زائران کم‌برخوردار رایگان به مشهد اعزام می‌شوند

زائران کم‌برخوردار رایگان به مشهد اعزام می‌شوند

خانه / پیشنهاد ویژه / زائران کم‌برخوردار رایگان به مشهد اعزام می‌شوند

موضوع تسهیل زیارت برای افراد کم برخوردار از جمله موضوعاتی است که رهبر معظم انقلاب در حکم تولیت کنونی و تولیت پیشین آستان قدس رضوی به آن تأکید کردند و در این راستا آستان قدس رضوی با برنامه‌ریزی گسترده‌ای شرایط را برای زیارت رایگان افراد زائر‌ اولی فراهم کرد.

زائران کم‌برخوردار رایگان به مشهد اعزام می‌شوند

پایگاه اطلاع رسانی هیات به نقل از فارس؛ موضوع تسهیل زیارت برای افراد کم برخوردار از جمله موضوعاتی است که رهبر معظم انقلاب در حکم تولیت کنونی و تولیت پیشین آستان قدس رضوی به آن تأکید کردند و در این راستا آستان قدس رضوی با برنامه‌ریزی گسترده‌ای شرایط را برای زیارت رایگان افراد زائر‌ اولی فراهم کرد.

زائران کم‌برخوردار رایگان به مشهد اعزام می‌شوند
زائران کم‌برخوردار رایگان به مشهد اعزام می‌شوند

افتتاح فاز اول زائر‌شهر رضوی در سال ۱۳۹۶ با ظرفیت ۴ هزار نفر

کلنگ احداث زائر‌سرا و زائر شهر رضوی ۳ تیرماه ۱۳۹۵ با هدف خدمت‌رسانی به زائران کم برخوردار زده شد و فاز اول زائرشهر رضوی در ابتدای شهرک طرق محدوده شهرداری منطقه هفت شهرستان مشهد مشتمل بر فضاهای اقامتی، خدماتی، رفاهی، فرهنگی و اجتماعی با زیر بنای بیش از ۵۰ هزار متر مربع در قالب ۲۸ بلوک دارای ۷۰۰ سوئیت با ظرفیت پذیرش بیش از ۴ هزار زائر در مردادماه سال ۱۳۹۶ به بهره‌برداری رسید.

احداث زائر‌سرای رضوی در شهر مشهد و نزدیکی حرم

در کنار زائر‌شهر رضوی پروژه زائرسرای رضوی هم در زمینی به مساحت ۸ هکتار در انتهای بلوار چمن و شهرداری منطقه پنج مشهد و در نزدیکی حرم رضوی با زیر بنای بیش از ۲۰ هزار متر مربع شامل فضاهای اقامتی، خدماتی، رفاهی، اجتماعی و فرهنگی احداث شد.

این دو مجموعه بزرگ با دستور آیت الله رئیسی تولیت وقت آستان قدس رضوی کار احداثش آغاز و در حدود یکسال بعد فاز‌های نخست دو مجموعه به بهره‌برداری رسید.

زائرشهر برای زیارت اولی‌ها و زائر‌سرا برای دیگر اقشار

با توجه به تأکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر توجه به زائران مستضعف مجموعه زائر‌شهر رضوی به زائرانی که در عمرشان توفیق زیارت امام رضا علیه السلام را پیدا نکرده بودند اختصاص یافت و زائر‌سرای رضوی هم با قیمت ارزان در اختیار دیگر اقشار جامعه قرار گرفت.

حمزه سپهریان مدیرعامل مؤسسه موقوفه خدمات زائر رضوی در گفت‌وگو با فارس درباره فعالیت‌های این مؤسسه گفت: نظر به جایگاه عظیم آستان قدس رضوی و حضور خیل عظیم ارادتمندان و عاشقان بارگاه منور رضوی در مشهد مقدس و باتوجه به تأکید تولیت آستان قدس رضوی مبنی بر خدمت به زائران حضرت بویژه ضعفا و نیازمندان و خدمت به مجاوران مخصوصاً مستضعفان و مستمندان مجموعه مؤسسه موقوفه زائر رضوی راه‌اندازی شد تا در راستای خدمت‌رسانی بیشتر به زائرین آقا علی بن موسی الرضا علیه السلام بتوانیم خدمت توأم با رأفت را سر لوحه کاری خود قرار دهیم.

احداث زائر‌سرا و زائر شهر و واگذاری به مؤسسه خدمات زائر

وی ادامه داد: یکی از مشکلات اصلی زائران حرم امام رضا علیه‌السلام موضوع اسکان است. باتوجه به حجم انبوه زائران گاهی مشاهده می‌شد که مردم کنار پارک‌ها و معابر شهر مشهد اقامت می‌کردند و توان تهیه فضای اقامتی در مشهد را ندارند. در این راستا آستان قدس رضوی با هدف تکریم زائران و تأمین محل مناسب اسکان برای آنها اقدام به احداث دو مجموعه بزرگ زائرشهر و زائر‌سرای رضوی کرد تا بتواند در این راستا گام مهمی را در ارائه رفع مشکلات زائران خصوصاً زوار محروم بردارد. این دو مجموعه پس از احداث به مؤسسه موقوفه خدمات زائر آستان قدس رضوی سپرده شده تا بتوانیم این امکانات را به خوبی در اختیار زائران قرار دهیم.

زائران کم‌برخوردار رایگان به مشهد اعزام می‌شوند
زائران کم‌برخوردار رایگان به مشهد اعزام می‌شوند

امکانات زائر‌سرا و زائر‌شهر رضوی

 سوئیت‌هایی که در این دو مجموعه طراحی شده همگی دارای امکاناتی مانند یخچال، تلویزیون، مبلمان، میز و صندلی، سرویس تخت خواب و حمام و سرویس بهداشتی مجزا هستند که در این زمینه امکانات خوبی برای شستشوی تجهیزات و نظافت آنها تهیه شده و مرتب این امکانات بازبینی و خدمات ارائه می‌شود، همچنین در این مجموعه‌ها‌ امکانات عمومی مانند پارکینگ، رستوران، مسجد و فضای بازی طراحی شده تا زائران عزیز بتوانند لحظات خوبی را در ایام اقامت در مشهد مقدس سپری کنند. همچنین در این مجموعه‌ها یک تکنسین بهداشت به همراه یک دستگاه آمبولانس به صورت شبانه‌روزی حضور دارد تا در صورت نیاز به زائران خدمات ارائه کند.

ارائ خدمات رایگان به زائر‌اولی‌ها و کسانی که ۱۵ سال به مشهد مشرف نشده‌اند

در این راستا زائر‌اولی‌ها و یا کسانی که در ۱۵ سال اخیر به مشهد مقدس مشرف نشده‌اند توسط دفاتر آستان قدس رضوی در استان‌های مختلف شناسایی و به مشهد مقدس اعزام می‌شوند این عزیزان به مدت سه شبانه‌روز و کاملاً رایگان در مجموعه زائر‌شهر پذیرش شده و می‌توانند از فضای این مجموعه استفاده کنند و به زیارت حرم امام رضا علیه‌السلام مشرف شوند.

همچنین اسکان و ایاب و ذهاب زائر‌اولی‌ها از شهر محل اقامتشان تا مشهد رایگان است و آنها همه هزینه‌های سفر را میهمان امام رئوف هستند.

دیگر اقشار جامعه هم می‌توانند با مراجعه به پایگاه اطلاع‌رسانی مؤسسه موقوفه خدمات زائر رضوی ضمن نام‌نویسی و تعیین زمان حضور در مشهد با قیمت ارزان در مجموعه زائر‌سرای رضوی به نشانی مشهد، خیابان چمن، چمن ۹۹ ساکن شوند. علاقه‌مندان برای استفاده از زائر‌سرای رضوی می‌توانند از اینجا اقدام کنند.

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *