زنان و مادران، نقش کلیدی در جهاد اُمیدآفرینی در خانواده و جامعه دارند

زنان و مادران، نقش کلیدی در جهاد اُمیدآفرینی در خانواده و جامعه دارند

خانه / پیروان عترت / بانوانه / زنان و مادران، نقش کلیدی در جهاد اُمیدآفرینی در خانواده و جامعه دارند

مدیر کل امور تربیتی جامعه الزهرا سلام الله علیها گفت: زنان و مادران، حقیقتاً نقش مهم و کلیدی در جهاد اُمیدآفرینی در سطح خانواده و جامعه برعهده دارند.

زنان و مادران، نقش کلیدی در جهاد اُمیدآفرینی در خانواده و جامعه دارند

هیاتسیده زهرا حسینی  ضمن گرامیداشت دهه مبارک فجر و ایام سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی اظهار داشت: با توجه به دومین سالگرد نگارش بیانیه گام دوم انقلاب به عنوان سند چشم انداز و نقشه راه انقلاب اسلامی از سوی رهبر حکیم، فرزانه، عالم، آگاه، مدیر و مدبر انقلاب اسلامی، جا دارد زوایای مختلف این بیانیه مهم، مورد بررسی دقیق و کارشناسی قرار گیرد و بر اساس آن برنامه ها و طرح ها، در سطوح مختلف جامعه تدوین شود.

زنان و مادران، نقش کلیدی در جهاد اُمیدآفرینی در خانواده و جامعه دارند
زنان و مادران، نقش کلیدی در جهاد اُمیدآفرینی در خانواده و جامعه دارند

وی افزود: به خصوص با توجه به این موضوع و تقارن سالگرد نگارش بیانیه گام دوم با ایام ولادت حضرت زهرا سلام الله علیها و گرامیداشت مقام زن جا دارد ‌به جایگاه و نقش بانوان در تحقق سرفصل های این بیانیه پرداخته شود.

استاد حوزه علمیه خواهران همچنین با اشاره به این که یکی از مهم ترین توصیه های رهبر معظم انقلاب، امید و نگاه خوشبینانه به آینده است، گفت: مقام معظم رهبری در بیان اهمیت امید می‌فرمایند: «بدون این کلید اساسیِ همه‌ی قفل‌ها، هیچ گامی نمی‌توان برداشت.» با این تعابیر مشخص می شود امید و خوشبینی به آینده از مهم ترین امور و موتور محرکه در حرکت‌های  مختلف فردی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و… است.

وی ادامه داد: موضوع مهم در سیر و صعود فردی و اجتماعی رشد تکاملی انسان است که می توان گفت امر تربیت با توجه به این موضوع، کمال محور است و در امر تربیت برای این صعود و رسیدن به کمال، امید و خوش بینی بسیار نقش آفرین است، چه آن که در مسیر شناخت  هدف و تلاش برای رسیدن به آن، حفظ امید و خوش بینی در شناخت ظرفیت‌های درونی نیز بسیار راهگشاست.

حسینی همچنین ابراز داشت: از طرفی با توجه به این که خانواده کوچک ترین کانون اجتماعی محسوب می‌شود و با درنظر گرفتن نقش کلیدی زن در مدیریت عاطفی و انگیزشی خانواده، زنان نقش سازنده‌ای در امیدآفرینی می توانند داشته باشند.

وی افزود: توانمندی زنان و مادران با توجه به قدرت عواطف و احساسات بالا و بهره مندی از روش محبت و تقویت انگیزه با امید آفرینی، پیمودن راه را برای دیگر افراد خانواده سهل الوصول تر خواهد کرد، لذا با توجه به اهمیت خوشبینی و امیدآفرینی، زنان می‌توانند مهمترین کانون امید بخشی در خانواده باشند. طبعاً کسانی که در این کانون پر مهر و امید آفرین تربیت شده باشند می‌توانند در اجتماع و در پست های مختلف، این امیدآفرینی را به جامعه تزریق کنند.

 مدیر کل امور تربیتی جامعه الزهرا سلام الله علیها همچنین گفت: البته طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب این امیدآفرینی باید صادق و متکی به واقعیت باشد. یعنی باید موقعیت‌ها، ضعف‌ها، کاستی‌ها و ظرفیت‌های پنهان شناخته شود و با تقویت آن و با شعار «ما می‌توانیم» برای رسیدن به هدف و قله ی کمال، حرکت رو به جلو را آغاز کنیم و قطعاً این امید برگرفته از دید توحیدی و اعتقاد نظری و عملی به توحید و با توکل به قدرت لایزال الهی حاصل می شود.

وی با اشاره به این که در آیات و روایات، امید همراه عمل و ایمان صالح ذکر شده است، افزود: خدای متعال در آیه ۲۱۸ سوره مبارکه بقره می فرماید: “کسانی که ایمان آورده و کسانی که هجرت کرده و در راه خدا جهاد نموده‌اند، آنها امید به رحمت پروردگار دارند و خداوند آمرزنده و مهربان است. “

وی گفت: لذا بدون ایمان و عمل صالح امید اثربخش نخواهد بود. با توجه به موارد مذکور یکی از مهم ترین مسئولیت های مادران تزریق امید در خانواده و نیز در جامعه است که این امر با شناخت ظرفیت‌های وجودی فرزندان و تقویت آن و نیز شناخت نقاط ضعف و برطرف کردن آن حاصل می شود.

حسینی در خاتمه ابراز امیدواری کرد: مادران با شناخت این جایگاه مهم و این ظرفیت درونی گام مهمی در تقویت و رشد امید و خوش بینی در جامعه بردارند و با این حرکت زمینه تحقق سرفصل های مطرح در نقشه راه بیانیه گام دوم را فراهم نمایند.

منبع: حوزه

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *