روسای حاضر در اجلاس شانگهای جویای احوال امام خامنه ای

خانه / با ولایت / امام خامنه ای / از نگاه سیاستمداران امام خامنه ای / روسای حاضر در اجلاس شانگهای جویای احوال امام خامنه ای

سران کشورها، تمام رؤسا و بطور ویژه رئیس جمهور روسیه، جویای احوال امام خامنه ای …

حجت الاسلام و المسلمین روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران در بازگشت از سفر پنج روزه به دو کشور آسیای میانه، صبح امروز (شنبه) برای دومین بار با حضور در بیمارستان محل بستری رهبر معظم انقلاب اسلامی از حضرت آیت الله خامنه‌ای عیادت کرد. روحانی با اظهار خرسندی از سلامتی و نشاط جسمی و روحی رهبر انقلاب، طول عمر و بهبود کامل ایشان را در خدمت به ملت ایران، جهان اسلام، انقلاب اسلامی و فرهنگ اسلامی از خداوند متعال مسألت و تأکید کرد: وجود رهبر معظم انقلاب حرکت رو به رشد نظام اسلامی را تضمین می‌کند. همچنین رهبر معظم انقلاب در این دیدار برای موفقیت رئیس جمهور و دولت در انجام وظایف خود دعا و خطاب به آقای روحانی خاطرنشان کردند: من همیشه شما را دعا می‌کنم. رئیس‌جمهور نیز با تشکر از لطف و محبت رهبر انقلاب اسلامی، اظهار داشت که تاکنون دولت در سایه همین حمایت‌ها توانسته از برخی مشکلات عبور کند و ان شاء الله از بقیه مشکلات نیز به همین صورت عبور خواهیم کرد. روحانی همچنین با اشاره به سفر پنج روزه خود به دو کشور آسیای میانه و شرکت در اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای، دیدارها و مذاکرات انجام گرفته را بسیار خوب و سازنده توصیف کرد و افزود: در ملاقات با سران کشورها، تمام رؤسا و بطور ویژه رئیس جمهور روسیه، جویای احوال جنابعالی بودند و سلام‌های خود را ابلاغ کردند. روحانی دوشنبه هفته گذشته و ساعتی پس از انجام عمل جراحی رهبر معظم انقلاب نیز برای عیادت از ایشان در بیمارستان حاضر و سپس عازم سفر خارجی شده بود.

5روز سفر رییس جمهور چگونه گذشت

حجت الاسلام حسن روحانی روز دوشنبه ۱۷ شهریور ماه در رأس هیات بلندپایه سیاسی و اقتصادی، کشور را به قصد سفری پنج روزه به قزاقستان و تاجیکستان، ترك كرد. این سفر رییس دولت یازدهم كه از نظر زمانی با سالگرد استقلال تاجیکستان مقارن شد، در قالب سفر به قزاقستان و تاجیكستان و همچنین شركت و سخنرانی در چهاردهمین اجلاس سران کشورهای عضو اصلی و ناظر سازمان همکاری‌ شانگهای در «دوشنبه» پایتخت تاجیكستان انجام شد. رییس جمهوری در سفر دو روزه به قزاقستان كه به دعوت رسمی رییس جمهوری قزاقستان صورت گرفت، ضمن دیدار با رییس‌جمهوری و نخست وزیر كشور میزبان، در همایش اقتصادی ایران و قزاقستان شركت كرد و در برنامه‌ای دیگر در جمع دانشگاهیان قزاقستانی در دانشگاه آستانه حضور یافت.

شماری از اسناد و موافقتنامه‌های مشترک ایران – قزاقستان در حضور روسای جمهوری دو کشور به امضاء وزیران مربوطه رسید كه عمده این اسناد در زمینه حمل‌ونقل بین‌المللی، نقشه راه همکاری‌های بازرگانی، صنعتی و تجاری میان ایران و قزاقستان و برنامه پنج ساله همکاری‌های وزارتخانه‌های خارجی دو کشور بود. رییس جمهوری در ادامه این سفر، به منظور دیدار دو جانبه و همچنین شرکت در چهاردهمین اجلاس سران کشورهای عضو اصلی و ناظر سازمان همکاری شانگهای وارد «دوشنبه» پایتخت تاجیكستان شد و «امامعلی رحمان» رییس‌جمهوری تاجیکستان در محل «کاخ ملت» به استقبال رسمی از دكتر روحانی پرداخت. ملاقات خصوصی روسای جمهوری ایران و تاجیکستان، برگزاری نخستین دور مذاکرات مشترک مقام‌های دو کشور، امضای اسناد همکاری‌های دوجانبه، دیدار با رییس مجلس و نخست وزیر تاجیكستان، دیدار با دبیرکل سازمان همکاری شانگهای، سخنرانی در جمع اساتید و دانشجویان آکادمی علوم تاجیکستان و همچنین دیدار با ایرانیان مقیم تاجیكستان از جمله برنامه‌های سفر رییس‌ جمهوری به دوشنبه بود. در روز پایانی این سفر، رییس جمهوری همزمان با آغاز چهاردهمین اجلاس سران کشورهای عضو اصلی و ناظر سازمان همکاری‌ شانگهای، در این اجلاس شركت كرد و در جمع اعضا به سخنرانی پرداخت. روحانی همچنین در حاشیه چهاردهمین اجلاس سران کشورهای عضو و ناظر سازمان همکاری شانگهای که با عنوان «همکاری، هم‌رشدی و هم‌شکوفایی» برگزار شد، با روسای جمهور ازبكستان، تركمنستان، چین، افغانستان و روسیه و همچنین وزیر امور خارجه هند دیدار و گفت‌وگو کرد. رییس‌ جمهوری در دیدار ولادمیر پوتین رئیس جمهور روسیه با اشاره به مذاکرات یکسال گذشته خود با رییس‌ جمهوری روسیه که در بیشکک و شانگهای صورت گرفته بود، گفت: پیگیری اهداف بلند مدت در روابط فی‌مابین به نفع دو ملت و کل منطقه است و ارتباطات سیاسی، اقتصادی و بین‌المللی تهران – مسکو طی سال گذشته در مسیر صعودی قرار گرفته است. روحانی، اراده جمهوری اسلامی ایران برای توسعه روابط ایران و روسیه را جدی خواند و افزود: دو کشور در زمینه علم و فناوری همکاری‌های خوبی داشته‌اند و این روند باید با توسعه هر بیشتر روابط دو کشور در زمینه‌های فنی و مهندسی، تجارت و همچنین صدور خدمات و کالاهای کشاورزی تقویت شود. بنابراین گزارش حسن روحانی شامگاه جمعه پس از سفر پنج روزه به قزاقستان و تاجیكستان و شركت در چهاردهمین اجلاس سران کشورهای عضو اصلی و ناظر سازمان همکاری‌ شانگهای، به كشور بازگشت.

دست آوردهای سفر چه بود؟

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی در اعلام نتایج دیدارهایی که با روسای جمهور قزاقستان، تاجیکستان، ازبکستان، ترکمنستان، چین، افغانستان، روسیه و وزیر امور خارجه هند در جریان سفر به قزاقستان و تاجیکستان و در حاشیه اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در «دوشنبه» داشته است، افزود: با همه کشورها درباره مسایل منطقه و مسایل بین‌المللی بحث و بررسی صورت گرفت و امیدورایم نتایج سفر به نفع ملت ایران و کشورهای منطقه باشد. رییس جمهوری با اشاره به اعلام مواضع جمهوری اسلامی ایران درباره مسایل منطقه، تروریسم و افراطی‌گری در جریان سخنرانی‌هایی که در این سفر ۵ روزه داشته است، خاطر نشان کرد: درباره مسایل اقتصادی و ارتباطات اقتصادی که باید میان کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای وجود داشته باشد نیز تأکید شد. دکتر روحانی با اشاره به مطرح شدن ظرفیت‌های موجود برای روابط اقتصادی، فرهنگی، علمی و فناوری بین ایران و قزاقستان در دیدار رؤسای جمهور دو کشور، گفت: راه‌آهن قزاقستان – ترکمنستان – ایران در آذر ماه به بهره‌برداری خواهد رسید و کریدور جنوب به شمال نیز شرایط بهتری پیدا خواهد کرد. رییس جمهوری همچنین به دیدارهای جداگانه با بازرگانان و تجار ایرانی و همچنین اساتید دانشگاه در قزاقستان اشاره کرد. دکتر روحانی با یادآوری گفت‌وگوی دوجانبه با رییس‌ جمهور تاجیکستان، افزود: همزمان با این سفر، نیروگاه سنگ توده دو، توسط دو رییس‌ جمهور به بهره‌برداری رسید. رییس‌ جمهوری افتتاح نیروگاه ۲۲۰ مگاواتی سنگ توده دو که با استفاده از توان و ظرفیت متخصصان ایرانی، طراحی و ساخته شده است، را باعث افتخار ایران دانست و گفت: امروزه مهندسین ایرانی در خارج کشور، می‌توانند خدمات ارزنده‌ای به کل منطقه ارایه دهند و همه مسئولان تاجیکی نیز می‌گفتند که ایرانی‌ها در مقایسه با سایر کشورها، پروژه‌ها را بهتر انجام می‌دهند.
دکتر روحانی افزود: همچنین رییس‌ جمهوری ترکمنستان می‌گفت مهندسین ایرانی در بسیاری زمینه‌ها از همه کشورهای دیگر بهتر عمل می‌کنند؛ این افتخاری برای جمهوری اسلامی ایران است که در زمینه‌های مختلف می‌توانند در کشورهای منطقه فعال باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *