روحیه انقلابی از دیدگاه امام خامنه ای

خانه / با ولایت / امام خامنه ای / روحیه انقلابی از دیدگاه امام خامنه ای

علاج مشکلات این کشور درگرو جوشیدن اراده و استقامت از درون ملّت است؛ آنچه من بر روی آن تکیه می‌کنم روحیه‌ی انقلابی گری است؛ این روحیه را باید حفظ کنید

ترسیم نقشه راه برای حل مشکلات کشور محور فرمایشات امام خامنه ای در جمع دانش‌آموزانی بود که به مناسبت روز مبارزه ملی با استکبار در حسینیه امام خمینی رحمة الله علیه گرد هم آمده بودند تا درس عملی استکبارستیزی را با روش حفظ روحیه و تفکر انقلابی و نقش این راه در جهت مقابله با مشکلات کنونی و آینده کشورشان را از مولای خویش فرابگیرند.

امام خامنه ای در این دیدار به دو خطایی که امروز توسط دستگاه‌های استکباری به‌ویژه آمریکا و در داخل از سوی برخی از نفس افتاده‌ها، پشیمان شده‌ها، دنیاطلبان ترویج می‌شود اشاره‌کرده و در توصیف آن دو خطا فرمودند:

 یکی اینکه این‌جور تبلیغ می‌کنند که اینکه امام فرمود هرچه فریاد دارید، بر سر آمریکا بزنید، از سر تعصّب و غرور است یعنی منطقی پشت سرش نیست؛ می‌خواهند بگویند جوان‌های ما، انقلابیون ما، مردم ما، مسئولین ما که سینه سپر می‌کنند و در مقابل آمریکا می‌ایستند و نسبت به توطئه‌های او افشاگری می‌کنند، مردمان متعصّبی‌اند؛ کارشان از روی حمیّت جاهلی و از روی تعصّب است؛ این درحالی‌که درست ۱۸۰ درجه قضیّه عکس است. اینکه امام فرمود هرچه فریاد دارید، بر سر آمریکا بزنید، پشتش یک منطق محکم وجود دارد.

خطای دوّم؛ فکر غلط و خطایی که از اوّلی خطرناک‌تر است، این است که اگر ما با آمریکا سازش کنیم، مشکلات کشورمان حل خواهد شد. این حرف دروغ است، این حرف فریب است. سازش با آمریکا مشکلات کشور را به‌هیچ‌وجه حل نمی‌کند؛ ده‌پانزده دلیل وجود دارد برای این قضیّه؛ آخری‌اش همین قضیّه‌ی برجام است.

معظم له تأکید کردند: علاج مشکلات این کشور درگرو جوشیدن اراده و استقامت از درون ملّت است؛ آنچه من بر روی آن تکیه می‌کنم روحیه‌ی انقلابی گری است؛ این روحیه را باید حفظ کنید.

معنای روحیه‌ی انقلابی چیست؟

روحیه انقلابی به چه معناست و چه ویژگی‌هایی دارد که می‌تواند مشکلات کشور را حل کند. روحیه انقلابی از منظر امام خامنه ای دارای همه

خصلت‌هایی است که برای حل مشکلات کنونی و آینده کشور لازم به نظر می­رسد. چنانچه می‌فرمایند: انسان انقلابی، شجاعت دارد، اهل اقدام است، اهل عمل است، ابتکار می‌ورزد، بن‌بست‌شکنی می‌کند، گره‌گشایی می‌کند؛ از چیزی نمی‌ترسد، به آینده امیدوار است، به امید خدا به سمت آینده‌ی روشن حرکت می‌کند.
شیوه‌های چالش با روحیه انقلابی

1- مترداف خواندن افراط گری با انقلابی گری و معرفی انقلابیون به‌عنوان افراطی

2- بدیل سازی عوامل کمتر انقلابی و غیرانقلابی به‌جای انقلابیون

3- تخطئه رفتار و عملکرد انقلابی‌ها و تعصبی خواندن این‌گونه رفتار ازجمله شعار مرگ بر آمریکا که مورد اشاره امام خامنه ای قرار گرفت.

4- تنگ‌نظری برخی از نیروهای خودی در تعریف انقلابی به‌گونه‌ای که برخلاف نظر امام خامنه ای مصداقی برای آن یافت نشود.

سطوح انقلابی گری و مختصات آن‌ها

به‌منظور حفظ روحیه و تفکر انقلابی در کشور و بهره‌گیری از برکات آن جهت حل مشکلات پیش­رو، حداقل در سه سطح باید به این تفکر توجه شود.

یک) توده‌ها: انقلابی ماندن توده مردم سبب می‌شود تا مسئولان کشور بتوانند به پشتوانه ایستادگی انقلابیون در جامعه از تصمیمات انقلابی برای حل مشکلات کشور حمایت کنند.

دو) نخبگان: اگر نخبگان کشور تفکر انقلابی داشته باشند هم بر انقلابی ماندن مردم تأثیر مثبت می‌گذارند و هم با تصمیم سازی به‌موقع مانع فروکش کردن روحیه انقلابی مسئولان می‌شوند.

سه) دولتمردان: دولت به دلیل ابزارهای وسیعی که در اختیار دارد تأثیر زیادی در حفظ روحیه انقلابی و حل مشکلات کشور می‌توانند داشته باشد. برخی از ادله تأثیر زیاد دولت عبارت‌اند از:

1- تأثیر روحیه انقلابی دولتمردان بر برنامه‌ریزی و سیاست‌های دولت در عرصه مختلف فرهنگی، سیاسی و اجتماعی

2- امکان هزینه کرد دولت در راستای تقویت روحیه انقلابی در زمینه‌های مختلف

3- نقش دولت در انتخاب نیروهای انقلابی و حمایت از انقلابیون در مراکز دولتی و غیردولتی

4- اختیارات دولت در تدوین قوانین در قالب لایحه جهت تحقق اهداف انقلابی

شاخصه‌های دولت انقلابی

  • یقین داشتن به خصومت غرب و خباثت طینت دولت های مختلف آمریکا
  • تبعیت از فرامین‌ها ولی‌فقیه و تلاش برای تحقق منویات معظم له
  • ایمان به نصرت الهی در صورت تلاش باورمندانه و هدفمند
  • باور به توانایی نیروهای خودی با ویژگی‌های انقلابی جهت حل مشکلات کشور
  • پذیرش خرد جمعی و قائل به کار تیمی به‌جای خودمحوری
  • عزم جدی جهت مقابله واقعی با هرگونه فساد
  • پاک دستی و ساده زیستی با پرهیز از هر نوع اشرافی گری
  • توجه به خطوط فاصل جبهه خودی و غیرخودی
  • محترم شمردن خطوط قرمز نظام و رعایت آن‌ها ازجمله فتنه گری
  • استفاده از همه ظرفیت‌های داخلی جهت ایجاد اشتغال و حل مشکلات جوانان

نوشته:دکتر فرامرز رضوی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *