روش های ایجاد انگیزه مطالعه در فرزندان

خانه / پیشنهاد ویژه / روش های ایجاد انگیزه مطالعه در فرزندان

صلواتی سوق دادن فرزندان به گوش دادن به کتاب های صوتی، عضو کردن آن ها در کتابخانه ها و هدیه کتاب های مفید را از راه های ترویج فرهنگ کتاب در بین کودکان عنوان کرد.

روش های ایجاد انگیزه مطالعه در فرزندان

هیاتحاجیه صلواتی، در نشست “نقش بانوان طلبه در بالا بردن سطح مطالعه در خانواده ” که در مدرسه علمیه نجمه خاتون شهرستان تکاب برگزار شد، با اشاره به لزوم شناخت شخصیت علمی، معنوی و عرفانی حضرت معصومه سلام الله علیها اظهار داشت: باید نسبت به ائمه معصومین و مقام علمی آن ها شناخت و معرفت داشته باشیم و آن را به فرزندان خود منتقل کنیم، این امر موجب تغییر و تحول در خود و خانواده ما خواهد شد و حرکت به سوی کمال در جامعه را به وجود خواهد آورد.

وی در ادامه به نقش خانواده در تربیت و آموزش دینی فرزندان اشاره کرد و افزود: خانواده اولین مکان و جایگاه آموزش و پرورش و پایگاه تشکیل شخصیت کودک است که عامل موثر در ایجاد انگیزه برای وی را دارد و نقش اساسی مادر در علاقه مند کردن فرزندان به ترویج فرهنگ کتابخوانی و تقویت مطالعه در خانواده و به تبع آن در جامعه بی بدیل است.

استاد حوزه علمیه خواهران آذربایجان غربی با بیان این که وجود کتاب های مفید و نشریات متعدد در خانه نقش بسزایی در عادت کردن بچه ها به مطالعه دارد، اضافه کرد: در گذشته با وجود این که بسیاری از خانواده ها سواد علمی نداشتند اما فرزندان خود را به فهمیدن، دانش و مطالعه تشویق می کردند اما متاسفانه امروز علی رغم باسواد بودن اکثر خانواده ها علاقه به مطالعه و کتابخوانی بسیار کاهش پیدا کرده است که اولین عامل موثر در ایجاد انگیزه برای کودکان همین خانواده است.

روش های ایجاد انگیزه مطالعه در فرزندان

وی با بیان این که باید فرزندان را از دوران کودکی به مطالعه و دانش عادت دهیم گفت: عادت های دوران کودکی و نوجوانی در بزرگسالی تبدیل به رفتار خواهند شد و لذا لازم است در محیط خانواده ها والدین هم خود اهل مطالعه باشند و هم فرزندانشان را به این سمت سوق دهند و با توجه به روحیه تقلیدی کودکان، اگر خانواده ها اهل مطالعه باشند فرزندانشان نیز از آن ها تبعیت خواهند کرد.

صلواتی به لزوم مطالعه کتب روانشناسی کودک توسط مادران اشاره کرد، و ادامه داد: یک مادر حتما لازم نیست روانشناس باشد اما باید چند کتاب روانشناسی را مطالعه کند تا بتواند با بحران‌های نوجوان کنار بیاید.

وی با بیان این که طلبه بودن وظیفه ما را دو چندان می کند و باید خانواده خود را اهل دانش و مطالعه تربیت کنیم، ادامه داد: اسلام دین تفکر و مطالعه است و ما به عنوان مسلمان باید عالم را محضر خدا بدانیم و نباید وقتمان را هدر دهیم و هر لحظه ما، مورد بازخواست قرار خواهد گرفت و باید از آن استفاده مفید بکنیم.

استاد حوزه علمیه خواهران آذربایجان غربی در پایان سوق دادن فرزندان به گوش دادن به کتاب های صوتی، عضو کردن آن ها در کتابخانه ها و هدیه کتاب های مفید را از راه های ترویج فرهنگ کتاب در بین کودکان عنوان کرد.

منبع: خبرگزاری حوزه

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *