روز شمار دفاع مقدس ـ 29 آذر ماه

خانه / انقلاب و دفاع مقدس / روز شمار دفاع مقدس ـ 29 آذر ماه

هواپیماهای عراقی شهر بستان، غرب سوسنگرد، منطقه‌ی عمومی کرخه و شهر ایوان را بمباران کردند. در گلوله‌باران شهر آبادان یک نفر به شهادت رسید و 15 نفر زخمی شدند؛ یک فروند هواپیمای عراق که قصد بمباران مواضع نیروهای خودی در شیاکو را داشت، هدف آتش یگان‌های پدافندی هوایی ایران قرار گرفت و سقوط کرد.
عربستان 16 دستگاه خودرو حامل وسایل و قطعات زرهی و 18 دستگاه خودرو حامل مهمات را از مرز عرعر و 4 دستگاه خودرو حامل موشک‌های ضدهوایی را ازطریق خاک کویت، وارد عراق کرد.
درپی فرار روز گذشته دو خلبان هوانیروز ارتش با یک فروند بالگرد به ترکیه، خبرگزاری یونایتدپرس امروز اعلام کرد: دو افسر ایرانی به‌منظور کسب پناهندگی سیاسی از فرانسه با یک هلیکوپتر به ترکیه فرار کردند.
فرمانده سپاه تهران در مصاحبه‌ای درباره‌ی حساسیت‌های امنیتی تهران، آثار جنگ بر شدت فعالیت گروه‌های مسلح غیرقانونی، آموزش نیروهای سپاه برای به‌‌کارگیری سلاح‌های سنگین، تشکیل گردان زرهی سپاه و به‌کارگیری آن در عملیات طریق‌القدس مطالبی بیان کرد.

تاریخ شمسی 29 آذر 1366

تاریخ قمری 28  ربیع‌الثانی 1408

تاریخ میلادی 20 دسامبر 1987

خلاصه روز

  • در حمله ارتش جمهوري اسلامي به مواضع ارتش عراق در زبيدات 19 عراقي و 15 نيروي خودي اسير شدند.
  • چگونگي مانور و عبور از رودخانه قلعه‌چولان، امكان حمله از دشت هرمدان و مسئله شناسايي مورد بحث قرارگاه قدس در جبهه شمال غرب بود.
  • بارش برف و باران در شمال غرب ‌بر مشكلات افزوده، بر شناسايي‌ها تأثير منفي گذاشته و باعث نگراني شده است. عمليات نامنظم قرارگاه رمضان ادامه دارد.
  • ابلاغ دهم دي‌ماه براي اعلام آمادگي اجراي عمليات فاو و ابلاغ خط حد يگان‌ها. موظف شدن قرارگاه نصرت به ارائه طرح‌ شناسايي هور. گفت‌وگوي فرماندهان قرارگاه نوح درباره نحوه استقرار روي العميه و البكر. لغو مرخصي‌ها و دستور توجيه شدن برخي رده‌ها به عمليات.
  • تأكيد آيت‌الله منتظري بر وظيفه تبليغ و ارشاد روحانيان در جبهه در عين اهميت تحصيل علم.
  • فرانسه بر تداوم حضور كشتي‌هاي جنگي فرانسه در خليج‌فارس تأكيد كرد. اعتراض دانمارك به ايران به علت حمله به نفت‌كش اين كشور.
  • نخست‌وزير: يكي از راه‌هايي كه وسيله فشار روي ما بوده و فكر مي‌كردند به اين ترتيب مي‌توانند نظام ما را به شكست بكشانند، بازي با درآمدهاي ارزي كشور به‏ وسيله بمباران كشتي‌ها و تأسيسات نفتي بوده است.
  • فرستاده ويژه شوروي به تهران افزايش حضور نظامي امريكا در منطقه را موجب تشديد تشنج دانست. وزير خارجه ايران سياست انقلاب ايران را عدم پذيرش هرگونه فشار و تهديد اعلام كرد.
  • وزير مشاور در امورخارجه انگليس: ما هيچ مبنايي براي دخالت به‏ عنوان نوعي نظارت عمومي در خليج‌فارس دردست نداريم. انگليس در حال فشار بر شوروي براي قطع‌نامه تحريم تسليحاتي ايران است.
  • تجزيه و تحليل راديو امريكا درباره نقش و موضع كشورهاي كويت، اردن و سوريه در مواجهه با جنگ ايران و عراق.(1)

تاریخ شمسی 29 آذر 1361

تاریخ قمری 4 ربیع‌الاول 1403

تاریخ میلادی 20 دسامبر 1982

خلاصه روز

  • در گلوله‌باران امروز شهر آبادان 6 نفر شهيد يا مجروح شدند و 2 منزل مسكوني و يك دبستان و قسمتي از ايستگاه راه‌آهن خرمشهر ـ آبادان تخريب گرديد؛ 3 فروند هواپيماي عراقي به آسمان شهرهاي باختران و ايلام تجاوز كردند و پس از مواجهه با پدافند هوايي نيروهاي خودي مجبور به عقب‌نشيني شدند؛ در اقدام نيروهاي عراقي پرتاب 2 گلوله شيميايي به محل استقرار نيروهاي خودي،‌12 مجروح برجاي گذاشت؛ پناهنده‌شدن 17 تن از مردم عراق به ايران در 2 روز اخير.
  • در حمله عناصر مسلح غيرقانوني به پايگاه ارتش در شمال سردشت، 12 تن شهيد يا زخمي شدند؛ افراد مهاجم با حمله به پايگاه ژاندارمري در جنوب بوكان، 10 تن از نيروهاي خودي را شهيد يا زخمي كردند.
  • زخمي‌شدن يكي از افراد متعهد در شهر چالوس به‌دست عوامل سازمان منافقين؛ كشف 2 خانه تيمي سازمان مجاهدين خلق (منافقين) با تلاش نيروهاي سپاه اروميه؛ كشف 3 خانه تيمي ديگر و دستگيري چند نفر درپي آن در شهرستان مرند؛ در بوشهر، 3 نفر از اعضاي هسته‌هاي اين سازمان ازجمله نفوذي سازمان در نيروي دريايي بوشهر دستگير شدند.
  • مرتضي سرمدي سخنگوي امور خارجه، ناتواني رژيم عراق را در مقابله با حركت رو به رشد مردم مسلمان عراق در داخل اين كشور يكي از دلايل حمله موشكي عراق به دزفول ذكر كرد؛ درپي دعوت ستاد تبليغات جنگ از خبرنگاران خارجي مستقر در ايران براي بازديد از آثار اصابت موشك‌ها در اين حمله، جمعي از آنها وارد دزفول شدند؛ گزارش كيهان از پيامدهاي اين حمله؛ گزارش نماينده خبرگزاري جمهوري اسلامي از واشنگتن درباره علل بي‌توجهي رسانه‌هاي امريكا به خبر حمله موشكي عراق به دزفول.
  • دكتر منافي وزير بهداري به نمايندگي از هيئت دولت، امروز در مراسم خاك‌سپاري شهداي اين حمله شركت كرد؛ اعلام عزاي عمومي در شهرهاي دزفول و انديمشك ازسوي استانداري خوزستان؛ بيانيه سازمان هلال‌احمر جمهوري اسلامي درپي اين حمله خطاب به سازمان‌هاي بين‌المللي و صليب‌سرخ جهاني؛ پيام تسليت آيت‌الله سيدمجدالدين قاضي امام‌جمعه دزفول به مناسبت شهادت هم‌وطنان ايراني در اين حمله.
  • كمك‌هاي نقدي و جنسي اقشار گوناگون مردم از شهرهاي مختلف به جبهه‌هاي جنگ ارسال شد.
    روزنامه نيويورك تايمز در گزارشي از نحوه تأمين اقلام تسليحاتي ايران نوشت: صادرات نظامي كره شمالي به ايران بخشي از فعاليت شوروي براي نفوذ در ايران است؛ بي‌بي‌سي نيز در گزارشي درباره اقدام ايران براي خريد تسليحات از آلمان‌شرقي توضيحاتي داد.
    در ديدار عبدالقادر با‌جمال وزير صنايع جمهوري دمكراتيك خلق يمن با آيت‌الله خامنه‌اي،
  • رئيس‌جمهور بر ضرورت جلوگيري از گسترش نفوذ امريكا در منطقه تأكيد كرد. آقاي ولايتي نيز در ديداري جداگانه با وي، برقراري رابطه با يمن را براي ايران بااهميت خواند.
    صدور دومين بيانيه مشترك رئيس ديوان عالي كشور و نخست‌وزير درباره فرمان هشت ماده‌اي امام خميني؛ توضيحات آيت‌الله موسوي اردبيلي درخصوص نحوه انعكاس اين پيام در بين مردم، مشكلات اجرايي آن در زمينه‌هاي فعاليت هيئت‌هاي تشكيل‌شده دراين‌باره؛ به‌منظور اجراي اين فرمان، نخست‌وزير دستورالعملي را به معاون خود در امر بازسازي نيروهاي انسان ابلاغ كرد؛ قرائت نامه 180 تن از نمايندگان مجلس درباره اجراي فرمان امام، در جلسه امروز مجلس شوراي اسلامي.
  • سخنان آقاي هاشمي رفسنجاني درباره شرايط زماني صدور فرمان امام براي اجراي همه اصول قانون اساسي و شرط‌هاي ايران براي پذيرش هيئت‌هاي ميانجي به‌منظور خاتمه‌دادن به جنگ.
  • محسن رضايي در سخناني وقوع انقلاب اسلامي ايران را مانع اصلي اجراي سياست‌هاي راهبردي امريكا در منطقه دانست.
  • محمدحسين لواساني در پايان ديدار خود از چند كشور افريقايي، سياست ايران را براي گسترش رابطه با كشورهاي جهان سوم تشريح كرد.
  • نتايج قطعي انتخابات مجلس خبرگان اعلام شد؛ 76 نفر به مجلس خبرگان راه يافتند و 7 نفر ديگر در دور دوم به رقابت خواهند پرداخت.
  • حجت‌الاسلام محمدباقر حكيم در مصاحبه‌اي مطبوعاتي درباره گفت‌وگوهاي انجام‌شده در نشست مجلس اعلاي انقلاب اسلامي عراق، انفجار مركز خبرگزاري عراق و بازتاب و پيامد آن و آمادگي اسراي عراقي براي جنگ عليه ايران به خبرنگاران توضيحاتي داد.
  • پايان كار نشست سالانه وزيران نفت كشورهاي عضو اوپك و سخنان رئيس اين اجلاس درباره نتايج به‌دست‌آمده؛ يونايتدپرس در گزارشي عربستان سعودي را مهم‌ترين مانع حصول به موافقت‌نامه‌اي درزمينه سهميه‌بندي توليد نفت اعلام كرد،؛ توجه يونايتدپرس به نقش بازيافته و حساس ايران در سازمان اوپك و هماهنگي ايران با ساير اعضاي مستقل عضو اوپك؛ گزارش واحد مركزي خبر از نتايج و تصميمات نهايي نشست اعضاي سازمان: ثبت قيمت نفت در حد 34 دلار و سقف توليد تا 5/18 ميليون بشكه.
  • پيشنهاد روزنامه واشنگتن تايمز به امريكا براي پيوستن به عراق در جنگ عليه ايران.(2)

تاریخ شمسی 29 آذر 1360

تاریخ قمری 23 صفر 1402

تاریخ میلادی 20 دسامبر 1981

خلاصه روز

  • هواپیماهای عراقی شهر بستان، غرب سوسنگرد، منطقه‌ی عمومی کرخه و شهر ایوان را بمباران کردند. در گلوله‌باران شهر آبادان یک نفر به شهادت رسید و 15 نفر زخمی شدند؛ یک فروند هواپیمای عراق که قصد بمباران مواضع نیروهای خودی در شیاکو را داشت، هدف آتش یگان‌های پدافندی هوایی ایران قرار گرفت و سقوط کرد.
  • عربستان 16 دستگاه خودرو حامل وسایل و قطعات زرهی و 18 دستگاه خودرو حامل مهمات را از مرز عرعر و 4 دستگاه خودرو حامل موشک‌های ضدهوایی را ازطریق خاک کویت، وارد عراق کرد.
  • درپی فرار روز گذشته دو خلبان هوانیروز ارتش با یک فروند بالگرد به ترکیه، خبرگزاری یونایتدپرس امروز اعلام کرد: دو افسر ایرانی به‌منظور کسب پناهندگی سیاسی از فرانسه با یک هلیکوپتر به ترکیه فرار کردند.
  • فرمانده سپاه تهران در مصاحبه‌ای درباره‌ی حساسیت‌های امنیتی تهران، آثار جنگ بر شدت فعالیت گروه‌های مسلح غیرقانونی، آموزش نیروهای سپاه برای به‌‌کارگیری سلاح‌های سنگین، تشکیل گردان زرهی سپاه و به‌کارگیری آن در عملیات طریق‌القدس مطالبی بیان کرد.
  • در پاک‌سازی مناطقی از محور بانه ـ سردشت، 3 تن از نیروهای خودی شهید و 6 تن زخمی شدند؛ در حملات گروه‌های ضدانقلاب به منطقه‌ی سرو در شمال‌غربی ارومیه، سنندج و روستایی از توابع قروه نیز یک تن از نیروهای خودی دستگیر و 2 نفر از مردم به گروگان برده شدند. از افراد ضدانقلاب نیز 5 تن کشته و عده‌ای زخمی یا دستگیر شدند.
  • افراد وابسته به سازمان مجاهدین خلق (منافقین) یک بمب قوی به داخل یک مغازه‌ی شیشه‌بری در اصفهان پرتاب کردند که خساراتی درپی داشت.
  • فرمانده کل سپاه در جمع فرماندهان سپاه درباره جایگاه جنگ در سپاه و وظایف این نهاد در دفاع از مرزها، ماهیت جنگ تحمیل‌شده به ایران و اهداف غایی آن، انتظارات مردم از سپاه در موضوع جنگ، تشریح راهبرد منطقه‌ای امریکا، موضوعات مربوط به فلسطین و منطقه و… سخنانی ایراد کرد.
  • در ادامه جنجال‌آفرینی کشورهای عربی، به‌ویژه عربستان، درباره‌ی افراد دستگیرشده در بحرین که ادعا می‌شود در ایران دوره‌های آموزش نظامی را گذرانده‌اند، وزیر کشور عربستان روز گذشته وارد بحرین شد و درباره‌ی وابستگی امنیت بحرین و عربستان به یکدیگر، مواضع شاه عربستان درباره‌ی مسائل اخیر بحرین، به‌امضارسیدن یک طرح نامحدود امنیتی بین عربستان و بحرین و حمایت از عراق مطالبی بیان کرد. وزیر کشور بحرین نیز در مصاحبه با روزنامه کویتی الانباء کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس را به تشکیل یک نیروی واکنش سریع دعوت کرد.
  • دو تن از اعضای جبهه‌ی آزادی‌بخش بحرین با اعلام فعالیت این جبهه در دو زمینه فرهنگی و سیاسی، به‌نوعی به ادعاهای مقامات بحرینی که افراد دستگیرشده‌ی اخیر در این کشور را دارای مشی مسلحانه و وابسته به این جبهه خوانده بودند، پاسخ دادند. آنها همچنین دستگیری افراد وابسته به این جبهه را اتفاقی خواندند و ادعای حضور افراد ایرانی در جمع بازداشت‌شدگان را رد کردند.(3)

تاریخ شمسی 29 آذر 1359

تاریخ قمری 12 صفر 1401

تاریخ میلادی 20 دسامبر 1980

خلاصه روز

  • اخبار‌ جبهه‌ها، آتش‌ توپخانه دشمن در سوسنگرد ـ عمليات نفوذي خودي در سومار و گيلان غرب ـ پاكسازي و درگيري با ضد انقلاب در روستاهاي مياندوآب.
  • عمليات چريكي مخالفان رژيم عراق در حمله به پاسگاه‌هاي نظامي شمال اين كشور و نيز انجام عمليات خرابكارانه در خط لوله نفتي عراق كه از سوريه مي‌گذرد.
  • مواضع سوريه و الجزاير درباره مالكيت جزاير سه‌گانه خليج‌فارس.
  • گزارش و تحليل مجله تايم، درباره عدم تغيير در وضعيت جنگ علي‌رغم تلفات طرفين.
  • گزارش از جبهه‌هاي ايران و روحيه رزمندگان اسلام توسط خبرنگاران غربي كه از جبهه‌ها بازديد كرده‌اند.
  • راديو امّان: در حالي كه ارتش عراق كنترل كامل اوضاع را در دست دارد. بحران داخلي ايران تدريجاً به صفوف ارتش در جبهه‌هاي جنگ سرايت مي‌كند. تاكنون كوشش براي نجات اوضاع بي‌فايده بوده و بحران به مرحله خطرناكي رسيده است.
  • تحليل ‌روزنامه ‌انقلاب‌ اسلامي از فرماندهان لغو‌ راهپيمايي پنجشنبه‌ (1359/9/27) توسط امام و تاكيد بر اين‌كه در قطعنامه راهپيمايي احتمالاً راجع به تعويض فرمانده كل قوا صحبتي مي‌شد كه فاجعه بود و خوزستان از دست مي‌رفت و نيز بيان اينكه راهپيمايي به دقت توسط ايادي حزب توده طراحي شده بود و رئيس جمهور و دفتر وي آماج حملات بوده است.
  • گزارش ان. بي. سي و رويتر از برخورد منفي امريكا با شرايط اعلام شده مبني‌بر بازگرداندن اموال ايران به بهانه وجود ادعاي خسارت كمپاني‌هاي امريكائي.(4)

منابع :

1-کتاب:  تکاپوی جهانی برای توقف جنگ

2- کتاب:  عملیات محرم، بهبود شرایط امنیتی و اقتصادی کشور

3- کتاب:  آزادسازی سرزمین‌های ایران

4- کتاب:  هویزه آخرین گام های اشغالگر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *