سالی که بدون زیارت امام حسین و پیاده‌روی اربعین گذشت

خانه / پیشنهاد ویژه / سالی که بدون زیارت امام حسین و پیاده‌روی اربعین گذشت

سال گذشته به دلیل شیوع کرونا سفر به عتبات متوقف شد و حتی مشتاقان زیارت اربعین هم نتوانستند به کربلا مشرف شوند و با این روند، یک سال بدون زیارت سیدالشهدا علیه السلام و حضور در حماسه اربعین گذشت.

سالی که بدون زیارت امام حسین و پیاده‌روی اربعین گذشت

هیات:سال‌ها زیارت امام حسین علیه السلام برای ایرانیان مثل خواب و رویا بود که با سرنگونی صدام و برقراری امنیت در عراق به واسطه رشادت‌های سردار سلیمانی، این رویا محقق شد و عاشقان حسینی توفیق زیارت کربلا را کسب کردند. اما سال گذشته با شیوع کرونا و بسته شدن مرزها، بار دیگر حسرت زیارت امام حسین علیه السلام در دل‌های زوار ماند و سال ۹۹ بدون تشرف به حرم ارباب و حتی حضور در حماسه پیاده‌روی اربعین طی شد.

اوایل سال گذشته هیچ کسی فکرش را نمی‌کرد که نتواند یک سال بدون زیارت کربلا را داشته باشد و پس از شیوع کرونا و بسته شدن مسیر زیارت، اخباری متناقض از برقراری سفر به عتبات و حتی فروکش کردن ویروس منحوس کرونا منتشر شد و پیش‌بینی‌های اولیه حاکی از کاهش شیوع کرونا با افزایش دما بود، اما با آغاز فصل گرما تعداد مبتلایان به کرونا افزایش یافت و‌ همچنان ستاد مقابله با کرونا با ازسرگیری سفرهای عتبات مخالفت کرد و‌ طرف عراقی با وجود پیگیری‌های سازمان حج و زیارت به عنوان متولی اعزام، مجوزی برای ازسرگیری این سفرها صادر نکرد.

بهار و تابستان ۹۹ گذشت و خبری از سفر به عتبات نبود و اواخر تابستان میلیون‌ها عاشق حسینی که هر ساله در ایام اربعین به عتبات مشرف می‌شدند، منتظر بودند تا کوله‌بار سفر را ببندند و عمودهای نجف تا کربلا را با پای پیاده طی کنند.

ستاد مرکزی اربعین جلسات متعددی با ستاد ملی کرونا و متولیان عراقی برگزار کرد تا بتواند برای تشرف مشتاقان اربعین برنامه‌ریزی کند و هر چه به روز اربعین نزدیک‌تر می‌شدیم، امیدها برای برقراری این سفرها کمتر می‌شد تا اینکه حدود یک هفته قبل از اربعین حسینی، احمد محمدی‌فر، دبیر ستاد مرکزی اربعین از تصمیم عراقی‌ها برای نپذیرفتن زائر خارجی خبر داد.

سالی که بدون زیارت امام حسین و پیاده‌روی اربعین گذشت

بر همین اساس، امیدها برای حضور در پیاده‌روی اربعین ناامید شد و حسرت زیارت کربلا در این ایام در دل‌های بی‌قرار مشتاقان زیارت امام حسین علیه السلام ماند و بیش از ۳ میلیون ایرانی که سال ۹۷ در ایام اربعین به کربلا مشرف شده بودند و برای تشرف مجدد برنامه داشتند، امکان تشرف به این سفر معنوی را نداشتند.

در نهایت مراسم اربعین حسینی بدون زوار خارجی و فقط با حضور مردم عراق همچون سال‌های گذشته باشکوه برگزار شد و طبق آمار عراق بیش از ۱۴ میلیون زائر در ایام اربعین به زیارت سیدالشهدا علیه السلام مشرف شدند.

پس از پایان این مراسم باشکوه، همچنان پیگیری‌ها برای برقراری سفر به عتبات ادامه داشت، تا اینکه با پایان پاییز ۹۹ که شیوع کرونا تا حدی کنترل شد، اخباری مبنی بر برقراری سفر به کربلا منتشر شد و سازمان حج و زیارت با مسؤولان عراقی جلسات مختلفی را برگزار کردند و با جدیت بیشتر دستورالعمل بهداشتی تدوین شده توسط وزارت بهداشت و ستاد کرونا را که اوایل شیوع کرونا برای عراق هم ارسال کرده بودند، پیگیری کردند و اخبار حاکی از برقراری سفر به عتبات با رعایت نکات بهداشتی بود. اما باز هم مردم با نپذیرفتن طرف عراقی و حتی متولیان ستاد کرونا برای ازسرگیری سفر به عتبات مواجه شدند. البته در آن دوره برخی شهرهای زیارتی عراق به دلیل شیوه کرونا قرنطینه بودند و امکان تشرف به حرم‌ها نبودند.

در همین رابطه، نمکی، وزیر بهداشت بسته بودن مسیر زیارت امام حسین علیه السلام را به منظور حفظ سلامت زائران عنوان و سفر به عتبات را ممنوع کرد.

با وجود اینکه ستاد کرونا سفر به عتبات را ممنوع کرده است، برخی از کاروان‌های غیرمجاز از فرصت بسته بودن مسیر زیارت کربلا از طریق سازمان حج و زیارت سواستفاده کرده و عاشقان حسینی را با هزینه‌های بالا به کربلا اعزام کردند.

زمستان هم به سر رسید و هیچ کاروانی به عتبات همراه با سازمان حج و زیارت به عتبات مشرف نشد و یک سال بدون زیارت سیدالشهدا علیه السلام گذشت و همچنان نیز سفر به کربلا به دلیل شیوع کرونا در حالت تعلیق در آمده است و بیش از یک سال است که مشتاقان سفر به عتبات در انتظار باز شدن مسیر زیارت هستند تا بتوانند با ارباب دردل کنند.

 هر ساله میلیون‌ها عاشق حسینی از ایران به عتبات مشرف می‌شدند و سازمان حج و زیارت به عنوان متولی اعزام زائران، با راه‌اندازی کاروان‌هایی به دو‌ صورت زمینی و هوایی مشتاقان زیارت سیدالشهدا علیه السلام را به کربلا اعزام می‌کرد که سال گذشته هیچ کاروانی از سوی سازمان حج و زیارت به عتبات مشرف نشد.

منبع:شیعه نیوز

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *