روز سوم ختم قرآن کریم| علامه سید عبدالحسین شرف الدین موسوی

روز سوم ختم قرآن کریم| علامه سید عبدالحسین شرف الدین موسوی

خانه / ویژه نامه / ویژه نامه های مناسبتی / ویژه نامه ماه مبارک رمضان / توصیه بزرگان ویژه ماه مبارک رمضان / روز سوم ختم قرآن کریم| علامه سید عبدالحسین شرف الدین موسوی

سید عبدالحسین شرف الدین سال ۱۲۹۰ ه‍.ق در کاظمین متولد شد ، او مجتهد شیعه و مدافع تقریب مذاهب اسلامی بود. سید شرف الدین تلاش‌هایی برای وحدت شیعه و سنی و حل کردن ریشه‌های اختلاف آن‎ها انجام داد و رهبران نهضت استقلال لبنان نیز به شمار می‌رفت. به مناسبت ایام ماه مبارک رمضان هر روز از این ماه عزیز را به برسی یک نکته یا یک توصیه از عارفان و بزرگان می پردازیم که در ادامه مطلب می توانید مشاهده نمایید..

روز سوم ختم قرآن کریم| علامه سید عبدالحسین شرف الدین موسوی

 هشام بن حکم زمان
روز سوم ختم قرآن کریم با یاد مصلح بیدار، عالم مجاهد علامه سید عبدالحسین شرف الدین برگزار خواهیم کرد.

سید عبدالحسین شرف الدین سال ۱۲۹۰ ه‍.ق در کاظمین متولد شد ، او مجتهد شیعه و مدافع تقریب مذاهب اسلامی بود. سید شرف الدین تلاش‌هایی برای وحدت شیعه و سنی و حل کردن ریشه‌های اختلاف آن‎ها انجام داد و رهبران نهضت استقلال لبنان نیز به شمار می‌رفت.

از اساتید مشهور او می توان به  آخوند خراسانی، شیخ الشریعه اصفهانی، سید محمد کاظم طباطبائی یزدی و میرزا حسین نوری اشاره کرد.

برترین و پرآوازه ترین کتاب علامه شرف الدین ،کتاب المراجعات است.

این کتاب از حدود ۱۱۲ نامه تشكیل شده است. كه در یك سو ” علامه سید شرف الدین” از مشاهیر علمای شیعه و سوی دیگر “شیخ سلیم بشری” رئیس جامع الازهر مصر قرار دارد.

آنچه زیبایی این كتاب را دوچندان كرده رعایت ادب و احترام طرفین است. بر خلاف دیگر مباحثات كه پر است از اهانت ها و هتك حرمت ها، اما این كتاب بدون اینكه كوچكترین شائبه ای از توهین در آن به مشام برسد، تالیف گشته است. و حتی مترجم كتاب تاكید كرده كه اگر احساس كردید در جایی از كتاب به كسی توهین شده است مطمئن باشید اشكال در ترجمه است.”شیخ سلیم بشری” در نامه اول چنین می نویسد: ” سلام بر علامه بزرگ عبدالحسین شرف الدین موسوی و رحمته الله و بركاته….. من هم اكنون در كنار دریای بیكران علم تو ایستاده ام، اجازه می خواهم خود را در امواج آن اندازم و فرو روم و از درهای گرانبهای آن به دست آورم، اگر اجازه دهی در مطالب غامض و مشكلاتی كه مدتهاست در سینه ام خلجان می كنند غوص كنیم و گرنه امر با توست. ولی من در مباحث خود به لغزش ها نمی پردازم، در صدد عیب جویی نیستم، نه ملامت گرم و نه می خواهم آن را بین مردم شایع سازم و …..” و سید شرف الدین اینگونه پاسخ می دهد: ” سلام بر مولای ما شیخ الاسلام و رحمته الله و بركاته نامه پرعطوفت شما رسید، آنچنان مرا مورد عنایت و نعمت قرار دادی كه زبان شكر از سپاس گذاری آن عاجز است، یعنی آنطور كه روزگاران دراز نتوان بعضی از وظایف واجب آن را ادا كند.

آرزوها و آمال خویش را پیش من آورده ای در صورتیكه تو قبله امیدواران و نجات دهنده پناهندگانی”

 امام خمینی رحمة الله علیه از این شخصیت گرانقدر به عنوان هشام بن حکم زمان ( صحابی جلیل القدر امام صادق علیه السلام) نام برده اند.

وی در ۸ جمادی الثانی سال ۱۳۷۷ق در سن ۸۷ سالگی، در لبنان از دنیا رفت. پیکر او به نجف منتقل و در جوار حرم امیرالمؤمنین به خاک سپرده شد.

 

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *