زمان ظهور در آیه های قرآن

زمان ظهور در آیه های قرآن

خانه / انتظار و مهدویت / زمان ظهور در آیه های قرآن

آماگی جهانی برای ظهور هنوز مشاهده نمی شود. لذا باید تلاش کرد و زمینه های لازم را برای آن فراهم ساخت. امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف وقتی ظهور می کنند که آمادگی از هر جهت در مردم وجود داشته باشد و مردم به معارف و اندیشه های قرآن و اسلام آگاه باشند.

قرآن کریم در سوره مبارکه اعراف آیه 96 می فرماید: «وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرى آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَیْهِمْ بَرَکات مِنَ السَّماءِ وَ الأَرْضِ وَ لکِنْ کَذَّبُوا فَأَخَذْناهُمْ بِما کانُوا یَکْسِبُونَ؛ و اگر اهل شهرها و آبادى ها، ایمان مى آوردند و تقوا پیشه مى کردند، برکات آسمان و زمین را بر آنها مى گشودیم; ولى (آنها حق را) تکذیب کردند; ما هم آنان را به کیفر اعمالشان مجازات کردیم.»

از این آیه مبارکه بر می آید که؛

اول : عامل محرومیت ها و مشکلات، عملکرد خود ماست. «چون می فرماید: «بِما کانُوا یَکْسِبُونَ»

دوم : برای این که اسلام در دنیا فراگیر شود، شرایط باید مهیا شود. به عبارت دیگر عوامل پیروزی در چند چیز است:

(1)- رهبر توانا ولایق «وَزَادَهُ بَسْطَةً فِی الْعِلْمِ وَالْجِسْمِ»   سوره بقره، آیه 247

(2)- پیروان مومن «قالَ الَّذِینَ یَظُنُّونَ أَنَّهُمْ مُلاقُوا اللَّهِ» »   سوره بقره ، آیه 249

(3)- توکل «كَمْ مِنْ فِئَةٍ قَلیلَةٍ غَلَبَتْ فِئَةً كَثیرَةً بِإِذْنِ اللَّهِ وَ »   همان

(4)- صبرو استقامت« ربَّنَا أَفْرِغْ عَلَيْنَا صَبْرًا وَثَبِّتْ أَقْدَامَنَا »   سوره بقره، آیه 250

(5)- اخلاص و انگیزه الهی « وَانصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ.»   همان

(6)- وحدت « وَلا تَنازَعوا فَتَفشَلوا وَتَذهَبَ ريحُكُم ۖ »   سوره انفال، آیه 46

(7)- امداد الهی« لَقَدْ نَصَرَكُمُ اللَّهُ فِي مَوَاطِنَ كَثِيرَةٍ»  سوره توبه، آیه

باید دانست آماگی جهانی برای ظهور هنوز مشاهده نمی شود. لذا باید تلاش کرد و زمینه های لازم را برای آن فراهم ساخت. امام زمان علیه السلام وقتی ظهور می کنند که آمادگی از هر جهت در مردم وجود داشته باشد و مردم به معارف و اندیشه های قرآن و اسلام آگاه باشند و برای حکومت امام زمان علیه السلام آمادگی پیدا کنند.

دانستن این که امام عجل الله تعالی فرجه الشریف در چه زمانی ظهور می کنند یا این که اکنون در کجا زندگی می کنند، ارزش چندانی ندارد. آن چه ارزشمند است آنکه بدانیم وظیفه ما در حال حاضر چیست و امام از ما چه انتظاری دارد و سپس به آن جامه عمل بپوشانیم. لذا شناختِ وظیفه، لازم ترین مطلب در زمان غیبت امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف است.

معرفی و شناساندن امام زمان علیه السلام و انقلاب جهانی او به دیگران و ایجاد زمینه های لازم برای ظهور لازم است. همچنین تلاش در جهت جلب رضایت امام زمان علیه السلام با انجام اعمال صالح و ارتباط معنوی با ایشان نیز مهم است.

برای ظهور امام زمان علیه السلام آمادگی فکری و اخلاقی لازم است. مسلما تاجری که کلاهبرداری می کند، منتظر ظهور امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف نیست. کسانی که کمکاری، کم فروشی، بدکاری و خیانت می کنند منتظر امام عجل الله تعالی فرجه الشریف نیستند. ما اگر واقعا منتظر هستیم باید حواسمان را جمع کنیم.

هیات رزمندگان اسلام

منبع: «پرتوی از آیه های مهدوی»، محسن قرائتی؛ به کوشش حسن ملّایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *