روز شمار دفاع مقدس ـ 22 آذر ماه

خانه / انقلاب و دفاع مقدس / روز شمار دفاع مقدس ـ 22 آذر ماه

ر درگیری نیروهای ارتش با یک دسته از نیروهای عراقی در منطقه‌ی سیدعبود، در جنوب‌غربی شوش، یک نفربر دشمن منهدم شد، 8 عراقی به هلاکت رسیدند و 3 نفر نیز اسیر شدند.
در گلوله‌باران شهرهای آبادان، پاوه و بستان، 3 منزل تخریب و یک کارگاه پالایشگاه نفت آبادان طعمه حریق شد.
اطلاعات سپاه خوزستان درباره محل استقرار، استعداد، نحوه سازماندهی، حقوق دریافتی، انواع سلاح و سایر اخبار مربوط به گروه جبهه‌ی التحریر (عربستانی‌ها) اطلاعاتی ارائه کرد.
در سومین مرحله از عملیات پاک‌سازی محور بانه ـ سردشت، نیروهای خودی ارتفاع مهم گوزلی در 20 کیلومتری شمال‌غربی بانه را تصرف کردند. در این عملیات 18 تن از نیروهای مسلح غیرقانونی کشته و عده‌ی فراوانی زخمی شدند. از نیروهای خودی نیز 8 تن به شهادت رسیدند و 20 نفر مجروح شدند.

تاریخ شمسی 22  آذر 1366

تاریخ قمری 21 ربیع‌الثانی 1408

تاریخ میلادی 13 دسامبر 1987

خلاصه روز

  • گزارش فرماندهان لشكرها در جبهه شمال‌غرب از نتايج شناسايي‌ها. طرح مانور و مأموريت قرارگاه‌هاي قدس و نجف. اعلام تاريخ 66/9/27 براي اجراي عمليات شمال‌غرب.
  • گزارش شناسايي‌هاي انجام گرفته براي عمليات اسكله‌ها. درخواست دوربين ديد در شب، قايق تندرو و بي‌سيم ‌قوي براي عمليات.
  • مصاحبه مسئول بسيج سپاه درباره آموزش عمومي بسيجيان، ذخيره‏ سازي نيرو و اعزام نوبه‌اي به جبهه.
  • اعزام نوبه‌اي روحانيان و آمار اعزام آن‌ها از سال 1361 تشريح شد. روحانيان از ابتداي جنگ تاكنون بيش از 1757 شهيد، 223 مفقود و اسير و 6 هزار مجروح تقديم انقلاب كرده‌اند.
  • رويتر: ايران اخيراً براي ايجاد آتش‌سوزي‌هاي مهيب در نفت‌كش‌ها از يك اسلحه جديد آتش‌زا استفاده كرده است كه احتمالاً واكنشي است در مقابل حضور ناوگان دريايي غرب در خليج‌فارس.
  • امريكا از شوراي امنيت خواست كه بررسي خود را براي تعيين ضمانت‌‏هاي اجرايي قطع‌نامه 598 عليه ايران آغاز كند. تصميم شاه اردن براي سفر به مسكو جهت متقاعد كردن شوروي به واداشتن ايران به پذيرش قطع‌نامه 598. نماينده ‌انديمشك: كميته حقوق بشر بدون بازديد از زندان‌هاي ما و با استناد به عده‌اي منافق، جاسوس و آدم‏كش‌ هر روز عليه ايران قطع‌نامه صادر مي‏كند، ولي با ثبوت جرائم صدام براي همه اعضاي شوراي امنيت، يك بار هم عليه او قطع‌نامه صادر نمي‌شود.
  • توافق اوپك به تمديد 6 ماهه قيمت 18 دلار براي هر بشكه نفت. نيويورك تايمز: توليد اضافي، اغلب كشورهاي اوپك را وادار ساخته كه نفت را بشكه‌اي يك تا 3 دلار كم‌تر از قيمت پايه به فروش برسانند… ايران با دو درخواست بالابردن قيمت و كاهش توليد به اوپك آمده بود كه به هدف‌هاي خود نرسيد… رفتار خصمانه اعراب با ايران ناشي از حملات موشكي به تأسيسات كويت و مداخله در آشوب‌هاي مكه است.

تاریخ شمسی 22 آذر 1361

تاریخ قمری 27 صفر  1403

تاریخ میلادی 13 دسامبر  1982

خلاصه روز

  • آسيب‌ديدن بخش‌هايي از تأسيسات پتروشيمي بصره در حمله‌ نيروهاي خودي كه به‌تلافي گلوله‌باران شهرهاي آبادان و خرمشهر انجام شد.
  • درگيري افراد مسلح غير‌قانوني با نيروهاي خودي در مهاباد، به شهادت يكي از نيروهاي خودي و به‌هلاكت‌رسيدن يك تن از مهاجمان انجاميد، فرماندهي قرارگاه بعثت در گزارشي به فرماندهي قرارگاه حمزه، علت وقوع اين حادثه را برهم‌زدن انتخابات توسط افراد مهاجم عنوان كرد؛ درگيري نيروهاي خودي با افراد حزب دمكرات و سازمان مجاهدين خلق (منافقين) در روستاي ملالر واقع در شمال‌غربي بوكان، به شهيد يا زخمي‌شدن 10 تن از نيروهاي خودي انجاميد، اما آماري از تلفات مهاجمان به دست نيامد. در اطلاعيه‌ مبالغه‌آميز سازمان مجاهدين (منافقين) درباره‌ اين واقعه تعداد كشته و زخمي‌شدگان نيروهاي خودي 40 نفر ذكر شده است؛ حمله‌ عناصر مسلح غير‌قانوني به پايگاه حماملو در نزديكي جاده‌‌ بوكان ـ مياندوآب و شهيد يا مجروح‌شدن 7 تن از نيروهاي ارتش؛ در حمله‌ نيروهاي حزب دمكرات به پايگاه تركاشه در شرق بوكان، 3 نفر از نيروهاي سپاه و اهالي بومي شهيد يا زخمي شدند، از مهاجمان نيز يك تن به هلاكت رسيد و تعدادي زخمي شدند؛ افراد مهاجم در حمله به نيروهاي ارتش در بوكان، يك تن را زخمي و يك نفر را اسير كردند؛ تسليم‌شدن 3 تن از افراد وابسته به گروه كومه‌له و حزب دمكرات به سپاه سنندج.
  • درج اخباري در نشريه‌ داخلي سپاه با محورهاي: اقدامات مقامات اطلاعاتي عراق براي دامن‌زدن به جو ضد‌‌ايراني در شهرهاي اين كشور؛ نحوه‌ به‌كارگيري نيروهاي مصري و سوداني؛ ذكر برخي اقدامات خلاف اخلاق آنها در پشت جبهه‌هاي جنگ و تأثيرات منفي اين اعمال در سطوح اجتماعي در نشريه‌ داخلي سپاه.
  • روزنامه‌ ديلي اكسپرس (چاپ انگلستان) در مقاله‌اي با عنوان “كوشش ريگان در سرپوش‌گذاشتن روي قرارداد بزرگ فروش سلاح” به مطالبي مانند فروش محرمانه‌ 90 فروند بالگرد پيشرفته‌ نظامي امريكا به عراق؛ تأثير آن در ارتش عراق و واكنش برخي مقامات دولتي امريكا اشاره كرده است.
  • دو نفر از افراد سازمان مجاهدين خلق (منافقين) به‌قصد ترور يكي از خلبانان پايگاه هوايي در شيراز، به منزل وي وارد شدند و در نبود اين شخص، پدرش را به شهادت رساندند. به كمك مردم يكي از آنها دستگير شد، اما با خوردن قرص سيانور به هلاكت رسيد؛ بنابه گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، درپي كشف 4 خانه‌ تيمي سازمان مجاهدين خلق (منافقين) در مشهد، 13 تن از عوامل اين سازمان با تلاش نيروهاي سپاه كشته يا دستگير شدند؛ يكي از افراد همين سازمان در تهران ـ كه قبلاً عضو ساواك بود، خود را به يكي از مراكز سپاه معرفي كرد.
  • گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي از حمله‌ نيروهاي سازمان مجاهدين خلق (منافقين) به يك خودرو سفارت جمهوري اسلامي ايران در پاريس؛ مقاله‌ شديداللحن روزنامه‌ جمهوري اسلامي در اعتراض به عملكرد اخير دول فرانسه و آلمان در همكاري با عوامل ضد‌‌ايراني.

تاریخ شمسی 22 آذر 1360

تاریخ قمری 16 صفر 1402

تاریخ میلادی 13 دسامبر 1981

خلاصه روز

  • در درگیری نیروهای ارتش با یک دسته از نیروهای عراقی در منطقه‌ی سیدعبود، در جنوب‌غربی شوش، یک نفربر دشمن منهدم شد، 8 عراقی به هلاکت رسیدند و 3 نفر نیز اسیر شدند.
  • در گلوله‌باران شهرهای آبادان، پاوه و بستان، 3 منزل تخریب و یک کارگاه پالایشگاه نفت آبادان طعمه حریق شد.
  • اطلاعات سپاه خوزستان درباره محل استقرار، استعداد، نحوه سازماندهی، حقوق دریافتی، انواع سلاح و سایر اخبار مربوط به گروه جبهه‌ی التحریر (عربستانی‌ها) اطلاعاتی ارائه کرد.
  • در سومین مرحله از عملیات پاک‌سازی محور بانه ـ سردشت، نیروهای خودی ارتفاع مهم گوزلی در 20 کیلومتری شمال‌غربی بانه را تصرف کردند. در این عملیات 18 تن از نیروهای مسلح غیرقانونی کشته و عده‌ی فراوانی زخمی شدند. از نیروهای خودی نیز 8 تن به شهادت رسیدند و 20 نفر مجروح شدند.
  • در اقدامات افراد وابسته به گروه‌های مسلح غیرقانونی در مناطق پیرانشهر، مهاباد و بوکان، یک تن از افراد خودی شهید و 9 تن دیگر زخمی شدند.
  • استانداری کردستان در نامه‌ای به وزارت کشور، آخرین تصمیمات شورای تأمین این استان برای تأمین امنیت جاده‌های این استان را تشریح کرد.
  • در عملیات‌های وابستگان به سازمان مجاهدین خلق (منافقین) و سایر گروه‌های برانداز در تهران و شیراز، یک نفر شهید و یک نفر مجروح شد و مبلغ یک میلیون و 400 هزار ریال از بانک ملی شعبه کریم‌خان تهران به سرقت رفت؛ نیروهای سپاه صومعه‌سرا یکی از اعضای سازمان مجاهدین خلق (منافقین) را دستگیر کردند.
  • امام خمینی در جمع اعضای هیئت امنای دانشگاه ملی و رؤسای دانشکده‌های مختلف، درباره‌ی نقش و جایگاه دانشگاه در کشور، نبود تفکر اسلامی و حتی ملی در برنامه‌ریزان کلان آموزشی عالی کشور در رژیم گذشته، لزوم طرد عناصری که وابستگی به کشورهای بیگانه را راه‌حل مشکلات می‌دانند، تشویق به خودباوری و استقلال فکری و… مطالبی ایراد کردند.
  • نخست‌وزیر، حجت‌الاسلام ناطق نوری و دکتر ولایتی را به‌ترتیب، به‌عنوان وزیر کشور و امور خارجه به مجلس شورای اسلامی معرفی کرد. وی همچنین در مصاحبه‌ای شرکت کرد و درباره‌ی موضوعاتی ازجمله: پیروزی در جنگ باوجود حصر اقتصادی، روزه‌ی اقتصادی و استقلال‌طلبی تنها راه پیروزی، طرح‌های کلی امریکا در خاورمیانه و تنش‌های به‌وجودآمده بین امریکا، لیبی و ایران و… سخن گفت.

191

  • رئیس کل بانک مرکزی، دلیل پایداری و ثبات اقتصاد ایران را در زمان جنگ همکاری مردم دراین‌باره اعلام کرد و درباره‌ی نقش مردم در استقلال اقتصادی و استقبال آنها از طرح‌های ارائه‌شده که کاهش تورم و افزایش تولید را درپی دارد، مطالبی بیان کرد.
  • خبرگزاری پارس در مقاله‌ای درباره افزایش روابط اقتصادی عراق و یوگسلاوی و تبدیل‌شدن عراق به اولین شریک تجاری یوگسلاوی توضیحاتی داد و مواردی از مبادلات تجاری دو کشور را برشمرد.
  • آسوشیتدپرس: وزارت کشور بحرین از دستگیری گروهی که در ایران آموزش دیده و به آن کشور اعزام شده‌اند، خبر داد. درمقابل، قائم‌مقام وزارت خارجه ایران، انتساب این گروه به ایران را به‌شدت تکذیب کرد و آن را کار عواملی دانست که در تلاش برای ایجاد ناامنی و بی‌ثباتی در منطقه‌اند.
  • خبرگزاری فرانسه: پادشاهی سعودی امروز اعدام 1500 اسیر عراقی به‌دست مقامات ایرانی را ـ که عراق ادعا کرده بود ـ به‌شدت محکوم کرد.
  • براثر انفجار بمبی در داخل یک خودرو در لندن، دو ایرانی سرنشین آن کشته شدند و یک تن دیگر آسیب دید. یک مقام پلیس گفت: احتمالاً بمب توسط قربانیان این انفجار حمل می‌شده است؛ روزنامه گاردین: این بمب احتمالاً برای ترور یکی از مخالفین جمهوری اسلامی که در همان زمان در هاید پارک لندن مشغول سخنرانی بوده، حمل می‌شده است؛ خبرگزاری پارس: باتوجه‌به اینکه فرد مصدوم از افراد انجمن اسلامی دانشجویان ایران و از اعضای سابق کنسولگری ایران بوده است، احتمالاً افراد سازمان مجاهدین خلق (منافقین) در این امر دست داشته‌اند.
  • خبرگزاری فرانسه در مقاله‌ای ضمن بررسی سیر جنگ ایران و عراق به موضوعاتی ازجمله: اهداف مقامات و رهبران عراق از جنگ، عقب‌ رانده‌شدن قوای اشغالگر از بخش‌هایی از ایران به‌عنوان موضوعی پیش‌بینی‌نشدنی؛ برتری‌های عراق ازجمله وضع مناسبت‌تر پولی، کمک کشورهای عربی و کمک تسلیحاتی شوروی و فرانسه به عراق و تنها برتری ایران؛ یعنی برخورداری از پشتیبانی مردمی اشاره کرد.

تاریخ شمسی 22 آذر 1359

تاریخ قمری 5 صفر 1401

تاریخ میلادی 13 دسامبر 1980

خلاصه روز

  • جابه‌جايي نيروهاي عراقي در جبهه سوسنگرد.
  • تداوم درگيري در ايلام، سومار، سر پل ذهاب و قصر شيرين.
  • تحليل‌ كاهش فعاليت دشمن در جبهه جنوب توسط واحد اطلاعات عمليات سپاه خوزستان.
  • بازديد و گزارش مفصل خبرنگار خبرگزاري پارس از جبهه‌هاي ايلام، دهلران و مهران.
  • جمع‌آوري هشت كشته و شش مجروح عراقي از آب‌هاي ساحلي كويت، مرتبط با عمليات دريايي اخير.
  • تقاضاي امارات از سازمان ملل براي مذاكره با ايران دربارة سه جزيره و تاكيد سعدون حمادي بر اينكه سه جزيره ايراني خليج‌‌فارس به امارات تعلق دارد.

192

  • نقش‌ و منافع ‌آمريكا در جنگ ايران و عراق از نظر برژينسكي، هرالدتريبيون و وزير اطلاعات رژيم سعودي.
  • گزارش مشروح ‌لوموند از كردستان ايران: درگيري‌هاي جاري. اهميت درگيري در كردستان ايران براي عراق ـ انشعاب شاخه روسي حزب دمكرات (به رهبري غني بلوريان) از اين حزب و آثار آن. اظهارات غني بلوريان عليه قاسملو و عراق.
  • تحليل آخرين ‌وضعيت جنگ‌ ايران و عراق ‌در تايمز، نيوزويك، صداي امريكا، لوپوئن و فيگارو.
  • وحدت‌شكنان، لزوم اتحاد نيروهاي ‌داخلي، توطئه‌ها و نقشه‌هاي ‌شياطين و لزوم هوشياري‌هاي لازم در سخنان امام‌خميني خطاب به جمعي از فرماندهان سپاه و مسئولين عقيدتي ارتش.

منابع :

1- کتاب تکاپوی جهانی برای توقف جنگ

2- کتاب عملیات محرم، بهبود شرایط امنیتی و اقتصادی کشور

3- کتاب آزادسازی سرزمین‌های ایران

4- کتاب هویزه آخرین گام های اشغالگر

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *