روند تشکیل بسیج مردمی به فرمان امام امت

خانه / مطالب و رویدادها / روند تشکیل بسیج مردمی به فرمان امام امت

برادران سپاه که اطاعت از ولایت فقیه را یک وظیفه شرعی می دانند بلافاصله حدود چهارده روز بعد از فرمان امام اقدام به تشکیل ستاد هماهنگی و آموزش و سازماندهی ارتش بیست میلیونی که مرکب از واحدهای مختلف سپاه بود کردند و در سراسر کشور برادران سپاه به مسئله آمادگی امت حزب‌الله و مقابله با توطئه‌های گسترده دشمنان انقلاب پرداختند.

در 5 آذر ماه سال 1358 یعنی حدود نه ماه پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، برادران سپاه در قم به حضور امام امت شرفیاب شدند و امام طی بیاناتی هشدار دادند که ما در آینده با درگیری‌های بزرگی مواجه هستیم و نبایستی از دشمنان و در راس آن از آمریکا غفلت کنیم و باید مردم را برای مقابله با توطئه‌های گوناگون آمریکا و عوامل داخلی آنها آماده کنیم امام فرمودند که یک مملکتی که پس از چند سال بیست میلیون جوان دارد، باید بیست میلیون تفنگدار داشته باشد چرا که یک چنین مملکتی آسییب پذیر نخواهد بود.

برادران سپاه که اطاعت از ولایت فقیه را یک وظیفه شرعی می دانند بلافاصله حدود چهارده روز بعد از فرمان امام اقدام به تشکیل ستاد هماهنگی و آموزش و سازماندهی ارتش بیست میلیونی که مرکب از واحدهای مختلف سپاه بود کردند و در سراسر کشور برادران سپاه به مسئله آمادگی امت حزب الله و مقابله با توطئه های گسترده دشمنان انقلاب پرداختند.

در کنار این حرکت، عده ای این فرمان امام که مصادف بود با حرکت ناوگان جنگی آمریکا در خلیج فارس و سواحل جمهوری اسلامی را یک شعار سیاسی در مقابل با آمریکا دانسته و آگاهانه و یا ناآگاهانه چندان اهمیتی به آن ندادند. در کنار این مخالفین خط امام به سرکردگی بنی صدر و منافقین سعی کردند از این فرمان امام به سود خودشان در جهت مقابله با خط امام و نهادهای انقلابی بهره گیرند. لذا می بینیم که آن زمان “بسیج ملی” با ترکیبی از لیبرال ها ، منافقین ، توده ای ها و ساواکی ها به سرکردگی بنی صدر و عواملش شکل می گیرد و برای این که بتوانند این نیروی عظیم را از خط امام جدا کنند با هوچیگری مطرح می کردند که بسیج باید از هر گروه و نهاد و دسته جدا باشد و مسئله ای را که در راس عدم وابستگی های بسیج اعلام می کردند این بود که بسیج نبایستی هیچگونه وابستگی به سپاه داشته باشد اینان قصد داشتند که با قطع این رابطه از انتقال آن روحیات سلحشوری و ایثار و اعتقاد به ولایت فقیه که در نیروهای سپاه وجود دارد به بسیج جلوگیری کنند و در نهایت بسیج را با شعارهایی مبنی بر پشتیبانی مردم از خودشان، به شکل منسجم در مقابل خط امام قرار بدهند . این مسئله ادامه داشت تا این که در دی ماه 59 تعدادی از نمایندگان حزب اللهی مجلس شورای اسلامی سعی کردند که با این جریانات برخوردی قانونی کنند و مسائل را از راه قانونی حل کند. در نتیجه اداره و فرماندهی بسیج که همان آموزش و سازماندهی مردم بود بر عهده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گذاشته شد.

اولین حرکتی که سپاه در جهت اداره بسیج انجام داد این بود که سعی کرد که آن رشد بادکنکی که در شعار توسط آن دارودسته در ذهن مردم از بسیج بوجود آمده بود بین ببرد و مدت ها تلاش خود را صرف پاکسازی عوامل نفوذی در داخل بسیج کرد.

این رشد بادکنکی بگونه ای بود که وقتی عراق مرزهای جمهوری اسلامی ایران را در شهریور 59 مورد تجاوز قرار داد مرتب اطلاعیه صادر می شد که نیروهای بسیج به مراکز سازماندهی خودشان مراجعه کنند تا آموزش های خود را تکرار کنند و آماده حرکت باشند ولی وقتی که بررسی می کردیم میدیدیم که اصلا مرکزی وجود ندارد.

از سوئی با انجام اعمال و حرکات غیر شرعی و نمایش آن در تلویزیون، سعی کرده بودند اذهان خانواده ها را نسبت به در اختیار گذاشتن وقت فرزندانشان در ارتباط با بسیج مستضعفین که اکثرا از نیروهای جوان تشکیل می شد بدبین نمایند. فیلم هایی که در آن زمان از تلویزیون و از مراسم آموزش های نظامی و آن اعمال غیر شرعی در تلویزیون نشان می دادند اثر سوء خودش را در مراجعه نیروهای مومن گذاشته بود.

یکی از تلاش های عمده سپاه این بود که این بدبینی ها را از ذهن ها پاک کند و با محتوی بخشیدن به جنبه های معنوی بسیج و تقویت بنیه دفاعی این ارتش الهی ، مردم مسلمان را تشویق به شرکت در این تشکیلات کند و بحق امروز ما اثر این نیروی اسلامی را در جبهه های جنگ و در مبارزه با ضد انقلاب داخلی به عنوان پشتوانه اصلی انقلاب اسلامی مشاهده می کنیم.

در گذشته نیروهای بسیج در گروه های مقاومت و استقرار آنها در پایگاه های مقاومت در سنگر، مساجد ، مدارس و کارخانجات و شهرهاو روستا ها نقش بسیار زیادی درمقابله با توطئه های داخلی و حرکت مردم در جبهه های جنگ داشته اند، اگر این مسئله را بررسی کنیم می بینیم که بسیج با تشکیل این پایگاه ها، توانسته جمعی از نیروهای حزب الله را در مقابل حرکت های ضد انقلاب و در جبهه ها ، تشکیلات داده و با استفاده از امکانات در مقابله با توطئه ها بایستد،اما هرچه بیشتر پیش می رویم دشمنان اسلام مأیوسانه دست به توطئه های پیچیده و بزرگتری علیه انقلاب اسلامی می زنند لذا وظیفه ماست که متناسب با رشد انقلاب و ماهیت دشمنان انقلاب ، تشکیلات و سازماندهی بسیج را تقویت کنیم لذا امسال مسئله طرح صف و طرح لبیک یا خمینی را به منظور تقویت تشکیل نیروهای بسیج مطرح کردیم ما اعتقاد داریم که کلیه نیروهای حزب اللهی نیرو های بالقوه ارتش بیست میلیونی هستند و اینها بایستی با دیدن آموزش های لازم و سازماندهی مناسب به فعالیت در آیند.

منبع: حلقه وصل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *