سبک زندگی اسلامی | آداب معاشرت

خانه / مطالب و رویدادها / سبک زندگی اسلامی | آداب معاشرت

زید شحام می گوید: امام صادق علیه السلام به من فرمود: هر کسی را که می بینی از من اطاعت می کند، از قول من به او سلام برسان و  بگو شما را به تقوای الهی، پارسایی در دین تان، کوشش در راه خدا، راستگویی، امانتداری، سجده های طولانی، و حسن همسایگی سفارش می کنم. که حضرت محمد صلی الله علیه واله به همین جهت آمده (مبعوث) شده است. امانت را به کسی که به شما اطمینان کرده برگردانید چه نیکوکار باشد و یا بد کار. زیرا حضرت محمد صلی الله علیه واله همواره دستور می دادند به برگرداندن نخ و سوزن.

با خویشاوندان خود صله رحم کنید، در تشییع جنازه هایشان حاضر شوید، از بیماران آنها عیادت و حقوق شان را بپردازید. همانا شخصی از شما، زمان که در دین شان تقوا پیشه کند، راستگو باشد، گفته می شود او جعفری است. و این موجب خوشحالی من می شود. و گفته می شود ان ادب تربیت یافته جعفر است. و اگر رفتار شما غیر از این باشد، ننگ و رسوایی آن نصیب من می شود و گفته می شود این ادب جعفر است.

بخدا سوگند پدرم به من فرمود: همانا شخصی که در میان قبیله ای، از شیعیان علی علیه السلام باشد، پس این شخص زینت آن قبلیه است. امانتدارترین آنها، رعایت مند ترین آنها در حقوق دیگران، و راستگوترین آنها است. مردم به او وصیت می کنند و امانت خود را نزد او می سپارند . وقت از افراد قبیله درباره او سوال شود، می گویند: چه کسی مثل فلانی است همانا او امانتدارترین و راستگوترین ماست.

کافی، ج2 ، ص636

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *