روزی که حضرت معصومه وارد قم شد

خانه / پیشنهاد ویژه / روزی که حضرت معصومه وارد قم شد

حضرت معصومه خواهر امام رضا علیه‌السلام در چنین روزی در ۲۳ ربیع‌الاول سال ۲۰۱ هجری قمری در میان استقبال پرشور مردم قم وارد این شهر شد.

روزی که حضرت معصومه وارد قم شد

هیات۱۲۴۲ سال پیش در چنین روزی، ۲۳ ربیع الاول سال ۲۰۱ هجری قمری حضرت معصومه سلام الله علیها خواهر امام رضا علیه‌السلام پیشوای هشتم شیعیان به شهر قم وارد شد.

یک سال پس از سفر تبعیدگونه‏ امام رضا علیه السلام به شهر مرو، حضرت معصومه سلام الله علیها ، خواهر آن امام، به همراه عده‌‏ای از برادران خود برای دیدار برادر و تجدید عهد با امام‌زمان خویش راهی دیار غربت شد. در مسیر راه به شهر ساوه رسیدند، ولی در آنجا عده‌‏ای از مخالفین اهل‌بیت علیهم السلام با مأموران حکومتی همراهی کرده و با همراهان حضرت به نبرد و جنگ پرداختند که عده‌‏ای از همراهان حضرت در این حادثه غم‌‏انگیز به شهادت رسیدند.

روزی که حضرت معصومه وارد قم شد

حضرت در حالی که از غم و حُزن این واقعه، بسیار مریض بود با احساس ناامنی در شهر ساوه فرمود: مرا به شهر قم ببرید، زیرا از پدرم شنیدم که فرمود، شهر قم، مرکز شیعیان ماست. سپس به طرف قم حرکت کردند.

بزرگان قم وقتی از این خبر مسرت بخش مطلع شدند به استقبال آن حضرت شتافتند و حضرت معصومه سلام الله علیها در حالی وارد شهر شد که شور و احساسات مردم قم، پذیرای وجود شریف آن عزیز بود. آن بزرگوار ۱۷ روز در شهر ولایت و امامت به سر برد و سپس جان به جان آفرین تسلیم کرد. مزار حضرت معصومه سلام الله علیها یکی از اماکن مقدس بزرگ شیعیان و شهر قم از بزرگترین شهر‌های عالم پرور جهان اسلام است.

هرسال در این ایام مراسم جشنی در شهرهای مختلف کشور به خصوص قم برگزار می‌شود. در ادامه صوت و فیلم سرودها و شعرخوانی‌های منصور ارضی، حسن خلج، مهدی سلحشور، میثم مطیعی و حسین طاهری به این مناسبت ارائه می‌شود:

منبع: فارس

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *