روز شمار دفاع مقدس ـ 23 آذر ماه

خانه / انقلاب و دفاع مقدس / روز شمار دفاع مقدس ـ 23 آذر ماه

شهيد يا مجروح‌شدن 6 نفر و خسارت‌ديدن بخش‌هايي از شهر در حملات توپخانه‌اي عراق به آبادان و خرمشهر؛ آتش پدافند هوايي نيروهاي خودي، هواپيماهاي عراقي متجاوز به حريم فضايي غرب كشور را وادار به فرار كرد.
در ادامه درگيري‌هاي روز گذشته، تيراندازي‌هاي پراكنده در شهر مهاباد اتفاق مهمي را در پي نداشت؛ پخش سخنان سخنگوي حزب دمكرات درباره اقدامات اين حزب در جريان درگير‌ي‌هاي ايجادشده در شهر مهاباد از راديو اسرائيل، وي همچنين در گفت‌وگويي با رويتر، بر هم‌زماني عمدي اين درگيري‌ها با انتخابات مجلس خبرگان تأكيد كرد؛ روزنامه هرالد تريبيون و راديو بي‌بي‌سي نيز با تكيه بر گفته‌هاي اين سخنگو، مطالبي را درباره اقدامات حزب دمكرات در اين درگيري‌هاي 3 روزه عنوان كردند؛ در عمليات كمين عوامل حزب دمكرات عليه نيروهاي خودي در محور سقز ـ بانه در نزديكي روستاي ميرده 17 تن از افراد خودي شهيد، زخمي يا اسير شدند. در شمال اروميه يك خودرو حامل تانكر آب در منطقه سرو روي مين رفت كه علاوه‌بر انهدام تانكر آب، راننده خودرو نيز زخمي شد؛ يكي از عناصر حزب دمكرات در اشنويه از مأموريت خود مبني‌بر ترور يكي از افراد بومي سپاه پشيمان شده، خود را به سپاه اين شهر معرفي كرد كه با اطلاعات وي يكي ديگر از افراد اين حزب شناسايي و دستگير شد.

تاریخ شمسی 23 آذر1366

تاریخ قمری 22 ربیع‌الثانی 1408

تاریخ میلادی 14 دسامبر  1987

خلاصه روز

  • فرمانده نيروي زميني سپاه در جبهه شمال، جانشين وي در جبهه جنوب و رئيس ستاد كل سپاه در تهران مسائل عمليات و پشتيباني را دنبال مي‌كنند و فرمانده كل سپاه هم در اين سه مسير تردد مي‌كند. آقاي رضايي كه مسئوليت عمليات در جبهه شمال را به عهده گرفته، امروز در جلسه قرارگاه رمضان با حضور جلال طالباني شركت كرد، سپس در جبهه جنوب با حضور فرماندهان پيشرفت كار در محور فاو را بررسي كرد و بعد از آن براي پي‌گيري امور عازم تهران شد.

193

  • تعيين زمان عمليات روي اسكله‌هاي العميه ‌و البكر، تأثير احتمالي جوّ بر عمليات و اهميت غافل‏‌گيري، موضوعات مورد بحث قرارگاه نوح بود.
  • نگراني كشورهاي منطقه از حمله قريب‌الوقوع ايران. معاون نخست‌وزير عراق در اردن: وضع جبهه‌ها امروز بهتر از ديروز است. گزارش فايننشال تايمز از بهبود اوضاع به نفع عراق، در عين حال، نشانه‌هايي از بدي روحيه ارتش اين كشور.
  • توقيف يك كشتي در تنگه‌هرمز كه حامل مهمات و تجهيزات براي عراق بود و مصادره محموله آن. گزارش رويتر از آمار حمله به نفت‌كش‌ها در خليج‌فارس از ابتدا تاكنون.
  • آيت‌الله خامنه‌اي: امروز ملت مسلمان ايران مسئوليت‌ها و زحمات تمامي جوامع انقلابي و اسلامي را بر عهده دارد و با تمامي امكانات مي‌كوشد تا اين وظيفه خطير را با موفقيت انجام دهد.
  • گفت‌وگوي مقام‌هاي عراقي با امريكا و شوروي درباره قطع‌نامه 598 و راه‌هاي پايان بخشيدن به جنگ. طرح‌كميته 7 نفره اعراب براي اجراي قطع‌نامه. راديو اسرائيل هدف ايران را از تعيين متجاوز نهايتاً سرنگوني رژيم بغداد دانست.
  • تلاش امريكا براي بزرگ‌نمايي قدرت ايران به‏ عنوان دشمن مشترك كشورهاي منطقه براي بر طرف كردن تنش ميان عراق و برخي كشورها. راديو اسرائيل: تماس‌هاي غير‌مستقيمي ميان عراق و اسرائيل صورت گرفته و اكنون اين انديشه در سياست‌مداران اسرائيل شكل گرفته تا از هر طريق ممكن مانع پيروزي ايران در جنگ شوند. وزير دفاع مصر: مصر خود را سپر دنياي عرب در مقابل ايران مي‌داند. يك نماينده مجلس امريكا: سياست آلمان در برابر ايران به جاي كمك، براي واشنگتن ايجاد مانع و مزاحمت كرده است.

تاریخ شمسی 23 آذر 1361

تاریخ قمری 28 صفر 1403

تاریخ میلادی 14 دسامبر 1982

خلاصه روز

  • شهيد يا مجروح‌شدن 6 نفر و خسارت‌ديدن بخش‌هايي از شهر در حملات توپخانه‌اي عراق به آبادان و خرمشهر؛ آتش پدافند هوايي نيروهاي خودي، هواپيماهاي عراقي متجاوز به حريم فضايي غرب كشور را وادار به فرار كرد.
  • در ادامه درگيري‌هاي روز گذشته، تيراندازي‌هاي پراكنده در شهر مهاباد اتفاق مهمي را در پي نداشت؛ پخش سخنان سخنگوي حزب دمكرات درباره اقدامات اين حزب در جريان درگير‌ي‌هاي ايجادشده در شهر مهاباد از راديو اسرائيل، وي همچنين در گفت‌وگويي با رويتر، بر هم‌زماني عمدي اين درگيري‌ها با انتخابات مجلس خبرگان تأكيد كرد؛ روزنامه هرالد تريبيون و راديو بي‌بي‌سي نيز با تكيه بر گفته‌هاي اين سخنگو، مطالبي را درباره اقدامات حزب دمكرات در اين درگيري‌هاي 3 روزه عنوان كردند؛ در عمليات كمين عوامل حزب دمكرات عليه نيروهاي خودي در محور سقز ـ بانه در نزديكي روستاي ميرده 17 تن از افراد خودي شهيد، زخمي يا اسير شدند. در شمال اروميه يك خودرو حامل تانكر آب در منطقه سرو روي مين رفت كه علاوه‌بر انهدام تانكر آب، راننده خودرو نيز زخمي شد؛ يكي از عناصر حزب دمكرات در اشنويه از مأموريت خود مبني‌بر ترور يكي از افراد بومي سپاه پشيمان شده، خود را به سپاه اين شهر معرفي كرد كه با اطلاعات وي يكي ديگر از افراد اين حزب شناسايي و دستگير شد.
  • به گزارش واحد مركزي خبر از اهواز، متخصصان ايراني موفق به ساخت پل شناور با كاربرد نظامي شدند.
  • آيت‌الله خامنه‌اي در ديدار با خانواده‌هاي شهدا و نيروهاي سپاه پاسداران كه عازم جبهه‌هاي نبرد بودند، ايمان و انگيزه ديني را عامل اصلي برتري نيروهاي خودي بر دشمنان دانست.
  • “امبرتو كالدرون برتي” وزير انرژي ونزوئلا كه در رأس هيئتي به تهران سفر كرده است، هدف سفر خود را بحث و تبادل‌‌نظر درمورد وضع جهاني بازار نفت در اجلاس آتي اوپك عنوان كرد.
  • يكي از مسئولان جنبش مجاهدين عراقي در دمشق در تماس با خبرگزاري جمهوري اسلامي با اعلام خبر انفجار ساختمان خبرگزاري عراق در يك عمليات استشهادي، به تشريح جزئيات آن پرداخت، در همين خصوص خبرگزاري رويتر اعلام كرد كه در اين حادثه 6 تن كشته و چندين نفر زخمي شده‌اند و همه خطوط ارتباطي با خارج از كشور قطع شده است. آسوشيتدپرس نيز با اعلام خبر بازديد صدام از محل حادثه، به انتشار اطلاعاتي پرداخت كه رژيم عراق دراين‌باره اعلام كرده است.

تاریخ شمسی 23 آذر 1360

تاریخ قمری 17 صفر 1402

تاریخ میلادی 14دسامبر 1981

خلاصه روز

  • در ادامه عملیات مطلع‌الفجر، یکی دیگر از قله‌های ارتفاع شیاکو به تصرف نیروهای خودی درآمد، چند تانک و نفربر عراقی منهدم شد و بالغ‌بر 50 نظامی عراقی کشته شدند؛ در بمباران و گلوله‌باران شهرهای اهواز، بستان، مریوان، دزفول و اندیمشک، 8 تن شهید و بیش از 12 تن مجروح شدند.
  • حمل مهمات ازطریق مرزهای اردن به داخل عراق؛ انتقال 12 بالگرد ساخت فرانسه از اردن به عراق؛ اعدام 3 فرمانده ارتش عراق به‌دلیل شکست واحدهایشان در عملیات مطلع‌الفجر؛ پناهنده‌شدن 4 نظامی ارتش عراق به ایران از مرزهای غربی کشور مهم‌ترین اخبار نظامی امروز است.
  • در حمله عناصر کومه‌له به شهر سنندج 7 تن از نیروهای خودی شهید یا زخمی شدند و از افراد کومه‌له نیز 8 تن به هلاکت رسیدند.
  • براثر آتش توپخانه خودی در محورهای بانه ـ سردشت، 13 تن از افراد وابسته به گروه‌های مسلح غیرقانونی کشته و 7 تن از آنان زخمی شدند؛ لشکر28 سنندج، 2 پایگاه گروه کومه‌له را که عده‌ای از نیروهای خودی در زندان آن نگهداری می‌شوند، شناسایی کرد.
  • روابط عمومی ستاد مرکزی سپاه پاسداران در گزارش عملکرد هفت‌هفته‌ای خود از دستگیری 205 تن از وابستگان به سازمان مجاهدین خلق (منافقین) و 30 تن از عناصر سلطنت‌طلب که در توطئه‌های گوناگون علیه نظام شرکت داشتند و همچنین احمد غضنفرپور از وابستگان به بنی‌صدر ـ که پس از فرار وی، علیه جمهوری اسلامی فعالیت داشت ـ خبر داد.
  • آقای هاشمی رفسنجانی در دیدار با امام خمینی، درخصوص امور جنگ و عضویت اعضای احزاب در سپاه به ایشان گزارش داد. رئیس مجلس همچنین در تماس تلفنی با فرمانده کل سپاه، درباره پیشرفت‌های عملیاتی در مناطق غرب کشور با وی گفت‌وگو کرد.
  • 840 به‌دنبال ادعای روزگذشته دولت بحرین مبنی‌بر دستگیری چند تن از افراد مسلح که در ایران آموزش دیده‌اند، نخست‌وزیر ایران این ادعا را رد کرد.
  • در دیدار 4 تن از اعضای ستاد انقلاب فرهنگی با آیت‌الله منتظری، ایشان با تأکید بر فرمان امام خمینی مبنی‌بر پرهیز از تأخیر در بازگشایی و نوگشایی دانشگاه‌ها، مطالبی بیان کرد؛ عبدالکریم سروش، عضو شورای انقلاب فرهنگی، در مصاحبه‌ای در پایان این دیدار، درباره‌ی تصمیمات این شورا در موضوعات تربیت اخلاقی دانشجویان و کمک‌گرفتن از مدرسین حوزه‌ی علمیه قم دراین‌باره، نحوه همکاری این شورا با حوزه‌ی علمیه قم، نظر آقای منتظری درباره تعجیل در بازگشایی دانشگاه‌ها و خصوصیات کلی اساتید دانشگاه‌ها و… مطالبی بیان کرد.
  • درپی جانب‌داری دولت عربستان از ادعای عراق درباره‌ی اعدام 1500 تن از اسرای عراقی، سفارت ایران در جده، با انتشار اطلاعیه‌ای ضمن تکذیب ادعای عراق، به دولت عربستان توصیه کرد که براساس اخبار کذب موضع‌گیری نکند.
  • نماینده مردم دزفول با اعتراض به بی‌تفاوتی مجامع بین‌المللی و منابع خبری در‌برابر جنایات ارتش عراق در دزفول، اعلام کرد تاکنون بیش از 4900 خانه، بیمارستان، مسجد، مدرسه و مغازه در این شهر، به‌دست نیروهای بعثی تخریب شده است.
  • سفیر عراق در مصاحبه‌ای در اسلام‌آباد پاکستان، در کسوت یک فرد نظامی، با ارائه آماری اغراق‌آمیز از تلفات و خسارت‌هایی که مدعی است در عملیات طریق‌القدس به ایران وارد آمده است و ضمن انکار فرار و عقب‌نشینی عراقی‌ها از منطقه عمومی و شهر بستان، بر حمایت دولت عراق از مخالفان جمهوری اسلامی تأکید کرد. وی همچنین اتهام دولت عراق به دولت ایران مبنی‌بر کشتار اسرای عراقی را تکرار کرد.
  • با توافق سه کشور عراق، سوریه و لبنان، خط لوله‌ی نفتی کرکوک ـ بندر بانیاس (سوریه) ـ طرابلس (لبنان)، پس از 6 سال و 9 ماه فعال خواهد شد.
  • درپی ادعای دولت بحرین درباره‌ی دستگیری یک گروه تروریستی آموزش‌دیده در ایران، رسانه‌های مختلف ازجمله خبرگزاری یونایتدپرس، رادیو لندن، رادیو امریکا، رادیو اسرائیل، خبرگزاری فرانسه و رادیو ابوظبی، موضع‌گیری مقامات کشورهای حوزه‌ی خلیج‌فارس را در جانب‌داری از بحرین انعکاس دادند یا خود دراین‌باره به اظهارنظر پرداختند و ایران را متهم کردند.
  • رادیو صدای ایران متعلق به گروه‌های سلطنت‌طلب به نقل از نشریه هرالد تریبیون، مقاله‌ای را درباره‌ی سیر جنگ ایران و عراق، تحولات جاری در جبهه‌ها، کمک‌های دولت فرانسه و شوروی به عراق و غیرقابل پیش‌بینی‌بودن آینده جنگ نقل کرد.
  • یک گروه از دیپلمات‌ها که رادیو امریکا آنها را دیپلمات‌های برجسته‌ی جهان نامید، به رهبری معاون پیشین هیئت نمایندگی امریکا در سازمان ملل، کمیته‌ای تشکیل دادند تا موارد نقض حقوق بشر در ایران را بررسی کنند.

تاریخ شمسی 23 آذر 1359

تاریخ قمری 6 صفر 1401

تاریخ میلادی 14 دسامبر 1980

خلاصه روز

  • جبهه جنوب: تحركات موضعي. تبادل آتش (گلوله باران اهواز). اقدامات مهندسي در اطراف سوسنگرد و بستان.
  • نشانه‌هايي از امكان استفاده دشمن از سلاح‌هاي شيميائي.
  • گزارش راديو امريكا به نقل از خبرنگاران خارجي بازديدكننده از آبادان.
  • اعتراض رئيس‌جمهور (بني‌صدر) به طرح مسائلي در جلسه غير علني مجلس شوراي اسلامي و پرخاش‌كردن به نمايندگان كه عليه ارتش، جبهه جنگ رواني گشوده‌اند.
  • نخست وزير رجايي در مصاحبه با راديو كلن: از نظر انساني و رواني نيروهاي عراق در بدترين وضعيت و نيروهاي ايراني در بهترين وضعيت به سر مي‌برند. آمريكا مايل به حل مسألة گروگان‌ها نيست و در پي استفاده سياسي است، در حاليكه ما آنرا در حدّ يك مسألة انساني نگه داشته‌ايم.
  • اعلام مواضع و شرايط عراق براي پايان مخاصمه توسط طارق عزيز: تنها راه براي ايران شناسايي و اعاده حقوق ملي اعراب توسط ايران است.

منابع:

1- کتاب تکاپوی جهانی برای توقف جنگ

2- کتاب عملیات محرم، بهبود شرایط امنیتی و اقتصادی کشور

3- کتاب آزادسازی سرزمین‌های ایران

4- کتاب هویزه آخرین گام های اشغالگر

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *