روز دهم ختم قرآن| آیت الله سید محمد شیرازی معروف به سلطان الواعظین

روز دهم ختم قرآن| آیت الله سید محمد شیرازی معروف به سلطان الواعظین

خانه / پیشنهاد ویژه / روز دهم ختم قرآن| آیت الله سید محمد شیرازی معروف به سلطان الواعظین

آیت الله سید محمد شیرازی معروف به سلطان الواعظین صاحب کتاب ارزشمند ” شبهای پیشاور ” در سال ۱۳۱۴ ه.ق در تهران چشم به جهان گشود. مرحوم سلطان الواعظین سفرهای متعددی به خارج از ایران داشت؛ وی در همه این مسافرت‏ها علاوه بر مجالس وعظ و منبر و تبلیغ، با علمای بزرگ فرق و مذاهب نیز به گفتگو و تبادل نظر می‏پرداخت و آراء و عقاید حقه مکتب اهلبیت را با ایشان مطرح می‏ساخت.

روز دهم ختم قرآن| آیت الله سید محمد شیرازی معروف به سلطان الواعظین

 روز دهم ختم قرآن با گرامیداشت یاد مدافع مکتب اهلبیت، مرحوم سلطان الواعظین شیرازی

آیت الله سید محمد شیرازی معروف به سلطان الواعظین صاحب کتاب ارزشمند ” شبهای پیشاور ” در سال ۱۳۱۴ ه.ق در تهران چشم به جهان گشود.

مرحوم سلطان الواعظین سفرهای متعددی به خارج از ایران داشت؛ وی در همه این مسافرت‏ها علاوه بر مجالس وعظ و منبر و تبلیغ، با علمای بزرگ فرق و مذاهب نیز به گفتگو و تبادل نظر می‏پرداخت و آراء و عقاید حقه مکتب اهلبیت علیهم السلام را با ایشان مطرح می‏ساخت.

او سفرهایی را به مصر، سوریه، لبنان، اردن، فلسطین و هندوستان انجام داد، و مهمترین آنها – که مناظره معروف او در آن تحقق یافت و باعث شهرت وی گشت – سفر به پیشاور بود.

ایشان در ربیع الاول سال ۱۳۴۵ ه . ق که تنها سی سال از عمرشان می‏گذشت، پس از سفر به عتبات و استعانت از سلطان الاولیاء حضرت امیرالمؤمنین علیه‏السلام راهی هندوستان و پاکستان شد.
در بعضی از این جلسات که در دهلی انجام می‏شد، رهبر بزرگ هند مهاتما گاندی نیز شرکت می‏کرد.

بعد از این جلسات، سلطان الواعظین برای سخنرانی و خطابه راهی پیشاور شد. این مجلس با حضور جمع زیادی از مردم پیشاور و حومه آن و نیز عده‏ ای از علمای فریقین- شیعه و سنی – در امام باره- حسینیه – مرحوم عادل بیک برقرار شد. سلطان الواعظین در این جلسات مباحثی در زمینه خلافت و ولایت و عقاید مکتب اهلبیت علیهم السلام مطرح ساخت.

 این جلساتِ پرشور که از شب جمعه ۲۳ رجب ۱۳۴۵ ه . ق شروع شد، تا ده شب به طول انجامید. جلسه مناظره هر شب بعد از نماز مغرب و عشا تا ۶ یا ۷ ساعت و گاهی نیز تا اذان صبح ادامه می‏یافت.

استدلالات مرحوم سلطان الواعظین در طول این مناظره، فقط از کتب و منابع اهل سنت می‏باشد، و این خود نشانه تسلط و احاطه آن بزرگوار به منابع روائی و تفسیری عامه بود. این احاطه تا جایی بود که در برخی موارد موجب حیرت علمای اهل سنت حاضر در مجلس می‏شود و تحسین ایشان را برمی‏انگیزد.
آن مدافع حریم ولایت، پس از سال‏ها تلاش خستگی ‏ناپذیر سرانجام روز جمعه ۱۷ شعبان المعظم ۱۳۹۱ ه . ق، برابر با ۱۶ مهرماه ۱۳۵۰ ه.ش در تهران درگذشت و در قبرستان ابوحسین قم ( روبروی حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها ) به خاک سپرده شد.

مشتاقان معارف اهلبیت علیهم السلام میتوانند با زیارت مرقد این عالم بزرگوار و نثار فاتحه ای به روح آن مرحوم ، از غربت مزار این عالم ربانی و مروج مکتب اهلبیت علیهم السلام بکاهند.

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *