روز شمار دفاع مقدس ـ 28 آذر ماه

خانه / انقلاب و دفاع مقدس / روز شمار دفاع مقدس ـ 28 آذر ماه

ادامه‌یافتن وضعیت روزهای گذشته در منطقه‌ی عملیاتی مطلع‌الفجر و فشار مداوم و پیوسته عراق برای بازپس‌گیری شیاکو، فرماندهان خودی را به چاره‌جویی و یافتن راهی برای کاستن از فشار ارتش عراق به این منطقه واداشت. ازجمله این تدابیر، تلاش دوباره در تنگ کورک و تنگ قاسم‌آباد برای کشاندن بخشی از توان ارتش عراق به شرق منطقه عملیات و تهدید عقبه دشمن در جاده گیلان‌غرب به قصرشیرین به‌منظور کاستن از فشار دشمن در شیاکو بود. عملیات نیروهای خودی توجه قوای عراقی را تا‌حدی از شیاکو متوجه شرق این ارتفاع کرد، اما در‌نهایت با افزایش میزان تلفات نیروهای خودی، دستور عقب‌نشینی صادر شد و نیروها ارتفاعات جنوب تنگ کورک را ترک کردند.
خلبان و کمک‌‏خلبان ایرانی، با یک بالگرد به خاک ترکیه گریختند و به این کشور پناهنده شدند؛ در یک هفته اخیر یک سرهنگ دوم کماندوی عراقی و یک افسر در منطقه عمومی بستان و همچنین 6 سرباز در منطقه سردشت وارد خاک ایران شدند و درخواست پناهندگی کردند.

تاریخ شمسی 28 آذر 1366

تاریخ قمری 27 ربیع‌الثانی 1408

تاریخ میلادی 19 دسامبر 1987

خلاصه روز

  • اجراي عمليات نصر10 در منطقه زبيدات به وسيله يگان‌هاي ارتش‌ جمهوري اسلامي. در اين عمليات دو ارتفاع آزاد شد كه با ضدحمله و درگيري چند ساعته عراقي‌ها، مجدداً به تصرف دشمن درآمد. در اين عمليات افراد زيادي از ارتش عراق كشته يا زخمي و 9 نفر اسير شدند.

143

  • در جلسه قرارگاه نجف‌ شناسايي‌هاي انجام شده روي ارتفاع ويولان گزارش شد. دوري راه، نحوه پشتيباني و طولاني بودن مسير، سه مشكل عمده اين محور است.
  • افزايش تردد در جاده استراتژيك فاو نشان از تقويت اين منطقه به وسيله دشمن دارد. توجه به توان زرهي، مسئله ادوات و حفظ‌ غافل‌گيري دشمن، سه موضوع مهم بحث‌هاي فرماندهان سپاه بود.
  • حمله قايق‌هاي تندرو به يك نفت‌كش در نزديكي جزيره ابوموسي. تعقيب نفت‌كش دانماركي با يك رزم‌ناو ايراني. اعتراض يونان به ايران. ايران مسئوليت در آب‌هاي بين‌المللي را رد كرد.
  • اعزام گروهي از روحانيان قم به جبهه. افزايش 120 درصدي اعزام نيرو در سال‌ جاري. كمك مالي افراد و نهادهاي مختلف به جبهه‏‌ها. حمايت نماينده و انجمن آشوري‌ها از شوراي عالي جنگ.
  • روزنامه جمهوري اسلامي: اظهارات نماينده اعزامي شوروي به بغداد دربارة موانع اجراي قطع‌نامه 598، تكرار مواضع ايران است. معاون وزير خارجه شوروي: شوروي به طور اصولي موافق تحريم تسليحاتي ايران است اما نه به آن سرعتي كه امريكا مي‌خواهد. يك مقام امريكايي: شوراي امنيت درحال بررسي پيشنهاد شوروي مبني‏‌بر حضور نيروي دريايي سازمان ملل درخليج‌فارس است(1).

تاریخ شمسی 28 آذر 1361

تاریخ قمری 3 ربیع‌الاول 1403

تاریخ میلادی 19 دسامبر 1982

خلاصه روز

  • اصابت 2 فروند موشك زمين‌به‌زمين به منطقه مركزي شهر دزفول، به شهيد يا زخمي‌شدن 349 تن از مردم شهر، ويراني 400 منزل مسكوني و مغازه و خسارت‌ديدن 28 دستگاه خودرو انجاميد؛ فرمانده كل نيروهاي مسلح عراق در اطلاعيه‌اي ضمن مسئول‌دانستن ايران در انفجار ساختمان خبرگزاري عراق، هدف عمليات فوق را انتقام از ايران ذكر كرد؛ به گزارش خبرگزاري فرانسه، استفاده از موشك‌هاي زمين‌به‌زمين نشان‌دهنده دستيابي عراق به تجهيزات جديد نظامي است؛ در گلوله‌باران شهر آبادان 6 واحد مسكوني تخريب شد و 20 تن مجروح شدند؛ نيروهاي عراقي يك گلوله شيميايي به منطقه تنگاب (نفت‌شهر) شليك كردند.
  • در درگيري بين نيروهاي سپاه و حزب دمكرات كه تعدادي از اهالي و مسئولان تكاب را گروگان گرفته بودند، 15 تا 20 تن از افراد مهاجم به هلاكت رسيدند و از نيروهاي خودي نيز 7 تن شهيد يا زخمي شدند؛ افراد مهاجم در 18 كيلومتري غرب تكاب، به 2 خودرو حامل غذاي نيروهاي سپاه و ژاندارمري حمله كردند كه در اين حادثه يك نفر شهيد و يك نفر زخمي شد؛ عناصر مسلح غيرقانوني با حمله به پايگاه تيژتيژ در غرب سنندج، 7 تن از نيروهاي ژاندارمري را شهيد كرده يا به گروگان بردند؛ عوامل حزب دمكرات با حمله به كارخانه قند پيرانشهر، 13 تُن قند و شكر را به سرقت بردند؛ در عمليات پاك‌سازي نيروهاي قرارگاه حمزه در 24 روستا در محور كامياران ـ سنندج ـ دهگلان، 23 تن از نيروهاي مسلح غيرقانوني كشته يا دستگير شدند و 10 قبضه اسلحه به دست نيروهاي خودي افتاد؛ 6 تن از وابستگان گروه‌هاي مسلح غيرقانوني با معرفي خود به سپاه سنندج و تحويل اسلحه‌هايشان درخواست امان‌نامه كردند؛ انتقال گروگان‌هاي نظامي در بند حزب دمكرات از زندان‌هاي داخل ايران به شهر قلعه‌ديزه عراق.
  • ارسال كمك‌هاي غيرنقدي مردمي از شهرستان ده‌بيد فارس، سرخس، آزادشهر و كوار.
  • كشف و خنثي‌سازي يك بمب دست‌ساز در ميدان امام حسين با تلاش نيروهاي كلانتري؛ دستگيري 3 تن از نيروهاي سازمان مجاهدين خلق در شاهرود، يكي از آنها با سيانور خودكشي كرد.
  • پيدايش روح ايمان در ملت؛ ايجاد تحول در رفتار استقلال‌طلبانه مردم؛ بررسي تطبيقي عملكرد دفاعي مردم و نظاميان در جنگ جهاني دوم؛ تجاوز عراق در شهريور 1359؛ مستقل‌نبودن كشور در گذشته؛ نقش دانشگاه در فرهنگ‌سازي و… مهم‌ترين محورهاي سخنان امام خميني در ديدار فرمانده سپاه و اعضاي بسيج با ايشان بود.
  • آيت‌الله خامنه‌اي در ديدار با فرمانده نيروي زميني ارتش و فرماندهان يگان‌هاي احتياط قدس: ايجاد گردان‌هاي احتياط قدس گام ديگري درجهت هرچه مردمي‌ترشدن، مردمي‌انديشيدن و مردمي عمل‌كردن در ارتش است.
  • نخست‌وزير در همايش استانداران درباره بازيابي ثبات نظام جمهوري اسلامي و استقبال كشورهاي گوناگون جهان از برقراري رابطه سياسي و اقتصادي با ايران مطالبي را عنوان كرد.
  • درپي شكل‌گيري واحد دريايي در سپاه، محسن رضايي و علي شمخاني به همراه فرماندهان اين نهاد با فرمانده و معاونان نيروي دريايي ارتش براي كسب تجربه بيشتر ديدار كردند.
  • ناطق نوري (وزير كشور) رشد اجتماعي مردم و پرهيز از افراط و تفريط را از عوامل انتشار پيام هشت ماده‌اي امام ذكر كرد.
  • گزارش خبرگزاري فرانسه از نخستين روز تشكيل شصت‌وششمين اجلاس سالانه وزيران عضو سازمان اوپك در وين و بررسي دلايل برخي اختلاف نظرها ميان اعضاي سازمان.
  • روزنامه جمهوري اسلامي در مقاله‌اي به بررسي نقش و انگيزه كشورهاي عربستان، كويت، امارات و عراق در كارشكني و برهم‌زدن انسجام نشست اوپك پرداخته است.
  • گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس درباره معامله چند ميليون دلاري غله بين امريكا و عراق.(2)

تاریخ شمسی 28 آذر 1360

تاریخ قمری 20 صفر 1402

تاریخ میلادی 19 دسامبر 1981

خلاصه روز

  • ادامه‌یافتن وضعیت روزهای گذشته در منطقه‌ی عملیاتی مطلع‌الفجر و فشار مداوم و پیوسته عراق برای بازپس‌گیری شیاکو، فرماندهان خودی را به چاره‌جویی و یافتن راهی برای کاستن از فشار ارتش عراق به این منطقه واداشت. ازجمله این تدابیر، تلاش دوباره در تنگ کورک و تنگ قاسم‌آباد برای کشاندن بخشی از توان ارتش عراق به شرق منطقه عملیات و تهدید عقبه دشمن در جاده گیلان‌غرب به قصرشیرین به‌منظور کاستن از فشار دشمن در شیاکو بود. عملیات نیروهای خودی توجه قوای عراقی را تا‌حدی از شیاکو متوجه شرق این ارتفاع کرد، اما در‌نهایت با افزایش میزان تلفات نیروهای خودی، دستور عقب‌نشینی صادر شد و نیروها ارتفاعات جنوب تنگ کورک را ترک کردند.
  • خلبان و کمک‌‏خلبان ایرانی، با یک بالگرد به خاک ترکیه گریختند و به این کشور پناهنده شدند؛ در یک هفته اخیر یک سرهنگ دوم کماندوی عراقی و یک افسر در منطقه عمومی بستان و همچنین 6 سرباز در منطقه سردشت وارد خاک ایران شدند و درخواست پناهندگی کردند.
  • روابط عمومی سپاه مریوان از اجرای 2 عملیات در طول هفته گذشته به‌دست چریک‌های کرد مسلمان در داخل خاک عراق خبر داد که درپی آن، بیش از 11 تن از نظامیان ارتش عراق کشته یا مجروح شدند؛ در همین مدت، نیروهای خودی یک تانک عراقی‌ها را منهدم کردند که در‌نتیجه آن یک عراقی به هلاکت رسید و 5 تن دیگر زخمی شدند.
  • سه تن از اشرار منطقه‌ی ایلام که با پشتیبانی عراق قصد داشتند یک دکل تلویزیونی را در غرب ایلام منفجر کنند، قبل از هرگونه اقدامی، به‌دست گروه فداییان امام خمینی دستگیر شدند. از این افراد یک بمب و تعدادی اسلحه به دست آمد.
  • در عملیات‌ها و اقدامات افراد وابسته به گروه‌های مسلح غیرقانونی در مناطق غربی و شمال‌غرب کشور، 2 تن از افراد خودی شهید و 16 تن زخمی شدند.
  • عصمت دری، از خوانین منطقه‌ی سرو در شمال‌غربی ارومیه، در درگیری با افراد سپاه، کشته و یکی از افرادش نیز زخمی شد.
  • درپی دستگیری مسئول منطقه‌ای و دیگر اعضای شورای فرماندهی و نیز همه مسئولان سازمان مجاهدین خلق (منافقین) در گچساران، شبکه‌ی مشترک این سازمان در بهبهان و گچساران صددرصد متلاشی شد.
  • فرمانده کل سپاه پاسداران و فرمانده نیروی زمینی ارتش در جلسه‌ای با حضور آقای هاشمی رفسنجانی، گزارشی از عملیات اخیر رزمندگان اسلام در جبهه‌های غرب دادند و درباره‌ی حمله‌ی وسیع آینده به عراق در جنوب کشور مذاکره کردند.
  • شورای عالی دفاع به ریاست آیت‌الله خامنه‌ای تشکیل جلسه داد. رئیس‌جمهور در پایان این جلسه، درباره‌ی ادعاهای منتشرشده درباره‌ی درخواست ایران از امریکا برای فروش لوازم هواپیماهای جنگی، صلح‌طلبی صدام حسین و آزادی اسرای غیرنظامی و… مطالبی بیان کرد.

144

  • درپی جنگ روانی وسیع و دامنه‌دار دولت بحرین و رسانه‌های عربی و غربی درباره‌ی دستگیری عده‌ای افراد مسلح بحرینی وابسته به ایران، سخنگوی وزارت خارجه این اقدام را انتقام‌گیری عراق و عوامل غربی از ایران ارزیابی کرد و به کشورهای کوچک عربی درباره‌ی گرفتارشدن در این گونه دام‌های سیاسی هشدار داد.
  • به‌دنبال جلسه‌ی روز گذشته حاج سیداحمد خمینی با آقای هاشمی رفسنجانی درباره‌ی دیدگاه امام درخصوص جلوگیری از تخریب روابط خارجی جمهوری اسلامی با سایر دولت‌ها، امروز جلسه سران قوای کشور، با حضور سیداحمد خمینی و وزیر امور خارجه، برای تصمیم‌گیری درباره‌ی سیاست خارجی و کیفیت برخورد با دولت‌ها و نهضت‌ها تشکیل شد.
  • وزیر جدید کشور در مصاحبه‌ای با بیان این موضوع که اولویت کاری وزارت کشور تأمین امنیت است، مأموریت این وزارتخانه را برای تحقق این امر، هماهنگی بین نیروهای امنیتی و انتظامی اعلام کرد.
  • مجله‌ی الاسبوع العربی (چاپ بیروت) نوشت: فرانسه درزمینه‌ی صدور مواد غذایی به عراق مقام اول را دارد و مجموع قراردادهای منعقدشده بین دو کشور در سال 1981 بالغ‌بر 7/4 میلیارد دلار است که صادرات فرانسه نسبت به سال گذشته، 181 درصد افزایش داشته است.
  • خبرگزاری یونایتدپرس در گزارشی از ادامه کار آواربرداری از ساختمان تخریب‌شده سفارت عراق در بیروت، اعلام کرد: گروه‌های نجات امروز 2 جسد را از زیر خرابه‌های سفارت عراق بیرون آوردند که به این ترتیب، تعداد کشته‌شدگان حادثه انفجار این سفارتخانه به 30 تن رسید و تعداد زخمی‌ها نیز 106 نفر است؛ خبرگزاری پارس به نقل از کارشناسان نظامی در لبنان، علت انفجار این ساختمان را منفجرشدن مقادیر فراوانی مواد منفجره که درون ساختمان سفارت انباشته شده بود، اعلام کرد.(3)

تاریخ شمسی 28 آذر 1359

تاریخ قمری 11 صفر 1401

تاریخ میلادی 19 دسامبر 1980

خلاصه روز

  • عمليات محدود خودي در سر پل ذهاب و تحرك متقابل جزيي خودي و دشمن در مريوان.
  • حملة ضد انقلاب به مراكز ارتش در سردشت.
  • آمار متفاوت كشته‌هاي عراقي از قول سفارت عراق در لندن و خبرگزاري انگليسي رويتر.
  • وظايف و اختيارات شوراي عالي دفاع، عدم دخالت اين شورا در فرماندهي جنگ و توصيه به پرهيز از تعرض مسئولان به يكديگر در بيانات امام ‌جمعه تهران (آيت‌ا … خامنه‌اي).
  • اعلام آخرين موضع‌گيري ايران درباره گروگان‌ها در مطبوعات داخلي از قول نخست وزير (محمدعلي رجائي) و تصريح آزادي نزديك گروگان‌ها به شرط حل مسألة تضمينات مالي كه ايران از امريكا خواسته است.
  • سخنان عرفات مبني‌بر ادامه تلاش مشترك كوبا و ساف براي صلح و استقبال عراق از میانجی‌گری.
  • آينده جنگ در تحليل گاردين، راديو امريكا، رويتر و خبرگزاري يوگسلاوي.
  • صدور نفت ايران از خارك و لاوان.(4)

 

منابع :

1- کتاب تکاپوی جهانی برای توقف جنگ

2- کتاب عملیات محرم، بهبود شرایط امنیتی و اقتصادی کشور

3- کتاب آزادسازی سرزمین‌های ایران

4- کتاب هویزه آخرین گام های اشغالگر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *