زیارت امام کاظم و امام جواد

خانه / پیشنهاد ویژه / زیارت امام کاظم و امام جواد

بعضی از اهل علم گفته اند که امام کاظم علیه السلام نزد مردم عراق به «باب الحوائج» معروف است و این به بدان سبب است که حوائج مسلمانان را برآورده می سازد.البته باید گفت که امام هفتم علیه السلام نه تنها در میان مردم عراق، بلکه در میان همه شیعیان بدین لقب شناخته می شود.

زیارت امام کاظم و امام جواد

هیات: احادیث پیرامون زیارت امام موسی بن جعفر علیه السلام چند گونه است که نمونه هایی از آنها در ذیل بیان شده است:

نوع اول: در بعضی روایات، زیارت امام هفتم به زیارت رسول اکرم تشبیه شده است؛ از جمله در حدیثی از امام رضا علیه السلام چنین آمده است:

«من زار قبر أبی ببغداد کان کن زار قبر رسول الله و قبر امیرالمؤمنین صلوات الله علیه، إلا أنّ الرسول و لأمیرالمؤمنین صلوات الله علیهما فضلهما»؛ کسی که قبر پدرم را در بغداد زیارت کند، مانند کسی است که قبر رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم و امیرالمؤمنین علیه السلام را زیارت کرده، جز برتری رسول خدا و امیرمؤمنان که به جای خود محفوظ است.

در حدیث دیگری راوی می گوید: به امام رضا علیه السلام عرض کردم: فدایت گردم! زیارت قبر امام هفتم در بغداد برای ما مشقت دارد و ما (به سبب مشکلاتی نمی توانیم داخل حرم آن بزرگوار شویم) به زیارت آن بزرگوار می رویم، در حالی که از پشت دیوارهای حرم آن حضرت به آن بزرگوار سلام می گوییم؛ پس ثواب زیارت آن بزرگوار چیست؟

امام رضا علیه السلام فرمود: به خدا قسم ثواب زیارت آن حضرت همانند ثواب زیارت قبر رسول خداست.

نوع دوم: روایاتی است که تصریح می کند زیارت قبر امام موسی بن جعفر علیه السلام ثواب زیارت امام حسین علیه السلام را دارد:

١. عن الحسن بن الوشاء قال: قلت للرضا علیه السلام : ما لمن زار قبر أبیک ابی الحسن؟ فقال: «زره»؛ قال فقلت فأی شیء فیه من الفضل قال:

«له مثل من زار قبر الحسین» ؛ حسن بن وشاء گوید: به امام هشتم علیه السلام عرض کردم: پاداش کسی که قبر پدر بزرگوار شما را زیارت کند چیست؟ فرمود: او را زیارت کن؛ عرض کردم: چه فضیلتی دارد؟ فرمود: فضیلت آن همانند کسی است که قبر امام حسین علیه السلام را زیارت کند.

٢. عن رحیم قال: قلت للرضا علیه السلام : إنّ زیارة أبی الحسن علیه السلام ببغداد علینا فیها مشقّة، فما لمن زاره؟ فقال:

«له مثل ما لمن أتی قبر الحسین علیه السلام من الثواب»؛ راوی گوید به امام

رضا علیه السلام عرض کردم: زیارت امام هفتم در بغداد برای ما سخت است؛ پاداش کسی که او را زیارت کند چیست؟ فرمود: ثواب او همانند ثواب زیارت قبر امام حسین علیه السلام است.

بنابراین تمام آثاری که برای زیارت امام حسین علیه السلام وارد شده، بر زیارت امام هفتم علیه السلام نیز مترتب است و همه ثواب های زیارت آن بزرگوار به زائر امام هفتم نیز داده می شود.

نوع سوم: روایاتی است که بهشت را پاداش زیارت امام کاظم علیه السلام بیان می کند:

١. عن عبدالرحمن بنی أبی بخران قال: سألت أباجعفر علیه السلام عمن زار رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم قاصداً؟ قال:

«له الجنه و من زار قبر أبی الحسن علیه السلام فله الجنة »؛ عبدالرحمن بن أبی بخران گوید: از امام باقر علیه السلام در مورد کسی که رسول خدا را زیارت کند سؤال کردم، فرمود: بهشت از آن اوست و افزود: کسی هم که قبر امام کاظم علیه السلام را زیارت کند، پاداش او بهشت است.

٢. عن ابن سنان قال: قلت للرضا علیه السلام : ما لمن زار أباک؟ قال:

«الجنة، فزره»؛ ابن سنان گوید: از امام رضا علیه السلام پرسیدم: چه چیزی برای (پاداش) زیارت پدر بزرگوارت قرار داده شده؟ فرمود: بهشت؛ پس او را زیارت کن.

نوع چهارم: روایاتی است که بیان می کند یکی از آثار زیارت حضرت امام هفتم علیه السلام این است که حاجت زائر برآورده می شود:

١. علامه مجلسی در «بحار الانوار» به نقل از خطیب بغدادی، مورخ مشهور نقل می کند که علی بن خلال گوید: هیچ امر مهمی برای من رخ نداد، مگر این که به زیارت قبر امام هفتم علیه السلام رفتم و به آن حضرت متوسل شدم و خداوند آنچه را دوست داشتم، برای من برآورده کرد.

٢. در روایتی آمده است: روزی پیرزنی را در بغداد دیدند که با شتاب به سوی خانه امام موسی بن جعفر علیه السلام حرکت می کند؛ پرسیدند به کجا می روی؟ گفت: به سوی موسی بن جعفر علیه السلام می روم؛ چون فرزندم زندانی شده است. یکی از مخالفان که حنبلی مذهب بود گفت: او که در زندان مرده است! پیرزن گفت: خدایا! به حق آن کس که در زندان شهید شده، قدرت خود را به من نشان بده. ناگهان دید که فرزندش آزاد شد و فرزند آن کس که او را مسخره کرده بود، به سبب جنایتی که انجام داده بود، دستگیر شد.

بعضی از اهل علم گفته اند که امام کاظم علیه السلام نزد مردم عراق به «باب الحوائج» معروف است و این به بدان سبب است که حوائج مسلمانان را برآورده می سازد.البته باید گفت که امام هفتم علیه السلام نه تنها در میان مردم عراق، بلکه در میان همه شیعیان بدین لقب شناخته می شود.

زیارت امام کاظم و امام جواد

در مورد آثار زیارت امام جواد علیه السلام دو دسته روایات وجود دارد:

الف: روایاتی که به طور مشخص در مورد آثار زیارت آن بزرگوار رسیده، که دو نمونه آن از این قرار است:

١. عن داود الصیرفی قال: قلت له – ابالحسن العسکری علیه السلام -: إنّی زرت أباک و جعلت ذلک لک؛ فقال:

«لک من الله اجر و ثواب عظیم و منّا المحمدة»؛ داود صیرفی گوید: به امام هادی علیه السلام عرض کردم: من پدر شما را زیارت نمودم و ثواب آن را به شما هدیه کردم؛ امام علیه السلام فرمود: برای تو اجر و پاداش بسیاری است و ما هم سپاس گزار خواهیم بود.

٢. عن ابراهیم بن عقبة قال: کتبت الی أبی الحسن الثالث علیه السلام أسأله عن زیارة أبی عبدالله الحسین و عن زیارة أبی الحسن و أبی جعفر: اجمعین فکتب إلی ابوعبدالله علیه السلام المقدم و هذا أجمع و أعظم اجراً؛ابراهیم بن عقبه گوید: در نامه ای، از امام هادی علیه السلام در مورد پاداش زیارت امام حسین و امام هفتم و امام جواد علیهما السلام پرسیدم، امام علیه السلام در پاسخ نوشت: زیارت اباعبدالله الحسین علیه السلام برتر و مقدم تر است و زیارت آن سه بزرگوار جامع تر و پاداش بیشتری دارد.

ب: روایاتی که به طور کلی آثار زیارت معصومین علیهم السلام را بیان می کند که شامل امام هفتم و امام جواد علیهما السلام نیز می شود؛ مانند این دو روایت:

١. عن زید الشحّام قال قالت لأبی عبدالله علیه السلام : ما لمن زار أحداً منکم؟ قال: «کمن زار رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم »؛ زید شحّام گوید: به امام صادق علیه السلام عرض کردم: پاداش کسی که یکی از شما را زیارت کند چیست؟ امام فرمود: همانند کسی است که رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم را زیارت نماید.

٢. عن زید الشحّام قال: قلت لابی عبدالله علیه السلام ما لمن زار الحسین علیه السلام ؟ قال: «کمن زار الله فی عرشه»، قلت: فما لمن زار أحداً منکم؟ قال: «کمن زار رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم »؛ زید شحّام گوید به امام صادق علیه السلام عرض کردم: پاداش زیارت امام حسین علیه السلام چیست؟ فرمود: همانند کسی است که خدا را در عرش او زیارت کند؛ گفتم: پاداش کسی که یکی از شما را زیارت کند چیست؟ فرمود: همانند کسی که رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم را زیارت نماید.

پس بدین ترتیب روشن است که همه ائمه علیهم السلام نور واحدند و هریک از آنان با پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم ارتباط دارند و جانشینان او می باشند و همه آنان پاره های تن رسول خدا هستند و هریک به دلیل مقام معنوی و رتبه والای وصایت و ولایت و جانشینی آن بزرگوار، نماد و مظهر وجود آن بزرگوار می باشند و جسم و جان آنها برگرفته از جسم و جان پیامبر است و همه آنها تربیت شده او و فرزند او زهرای مرضیه می باشند. بنابراین طبیعی است که هرکس توفیق زیارت یکی از آنان را پیدا کند، در حقیقت توفیق زیارت رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم را یافته و پاداش زیارت آن حضرت برای او خواهد بود. علاوه بر این که همه آنها پیشوا و الگوی معنوی انسان ها هستند و هر آثاری، مانند اعلام وفاداری به پیمان امامت و اقتدا به آنان در عمل، و الگو قرار دادن آنها در زندگی و آشنایی بیشتر و عمیق تر با شخصیت امام و زندگی او و مکتب او، در زیارت همه آن بزرگواران وجود دارد و نقش زیارت هر یک از آنان در سازندگی و تربیت انسان، چشم گیر است و به سبب همین آثار است که به زیارت ایشان بسیار تأکید و سفارش شده و یکی از آرزوهای همه ارادتمندان اهل بیت علیهم السلام این است که قبر هر یک از آن بزرگواران را از نزدیک زیارت کنند و لذت زیارت قبر آنان را دست کم یک بار در طول زندگی خود بچشند.

منبع: حوزه

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *