«ری» تجلی‌‌گاه نور حسینی (علیه السلام)

خانه / مطالب و رویدادها / «ری» تجلی‌‌گاه نور حسینی (علیه السلام)

بسیاری از بزرگان و علما معتقدند خدا به واسطه حضور حضرت عبدالعظیم (علیه السلام) در تهران، بسیاری از بلاها را دفع و حتی ارزاق مادی و معنوی بسیاری را به واسطه ایشان بر مردم تهران جاری می‌کند؛ چراکه «ری»، تجلی‌گاه کربلای حسینی (علیه السلام) است.

خدا دنبال بهانه بود
انگار خدا برای آن عاشقان دلتنگ هم برنامه داشت، انگار خدا فکر اینجا را هم کرده که اگر به هر دلیلی عده‌ای نتوانستند خود را به کربلا برسانند، از فیض آن مرکز نور آنان را هم بهره‌مند سازد. خدا کربلایی را در ایران قرار داد که با حضور در آنجا، ثواب زیارت خلیفه‌اش، حسین بن علی (علیه السلام) را به بندگانش عطا کند. خدا دنبال بهانه بود تا همه را با نور امام حسین (علیه السلام) آشنا کند، شاید خداوند سکونت عبدالعظیم (علیه السلام) در ایران را بهانه قرار داده تا بهره‌مندی از نور امام حسین (علیه السلام) را سهل‌تر کند، آن چیزی که به وضوح قابل درک است، این است که خدا می‌خواهد همه از امام حسین (علیه السلام) نور بگیرند که نمود این رفتار بسیار زیبای خدا را در سلام خاصه به امام حسین (علیه السلام) می‌بینیم.

در سلام به امام حسین (علیه السلام) عرضه می‌داریم: «َلسَّلامُ عَلَیْکَ وَ عَلَى الاَرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ عَلَیْکُمْ مِنّى جَمیعاً سَلامُ اللَّهِ …» سلام خدا از سوی ما بر امام حسین (علیه السلام) و این یعنی خدا می‌خواهد ما بهره ببریم. خدا حالا شهر «ری»، عبدالعظیم حسنی (علیه السلام)، فرزند عبدالله بن علی و از نوادگان حضرت امام حسن مجتبی (علیه السلام) را در آغوش گرفته است.

«ری»، تجلی‌گاه امام حسین (علیه السلام)
خدا خودش محبت امام حسین (علیه السلام) را در دلهایمان قرار داد و بهتر از هر کسی می‌داند که چقدر دلهای مومنان دلتنگ و محتاج نور کربلاست، حالا خدا جلوه‌ای از نور مولایمان را در نزدیکی‌مان «ری» قرار داده و با این کار بُعد منزل را کم کرد تا بهره بیشتری از نور امام حسین (علیه السلام) نصیب بندگانش کند.

او «ری» را سرزمینی قرار داد که تجلی‌گاه امام حسین (علیه السلام) باشد و حالا در تمام ایام به ویژه شبهای جمعه به یاد شبهای جمعه کربلا، حرم حضرت عبدالعظیم (علیه السلام) زائران پر شور حسینی را به خود می‌بیند. اینگونه شد که پاره‌ای از عترت رسول‌الله (ص) وارد ایران شد و در شهری به نام «ری» سکونت کرد و این منطقه قیمت و ارزش دیگری یافت.

حال که ما در جوار ایشان و مملو از شوق کربلا هستیم، چرا آنطور که باید و شاید از این توفیق استفاده نمی‌کنیم؟ خدا او را به ایران و در منطقه‌ای به نام «ری» آورد تا این مشعل در این نقطه از ایران نورافشانی کند، خدا می‌خواست دلهای مسلمانان و مومنان را به وسیله نور ایشان که از انوار اهل‌بیت (علیه السلام) است، روشنایی بخشد.

ابن‌قولویه نقل می‌کند که شخصی از اهل ری گفت: بر امام هادی (علیه السلام) وارد شدم، آن جناب از من پرسید در کجا بودی؟ عرض کردم: به زیارت سیدالشهداء (علیه السلام) رفته بودم، فرمود: آگاه و متوجه باش که اگر قبر عبدالعظیم (علیه السلام) را که نزد شما هست، زیارت کرده بودی، مثل این بود که حسین بن علی (علیه السلام) را زیارت کرده باشی.

عبدالعظیم (علیه السلام) فرزند عبدالله بن علی از نوادگان حضرت امام حسن مجتبی (علیه السلام) است، نسبش با چهار واسطه به آن حضرت می‌رسد و به همین جهت به «حسنی» لقب گرفت؛ مادر ایشان فاطمه دختر عقبه بن قیس است.
تاریخ دقیق تولد و وفات حضرت عبدالعظیم (علیه السلام) مشخص نیست، اما در برخی از منابع متأخر، اینگونه آمده است: حضرت عبدالعظیم (علیه السلام) که کنیه‌اش ابوالقاسم و ابوالفتح نیز بوده است، در روز پنج‌شنبه، چهارم ماه ربیع‌الآخر سال 173 هجری قمری، مطابق 25 تیرماه، در زمان هارون‌الرشید، در مدینه  و در خانه جدش امام حسن مجتبی (علیه السلام) متولد شد و پس از مدت 79 سال و شش ماه، در روز پانزدهم شوال سال 252 هجری قمری در زمان معتز عبّاسی ملعون وفات یافت.

رفع بلاها و جذب نعمات به واسطه حضرت عبدالعظیم (علیه السلام)
ایشان از جمله شخصیتهایی است که تاکنون به مطالعه ابعاد علمی و معنوی او پرداخته نشده است و همین امر می‌طلبد تا در شناختن و شناساندن کسی که امام (علیه السلام) زیارتش را معادل زیارت امام حسین (علیه السلام) می‌داند، توجه و همت بیشتری داشته باشیم.

خدا برنامه زندگی ایشان را به گونه‌‌ای سوق داد که ایشان وارد ایران شود و سالهای پایانی عمرشان را در جمع ایرانیان باشند. این امر زمینه بهره‌مندی بیشتر مسلمانان و شیعیان را از کسی که محضر امام معصوم (علیه السلام) را درک کرده، فراهم کرد و این اتفاق بزرگی و قیمتی‌ای برای ایران و ایرانیان بوده است.

بسیاری از بزرگان و علما قائل بر این هستند که خدا به واسطه حضور حضرت عبدالعظیم (علیه السلام) در تهران بسیاری از بلاها را دفع می‌کند و حتی بسیاری از ارزاق مادی و معنوی به واسطه ایشان بر مردم تهران جاری می‌شود.

آبروی ری
مقام معظم رهبری در کنگره حضرت عبدالعظیم (علیه السلام) فرمودند: ری مرکز بسیار مهمّی از لحاظ علمی و فرهنگی در تاریخ ماست و سرسلسله‌ بزرگان هم ـ جناب عبدالعظیم ـ اینکه اهل ری نیست، اما حقّاً و انصافاً به ری و تاریخ ری آبرو داد و حقّ عظیمی به گردن همه‌ی تهرانیها و اهل ری دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *