذار است.

وی از دیگر مشخصه های یک مداح خوب را وقت شناسی و منظم بودن دانست و گفت: یک مداح اهل بیت اگر متخلق به اخلاق اسلامی و وفای به عهد نداشته باشد موفق نیست و علاوه بر این مداح باید در حد توان خود مجلس قبول کند نه اینکه چندین مجلس را قبول کند ولی توانایی اداره ی دو مجلس بیشتر را نداشته باشد.

حجت‌الاسلام وافی در پایان افزود: احترام و تکریم پیشکسوتان و بزرگان و پیر غلامان برای همه واجب است و یک مداح باید در این مورد بیشتر از دیگران توجه داشته باشد و احترام به پیرغلامان و تجلیل از آنها از چند نظر حائز اهمیت است، نخست اینکه وجود آنها برای ما نعمتی است و حداقل شکر نعمت، احترام به آن نعمت است و از سوی دیگر، این قدردانی به آنها روحیه می‌دهد و بهتر می‌توانند کار خود را ادامه دهند و شما هم در آن سهیم و شریک خواهید بود و سوم، نسل مداح، هیئتی، جوان و نوجوان هنگامی که مقام و موقعیت پیرغلامان را در جامعه ببینند تشویق می‌شوند که در این راه گام نهند و به سهم خود، خدمتی به دستگاه امام حسین (ع) کنند.

گفتنی است، گردهمایی آموزشی مداحان و هیئت های مذهبی چهار محال و بختیاری با حضور مسئولین استانی و در مهدیه ی مصلی امام خمینی(ره) شهر کرد برگزار شد.

 انتهای خبر/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *