سالگرد درگذشت شاعر مسلمان هندی

سالگرد درگذشت شاعر مسلمان هندی

خانه / مطالب و رویدادها / سالگرد درگذشت شاعر مسلمان هندی

روز 24 ماه محرم مصادف با درگذشت شاعر مسلمان هندی، حشر کشمیری، است.

سالگرد درگذشت شاعر مسلمان هندی

روز 24 ماه محرم مصادف با درگذشت شاعر مسلمان هندی، حشر کشمیری، است.

علی‌رضا قزوه روز جمعه در کنگره مطالعات شبه‌قاره هند، افزود: امروز یک‌میلیون نسخه فارسی اصیل در هندوستان وجود دارد که بیشتر از تمام نسخه‌های فارسی در ایران، افغانستان، ترکمنستان و تمام کشورهای دیگر است که بسیاری از آن‌ها هنوز چاپ‌نشده و حتی خوانده هم نشده است.

قزوه ابراز داشت: به دلیل مراودات تجاری زیاد کشورهای جنوب شرق آسیا به‌تدریج زبان‌های کره‌ای و ژاپنی اندک زبان فارسی موجود در بین مردم را هم گرفته است.

حشر کشمیری - سالگرد درگذشت شاعر مسلمان هندی
حشر کشمیری – سالگرد درگذشت شاعر مسلمان هندی

آغامحمد شاه متخلص به حشر كشميري، شاعر و نمايشنامه ‏نويس اردوزبان مسلمان در سال 1296 ق در شهر بنارس هند متولد شد. تحصيلاتش را با قرائت و حفظ قرآن آغاز كرد و سپس زبان‏هاي عربي و فارسي را نزد اساتيد مشهور شهر بنارس فرا گرفت. كشميري پس از مدتي به سرودن شعر و نمايشنامه نويسي روي آورد و اولين نمايشنامه‏ي خود به نام آفتاب محبت رابه رشته‏ي تحرير درآورد.

از حشر كشميري، 36 نمايشنامه به جاي مانده و بهترين اثر او “تبعيد سينا به جنگل” نام دارد كه به زبان هندي است. شيوه‏ي نگارش او در آثارش بسيار ساده و روان است. نوشته‏هاي كشميري خالي از طنز نيست و در آن‏ها مشكلات و حقايق زندگي به نحوي تاثيرگذار و تمثيل گونه مطرح شده است. وي در زمينه‏ي شعر نيز داراي طبعي روان بود. حشر كشميري به هنگام مرگ 58 سال داشت.

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *