روز شماره دفاع مقدس 29 تیر ماه

خانه / انقلاب و دفاع مقدس / روز شماره دفاع مقدس 29 تیر ماه

شوراي امنيت با حضور وزيران خارجه كشورهاي امريكا، فرانسه، انگليس، آلمان و نمايندگان دائمي ساير كشورهاي عضو آن شورا امروز تشكيل جلسه داد و بدون توجه به نظرات ايران، قطع‏نامه 598 را تصويب كرد. در اين قطع‏‏نامه 15 عضو شوراي امنيت خواستار آتش‏‌بس ميان ايران و عراق، بازگشت نيروهاي نظامي به مرزها و بازگشت اسرا و اعزام كارشناسان سازمان ملل براي اجراي مقررات آتش‌‏بس به منطقه شدند. در پايان جلسه شوراي امنيت عصمت كتاني نماينده‌ی عراق در سازمان ملل از دبيركل سازمان ملل و اعضاي شوراي امنيت تشكر كرد. ريگان از صدور قطع‏نامه 598 اظهار خشنودي كرد و آلمان غربي به ايران هشدار داد كه در صورت خودداري ايران از پذيرفتن قطع‏نامه، آن كشور با انزواي بيشتري مواجه خواهد شد.

گزارش روز شمار 1361/4/29

1- پاتک عراق در محور تیپ بعثت: در ساعت 8:40 دقیقه عراق موفق به تصرف خاک­ریز تیپ بعثت شد. این تیپ با یک حمله در ساعت 10 مجدداً خاک­ریز را در اختیار گرفت، اما دشمن با تمرکز انبوه آتش بر نیروهای خودی، بار دیگر خاک­ریز را پس گرفت. در آخرین ساعات امروز تیپ بعثت در سومین حمله خود ضمن کشتن چهل تن و انهدام 4 تانک، خاک­ریز را باز پس گرفت.

2-  بر اثر گلوله­باران آبادان، 7 تن شهید و 73 تن مجروح شدند. در پی بمباران­های پیاپی شهر ایلام، مردم این شهر به مناطق اطراف کوچ کردند. امام جمعه ایلام: تا زمانیکه پدافندهای ضد هوایی مستقر در منطقه نتوانند مانع حملات جنگنده­های دشمن شوند، مسئولیت شرعی خود می­دانم که به مردم اعلام کنم که در خارج از شهر اسکان گزینند.

654+6

3-  ورود 30 دستگاه تریلر حامل مهمات از منطقه مرزی ” نویسیب ” کویت به عراق.

4-  نامه نمایندگان استان همدان به رؤسای مجالس کوبا، یوگسلاوی، هند، الجزایر، سوریه، لیبی، کویت: حملات ارتش عراق به مناطق مسکونی را محکوم کنید.

5-  نامه وزارت امور خارجه به شورای امنیت درباره قطع­نامه 514: قطع­نامه از شناسایی متجاوز و اشغال طفره رفته است. سکوت 22 ماهه شورای امنیت نشان می­دهد که این شورا عمداً از مسئولیت­ها سرباز زده است.

6-  ریگان در بحرین: امریکا برای دفاع از منابع امنیت ملی خود در خاورمیانه آماده است.

7-  ایران، یمن جنوبی، لیبی و سوریه در نامه­ای خطاب به رئیس شورای امنیت به برگزاری مانور امریکا در خلیج­فارس و تشکیل نیروی واکنش سریع اعتراض کرده­اند. تایم: ایران با همکاری لیبی و یمن جنوبی در حال طراحی توطئه­هایی برای سرنگون­سازی دولت­های خلیج­فارس است.

8-  اعضای شورای سفیران عرب در انگلستان تصمیم گرفتند در تمام سطوح رسمی و مطبوعاتی ابعاد حمله ایران به عراق را برای مردم کشورهایشان توضیح دهند. دولت موریتانی با احضار هیئت­های دیپلماتیک کشورهای عربی از آنان خواست تا مراتب نگرانی موریتانی را از حمله ایران به عراق، به اطلاع دولت­های خود برساننشد.

9-  حسین شاه اردن:« پیروزی ایران به ضرر منطقه و ملت عرب است و آینده ملت اردن را به خطر می­اندازد.» انتقاد وی از امریکا به دلیل خودداری این کشور از فروش سلاح به عراق: موجودیت اسرائیل برای ما مورد سؤال نیست بلکه جنبش اسلام­خواهی که از ایران جهت می­گیرد، خطر بزرگی برای منطقه است. باید برای نابودی این جنبش قیام کرد. تایمز مالی: بندر عقبه اردن به مثابه شاهرگ حیاتی برای واردات عراق مبدل شده است. اردن شدیداً نگران تشکیل دولت شیعه در عراق است.

10-   ” میر حسین موسوی ” نخست­وزیر، پس از دیدار با رئیس­جمهور و رئیس مجلس الجزایر:« به مقام­های الجزایری گفتم که کشورهای منطقه نباید هیچ­گونه هراسی از ایران داشته باشند.» وی پس از الجزایر به لیبی سفر کرد. گزارش قائم مقام وزیر امور خارجه از گفت­وگوهای میرحسین موسوی با مقام­های لیبیایی: مبارزه با صدام و رژیم صهیونیستی مورد توافق طرفین قرار گرفت.

11-   مقاله نشریه ” لوس آنجلس تایمز ” درباره هدف عراق از تجاوز به ایران و هدف ایران از عملیات رمضان، همچنین وضعیت اقتصادی عراق با توجه به جنگ و نقش دولت­های عربی منطقه خصوصاً عربستان در وضعیت اقتصادی عراق.

12-   مقاله مجله ” اشپیگل ” درباره روابط تجاری آلمان و عراق و فعالیت شرکت­های تجاری آلمان در عراق و تأثیر پیروزی احتمالی ایران در این روابط: ارزش سفارش­های عراق از آلمان 25 میلیارد مارک تخمین زده می­شود. پیروزی ایران می­تواند میلیاردها مارک خسارت به آلمان وارد کند و 35 هزار کارگر آلمانی را بیکار کند.

1366/4/29

829 شوراي امنيت با حضور وزيران خارجه كشورهاي امريكا، فرانسه، انگليس، آلمان و نمايندگان دائمي ساير كشورهاي عضو آن شورا امروز تشكيل جلسه داد و بدون توجه به نظرات ايران، قطع‏نامه 598 را تصويب كرد. در اين قطع‏‏نامه 15 عضو شوراي امنيت خواستار آتش‏‌بس ميان ايران و عراق، بازگشت نيروهاي نظامي به مرزها و بازگشت اسرا و اعزام كارشناسان سازمان ملل براي اجراي مقررات آتش‌‏بس به منطقه شدند. در پايان جلسه شوراي امنيت عصمت كتاني نماينده‌ی عراق در سازمان ملل از دبيركل سازمان ملل و اعضاي شوراي امنيت تشكر كرد. ريگان از صدور قطع‏نامه 598 اظهار خشنودي كرد و آلمان غربي به ايران هشدار داد كه در صورت خودداري ايران از پذيرفتن قطع‏نامه، آن كشور با انزواي بيشتري مواجه خواهد شد.

سشی

830 نمايندگي ايران در سازمان ملل در نامه‌اي به دبيركل اين سازمان، به تهديدات ناوهاي امريكايي عليه هواپيماهاي مسافري ايران اعتراض كرد.

831 عصمت كتاني نماينده‌ی عراق در سازمان ملل در نامه‌اي به دبيركل، ادعا كرد ايران در تاريخ‌هاي 16،14،13 و 18 جولاي 1987 مناطق مسكوني شهرهاي ابوالخصيب، القرنه و بصره را گلوله‌باران كرده است.

832 خبرگزاري فرانسه: اولين نفت‌كش كويتي حامل پرچم امريكا از فردا با اسكورت ناوگان امريكايي سفر خود را از درياي عمان به تنگه ‏هرمز و آب‌‏هاي خليج‌‏فارس شروع خواهد كرد. وزير دفاع امريكا: در صورتي كه ايران آمادگي پرتاب فوري موشك‌‏هاي كرم ابريشم را داشته باشد نيروهاي امريكايي آماده‌ی عمليات نظامي هستند. وزير دفاع انگليس: نيروي دريايي انگليس در صورت مواجه شدن با مشكلاتي در خليج‌‏فارس از خود و كشتي‌‏هاي تجاري انگليس دفاع خواهد كرد.

833 سفير فرانسه در كويت: فرانسه آماده است تمام نيازهاي تسليحاتي كويت را تأمين كند. وزير دفاع فرانسه: هيچ نيروي ويژه براي خليج‌‏فارس در نظر گرفته نشده است.

834 القبس: دولت ريگان از عراق خواست هم‌زمان با آغاز اسكورت نفت‌كش‌‏ها، موقتاً‌ از حمله عليه نفت‌كش‌‏ها در خليج‌‏فارس دست بردارد. درخواست مشابه كشورهاي عربي منطقه از عراق.

835 سعد عبدالله وليعهد و نخست وزير كويت: عراق را نبايد در اين نبرد تنها گذاشت؛ عراق بخشي از ملت عرب است. ايران عامل مين‏‌گذاري در سواحل كويت است. ما درصدد ايجاد تشنج در منطقه نيستيم. ثبت كشتي‏‌ها در امريكا يك اقدام تجاري است.

836 گزارش روزنامه العمل‌الاسلامي به ‌نقل از منابع مطبوعاتي كويت درباره‌ی اقدامات آن كشور براي ايجاد تسهيلات جهت اقامت نيروهاي امريكايي و واگذاري امكانات براي تأمين سوخت ناوگان امريكا. موافقت كويت و امريكا براي تشكيل اتاق عمليات مشترك.

837 وزيرخارجه بحرين به‏‌رغم واگذاري پايگاه نظامي در اختيار نيروي دريايي امريكا، از بروز تشنج‏ نظامي بين ايران و امريكا اظهار نگراني كرد.

838 مصاحبه هاشمي رفسنجاني با روزنامه اطلاعات. محورهاي اصلي عنوان شده در اين مصاحبه: بررسي نقاط مثبت و منفي قطع‏نامه 598، علل استقبال عراق از اين قطع‏نامه، منابع تأمين اسلحه ايران، نقد نظريه اقدام نظامي كشورهاي غربي عليه ايران، ادامه حركت متوازن در حفظ وضعيت فعلي اقتصاد و روند فعلي جنگ، شرايط تغيير اولويت از حفظ وضعيت فعلي به توسعه جنبه‌‏هاي نظامي، برشماري تخصيص‌‏‏هاي ريالي و ارزي در بخش نظامي، سياست ايران در ارتباط با كشورهاي منطقه و انتخاب روش عدم درگيري مستقيم با كويت و شرايط تغيير اين سياست، عملكرد فرانسه در تقويت جنبه‏‌هاي نظامي و اقتصادي عراق و نقش اين كشور در تشنجات منطقه، بازگويي كلياتي از ماجراي فروش اسلحه امريكا به ايران (ماجراي مك فارلين) و اقدامات شيطنت‌‏آميز امريكا در نحوه فروش و ارسال اسلحه در اين ماجرا.

839 گزارش روزنامه كيهان از اعزام صدها گردان از نيروهاي داوطلب در قالب نيروهاي مدافعان خليج‏‌فارس به مرزهاي آبي جنوب كشور: دليرمردان سپاهيان توحيد از شهرهاي بندرعباس، قم، سنندج، رشت، كرمان، بوشهر، شيراز، قزوين، مشهد، دامغان، همدان، هشتپرتالش، ميبد، يزد و… پس از اجراي مراسم عزاداري و اجراي مانور در سطح خيابان‏‌هاي شهرها به جبهه‏‌ها اعزام شدند.

840 مصاحبه راديو امريكا با دو تن از پژوهشگران دانشگاه تگزاس درباره‌ی علل حمايت مردم ايران از جنگ. بمباران هوايي مردم غيرنظامي به‌وسيله عراق بر پشتيباني همگاني افزوده است. گزارشگر نيويورك تايمز: براي غرب اشتباه بزرگي است كه احساس مظلوميت ايراني‏‌ها در جنگ ناديده گرفته شود. پس از هجوم آشكار عراق هيچ‏كس به پشتيباني از ايران برنخاست.

841 گزارش خبرگزاري رويتر از تشديد اقدامات كنترلي ايران در تنگه‏ هرمز. روزنامه الاتحاد: شوروي از ايران خواسته است تا از برگزاري مانور نظامي دريايي كه در ماه آينده در خليج‏‌فارس اجرا خواهد شد خودداري كند.

842 دولت ژاپن از شركت‏‌هاي نفتي اين كشور خواست تا ميزان وابستگي نفتي خود را به ايران كاهش دهند. بهاي نفت به بالاترين حد خود در 18 ماهه‌ی اخير رسيد.

843 ديدار سفراي دانمارك، بلژيك و آلمان‏‌غربي به‌عنوان رؤساي دوره‏اي جامعه‌ی اقتصادي اروپا با ‏علي‌محمد بشارتي قائم مقام وزارت خارجه. بشارتي: ما به هيچ‌‏وجه تسليم فشار و شانتاژ نمي‌‏شويم و سياست ضربه‏ را در برابر هر كشوري كه بخواهد به ما تعدي كند اجرا مي‏‌كنيم. وزيرخارجه لوكزامبورگ: ايران به‌رغم مداخله دانمارك كه به نام جامعه اقتصادي اروپا انجام گرفت كماكان بر مواضع خود پافشاري كرد. وزيران خارجه كشورهاي عضو جامعه اقتصادي اروپا در جلسه اين اتحاديه متعهد شدند كه در مناقشه ميان ايران و فرانسه كمك‏‏‌هاي انساني و مادي در اختيار فرانسه قرار دهند‏. اعلام حمايت امريكا از موضع فرانسه در برابر ايران.

844 عمليات مجدد نيروهاي تيپ12 قائم براي ترميم و تثبيت پيشروي‌هاي اندك روز گذشته در جزيره مجنون.

845 در هجوم يك گردان از نيروهاي عراقي به مواضع پدافندي لشكر14 امام حسين(ع) در منطقه فاو 60 تن از نيروهاي عراقي كشته و 150 تن زخمي شدند و چند تن به اسارت درآمدند.

846 بازرسي 4 فروند كشتي خارجي در تنگه هرمز.

847 در حمله عناصر حزب دمكرات كردستان به دو پايگاه خودي از توابع سلماس و مريوان 16 نفر از نيروهاي مهاجم زخمي شدند. در اين حمله يك تن از نيروهاي خودي نيز شهيد شد. در حمله‌ی ناموفق افراد سازمان مجاهدين خلق به قصد تصرف توپ ضد هوايي مستقر در پل‏‌دختر يك تن از افراد بومي به شهادت رسيد.

848 مبارزان كرد عراقي 4 تن از اتباع مصري را به اسارت گرفتند.

ج

شهید 29 تیر ماه سال 1366

شهید علی مطهری نژاد فرزند حسین در سال 1346 در شهرستاندامغان دیده به جهان گشود .

download

او پس از دوران کودکی در هفت سالگی وارد دبستان شدپس از اتمام دوره ی ابتدایی و راهنمایی واردمقطع دبیرستان شد و با موفقیت این مقطع را پشت سر گذاشتو مدرک دیپلم خود را گرفت .او به عضویت سپاهپاسداران انقلاب اسلامی درآمد .

اوج گیری حملات وحشیانه ی رژیم مزدورعراق به خاک کشورمان و شریط بسیار سختی که برای مردم شریف ایران بوجود آمد غیورمردان این سرزمین از گوشه کنار به سوی جبهه های نبرد حق علیه باطل میشتافتند .شهید مطهری نژاداز همین غیور مردان بودکه از طریق بسیج سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دامغان پا در جبهه های جهادقرار داد .

او در تاریخ 20/4/1366 به منطقه جنوباعزام گردید تا در آنجا در سنگر های حق و حقیقت در برابر دشمن از کشورش دفاع کند .

او سرانجام در تاریخ 29/4/1366 درجزیره مجنون بر اثر اصابت ترکش ناحیه ی سر و گردن و پا از جام گوارای شهادتنوشید.

پیکر پاک این بسیجی و پاسدار غیور درمنطقه جنگی باقی مانده است

منابع : سایت شفیق فکه ،  کتاب: 49- تصویب قطعنامه 598 زمینه‌های سیاسی و نظامی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس ، سایت رهروان 313

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *