روز شمار دفاع مقدس ۹۳/۰۵/15

خانه / انقلاب و دفاع مقدس / روز شمار دفاع مقدس ۹۳/۰۵/15

روز شمار دفاع مقدس ۹۳/۰۵/15

15/05/60

اخراج سفیر فرانسه از ایران.

15/05/61

آغاز عملیات ثارلله در منطقه قصر شیرین

نیروهای خودی در یك عملیات در قصرشیرین دو ارتفاع مهم را از اشغال دشمن خارج كردند. با این عملیات جاده قصرشیرین به سرپل ذهاب از دید و تیر دشمن بیرون آمد و متقابلاً جاده تداركاتی دشمن در محور پیروزخان به تنگ بیشگان در زیر دید و تیر مستقیم نیروهای خودی قرار گرفت. در این عملیات 200 تن از نیروهای دشمن كشته یا مجروح شدند و یك تانك و سه خودرو آنها نیز منهدم شد.

حمله نیروهای خودی به دو پایگاه حزب دمكرات و سازمان كومله در اطراف مریوان. در این حمله 12 تن از عناصر كومله كشته یا زخمی شدند. سه تن از افراد حزب دمكرات با پنج قبضه اسلحه خود را به سپاه مریوان تسلیم كردند.

پنج عملیات سازمان مجاهدین خلق برای ترور افراد، سرقت خودرو و حمله به مراكز دولتی در شهر تهران. در این عملیاتها یك تن از مردم به شهادت رسید و سه تن مجروح شدند، یك اتومبیل نیز ربوده شد.

سخنگوی وزارت امورخارجه ایران سخنان سفیر عراق در عربستان (مبنی بر موافقت صدام با شرایط جمهوری اسلامی ایران) را تبلیغاتی برای كسب وجهة سیاسی خواند و افزود: هنوز مناطق مهمی از خاك ایران در اشغال عراق است.

وزیر اطلاعات حكومت سعودی سخنان دو روز گذشته سفیر عراق در این كشور را (مبنی بر پذیرش شرایط ایران) را تكذیب كرد؛ سفیر عراق در عربستان نیز در یك عقب نشینی آشكار گفت: ایران به عراق تجاوز كرده است و عراق هیچ غرامتی را پرداخت نخواهدكرد.

امام خمینی آقای موسوی خوئینیها را به سمت نماینده خود و سرپرست حجاج ایرانی منصوب كرد.

15/05/65

حمله بی نتیجه هواپیماهای عراقی به جزیره خارك؛ ایران در حال تكمیل پایانهای در جزیره لارك است كه خارج از دسترس هواپیماهای عراقی میباشد.

سرفرماندهی ارتش عراق: ایران مناطق مسكونی سیروان در استان حلبچه را مورد حمله توپخانه قرارداد. عراق حمله به مناطق نظامی و اقتصادی ایران را با قدرت ادامه خواهد داد.

فعالیت مهندسی دشمن در جزیره مجنون و اقدامات عراق در منطقه امالرصاص.

اظهارات اسیران عراقی درباره وضعیت بسیج نیرو و شیوه مدیریت عراق در به كارگیری آنها: (احضار كلیه افسران بازنشسته، تشكیل 120 گردان خفیفه(دفاع وطنی) از عشایر وفادار، اعلام اسامی افراد مشمول از رسانه های همگانی؛ اگر سربازی سه بار مرتكب غیبت و فرار شود، اعدام میشود. ارتش هیچگونه كمبود لجستیكی ندارد. نقطه ضعف نیروهای ایرانی، عدم استقرار، و عدم رعایت اختفا و پوشش است.)

دستورالعمل فرمانده نیرویزمینی به نواحی سپاه برای تشكیل 500 گردان پیاده تا پایان تابستان، اقدام برای تشكیل 700 گردان تا پایان پاییز و اقدام برای تشكیل 1000 گردان تا پایان سال جاری؛ اعزام هزاران نیروی داوطلب بسیجی از پلدختر، بوشهر، یاسوج، كرمان، شیراز، باختران و خرم آباد؛ شروع دومین دوره آموزش نظامی جمعی از معاونان نخستوزیری و مدیران كل وزارتخانه هاو نهادها.

فعالیتهای جهاد دانشگاهی، از جمله: تولید سه میلیون عدد آمپول خنثیكننده گازهای شیمیایی، طراحی دستگاه كنترل از راه دور خودروهای سنگین و شناورها، طرح ساخت انواع هواپیما، طرح نحوه شناخت گازهای شیمیایی و طرح شناخت آلیاژ قطعات وسایل نظامی.

تلاش كشورهای عضو شورای همكاری خلیج فارس برای پایان دادن به جنگ ایران و عراق

دستور رئیس كمیته اجرایی ساف، یاسر عرفات مبنی بر انتقال 200 جنگجوی فلسطینی از الجزایر به بغداد.

15/05/66

تصرف ارتفاع “ بلفت “ عراق در ادامه مرحله دوم عملیات “ نصر7 “ و اقدامات یگان‌های خودی برای تثبیث مواضع تصرف شده .

پاتك دشمن رو ی ارتفاع بلفت ، درگیری تن‌ به تن ؛ نیروهای خودی سرانجام عقب‌ نشینی دشمن .

حملات توپخانه‌ای و هوایی عراق در منطقه عملیاتی “ نصر7 “ و سقوط یك فروند هواپیمای دشمن .

گزارش راوی لشكر31 عاشورا از عوامل مؤثر در موفقیت عملیات “ نصر7 “ .

شهادت تیمسار عباس بابایی معاونت عملیات فرماندهی نیروی هوایی ارتش .

حمله هوایی دشمن به مركز تداركاتی “ لشكر11 امیرالمؤمنین “ در جبهه مهران ، منطقه میمك و چند روستا از توابع مریوان .

درگیری نیروهای خودی با عناصر كومه‌له در روستای “ نرگسله “ و “ دوایر “ .

تصرف چند پایگاه عراق در منطقه توكل “ كركوك “ به دست نیروهای اتحادیه میهنی . كمین نیروهای اتحادیه میهنی كردستان عراق در جاده اربیل به رواندوز و اسارت گوینده رادیو تلوزیون بغداد .

تشریح ابعاد مختلف فاجعه كشتار مكه در سمنان از سوی آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای در نماز عید قربان .

سومین روز برگزاری مانور “ شهادت “ و تحلیل تأثیر و پی‌آمد این مانور . به آب انداختن نخستین زیردریایی سپاه .

ادعای خبرگزاری یونایتدپرس در مورد كور كردن رادار موشك‌های كرم‌ابریشم به وسیله نیروهای امریكا و مانورهای تداومی آنها علیه این موشك‌ها .

مصاحبه مطبوعاتی شولتز “ وزیرخارجه امریكا “ و ادعای وی مبنی‌بر این كه اقدامات امریكا در خلیج‌فارس علیه هیچ كشوری نیست . تحلیل دیلی‌ تلگراف از روابط ایران و امریكا .

تفسیر روزنامه‌های “ سونسكاداگبلادت “ و “ وال استریت ژورنال “ از روابط ایران و شوروی .

به دستور فرانسه ، شركت‌های این كشور خرید نفت از ایران متوقف كردند .

ساخت موشك جدید زمین به زمین توسط عراق (افزایش توان موشكی عراق)

ساخت نخستین زیردریایی ایران

ناوگان ضربتی نیروی دریایی آمریكا در خلیج فارس به 24 فروند می‌رسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *