سبک زندگی دینی؛ سرعت گیر افزایش طلاق توافقی

خانه / مطالب و رویدادها / سبک زندگی دینی؛ سرعت گیر افزایش طلاق توافقی

شاید بسیاری از مردم چنین فکر کنند که از آن جا که در طلاق توافقی، درگیری میان زوج‌ها کمتر از طلاق‌های غیرتوافقی است؛ لذا طلاق توافقی تبعات کمتری در بر دارد و بنابراین زوج‌ها بهتر است بدون کشمکش بر سر طلاق به توافق برسند

اشاره؛

واقعاً بهت آور و البته تأسف بار است وقتی در یکی از رسانه های جمعی خبری می شنوی مبنی بر این که طلاق توافقی هر 15 دقیقه باعث فروپاشی یک خانواده در کشور می شود!

در این میان، مطلب قابل توجه این است که در سال های اخیر به جهت تغییر باورها و فرهنگ ها و نیز گرایش سبک زندگی برخی از ایرانیان که مع الاسف شمارشان هم کم نیست به سبک زندگی غربی، آمار طلاق توافقی همواره با رشد بالایی همراه بوده است.

*باور غلط مرسوم درباره طلاق توافقی

شاید بسیاری از مردم چنین فکر کنند که از آن جا که در طلاق توافقی، درگیری میان زوج‌ها کمتر از طلاق‌های غیرتوافقی است؛ لذا طلاق توافقی تبعات کمتری در بر دارد و بنابراین زوج‌ها بهتر است بدون کشمکش بر سر طلاق به توافق برسند؛ حال آن که به یقین این باوری اشتباه است؛ به این خاطر که هرچند در طلاق توافقی رفتارهای پرخاشگرانه کمتر به چشم می آید؛ اما به هر حال آفات و آسیب‌های ناشی از طلاق کماکان وجود دارد.

برای آگاهی بیشتر از عوارض و آسیب های طلاق توافقی همچنین زمینه های شکل گیری آن و بالاخره راهکارهای مقابله با موج فزاینده اش، با تنی چند از اساتید حوزه و دانشگاه، گفتگویی انجام داده ایم؛

*باید ازدواج روی معیار صحیح خود صورت گیرد

حجت الاسلام و المسلمین علی اسلامی، عضو مجلس خبرگان رهبری با اظهار تأسف از رشد قابل توجه آمار طلاق های توافقی در محاکم ابراز داشت: به نظر می رسد دست کم در میان برخی زوجین اصل ازدواج چندان روی اصول و ضوابط خود نیست و لذا طلاق های توافقی سریع صورت می گیرد.

وی افزود: آنچه مهم است این که باید شرایط و اصول ازدواج به درستی رعایت شود ، چه آن که امر ازدواج برنامه ای است که عقلای عالم و شریعت مقدس اسلام مورد توجه خاص قرار داده و به خوبی حدود و شروط آن را مشخص کرده تا افراد آن ها را رعایت کنند.

*چرا قدیمی ها کمتر طلاق می گرفتند؟!

این استاد حوزه همچنین با بیان این که در گذشته ما کمتر شاهد طلاق چه از نوع توافقی و چه غیر آن، بوده ایم، گفت: قرن های متمادی ما شاهد آمار بسیار پایین طلاق بودیم؛ به طوری که شاید از هر هزار زوج، پنج تای آن ها از هم جدا می شدند؛ چون در گذشته ازدواج ها بیشتر روی اصول خود انجام می شد و از سویی توقعات زوجین هم از یکدیگر در وضع پایینی قرار داشت.

*نگاهی به برخی از عوامل تشدیدکننده

وی با اشاره به این که رشد آمار طلاق توافقی، دلایل گوناگونی می تواند داشته باشد، اظهار داشت: مسائل اقتصادی و مهریه های بالا، عدم برآورده ساختن نیازهای جنسی، عدم برقراری ارتباط لازم عاطفی میان زوجین، دخالت های نابجای اطرافیان و … می تواند از جمله این دلائل و عوامل باشد.

حجت الاسلام والمسلمین اسلامی یادآور شد: البته بنده شنیدم که در محاکم قضایی اخیراً طلاق توافقی را مشروط به انجام مشاوره کرده اند که کار بسیار خوبی است و می تواند تا حدی جلوی رشد طلاق را بگیرد.

*تغییر سبک زندگی و گرایش به طلاق!

حجت الاسلام والمسلمین حسین بستان، عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، تغییر سبک زندگی را از جمله عواملی توصیف کرد که به رشد آمار طلاق توافقی در جامعه انجامیده است وی گفت: تغییرات فکری ایجاد شده در جامعه، تا حدی تأثیر خود را در این مقوله نیز بر جای گذاشته است؛ لذا مشاهده می کنیم که برخی از زوجین با کوچک ترین مشکل و اختلاف، تصمیم بر طلاق می گیرند.

*راحت طلبی و فرد گرایی؛ نشانه های زندگی مدرن

وی افزود: گرایش به فرد گرایی و انزوا طلبی، دوری از جامعه و همچنین راحت طلبی از نشانه های این تغییر در سبک زندگی است؛ ضمن آن که برخی افراد دیگر توجه چندانی به ارزش هایی چون ایثار و گذشت در زندگی فردی و خانوادگی نداشته و می خواهند بدون داشتن مسئولیت در قبال خانواده، هر چه بیشتر به زعم خود از زندگی به دور از محدودیت، لذت ببرند.

*راهکار چیست؟!

این جامعه شناس حوزوی همچنین راهکار مقابله با طلاق را تغییر و اصلاح در سبک زندگی عنوان کرد و بیان داشت: طلاق اعم از این که توافقی باشد یا نباشد، مغبوض ترین حلال خداست؛ لذا باید آخرین راه باشد؛ از این رو ما باید تحول در رویکردها و اندیشه ها را برای اصلاح این وضع دنبال کنیم.

*20 علت و دلیل برای انجام مبغوض ترین حلال خدا!

خانم مریم معین الاسلام، رئیس موسسه علمی و فرهنگی زنان منتظر که خود اتفاقاً در جرگه مشاورین امور زنان و خانواده نیز است، در تشریح چرایی و ریشه یابی زمینه های وقوع طلاق در بین زوجین ابراز داشت: هر چند صاحب نظران بیش از 20 علت و دلیل را در خصوص طلاق عنوان کرده اند؛ اما می توان به چند عامل و یا علت اصلی اشاره کرد که شامل مواردی چون ضعف مهارت‌های ارتباطی، عدم توجه به کفویت و همسانی در انتخاب همسر، خشونت، اعتیاد و نیز بدرفتاری‌های عاطفی و اخلاقی می شود.

*توقعات نامحدود برخی زوج های جوان

وی افزود: گذشته از این ها، عوامل دیگری چون وجود توقعات نامحدود زن و مرد نیز در این خصوص بسیار تاثیرگذار است؛ به خصوص در میان زوج های جوان که متأسفانه برخی از جوانان ما بسیار بلندپرواز و پرتوقع بوده و همین مساله آنان را در آغاز زندگی و با وجود انبوه مشکلات اقتصادی فعلی جامعه، با مشکلات جدی روبرو می سازد.

*رؤیاپردازی غلط؛ بسترساز جدایی

معین الاسلام همچنین ادامه داد: در واقع آنان احساس می‌کنند با ازدواج می‌توانند به تمام آرمان‌ ها وآرزوهایشان برسند و حال آن که وقتی ازدواج می کنند، می بینند واقعیت موجودی که با آن مواجه شده اند کاملاً با چیزی که در ذهنشان تصور می کرده اند تفاوت دارد.

رئیس موسسه علمی و فرهنگی زنان منتظر یادآور شد: متاسفانه تصوری که برخی از جوانان ما از مساله ازدواج دارند با واقعیت ازدواج بسیار متفاوت است ؛ به همین خاطر این مساله موجب می شود که گاه توقعات نامحدود در آنان شکل گیرد و هنگامی که وارد زندگی می شوند و می بینند که هیچ کدام از توقعات و رویاهای آنان تحقق نیافته، بعضاً متاسفانه این تصور اشتباه و غلط به ذهنشان می آید که باید با توافق از یکدیگر جدا شده و طلاق بگیرند.

*بی توجهی به ارزش های دینی چرا؟!

حجت الاسلام محمد صادق یوسفی مقدم، رئیس مرکز فرهنگ و معارف قرآن کریم وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی نیز با بیان این نکته که بی توجهی یا کم توجهی به تعالیم و ارزش های دینی و الهی از جمله عوامل طلاق است، خاطرنشان ساخت: آیات و روایات ما به شدت راجع به طلاق برخورد منفی دارد و البته آن را در شرایط اضطرار به عنوان یک راه حل عنوان کرده؛ ولی در شرایط عادی مساله طلاق راه کار مناسبی نیست.

وی افزود: زوجین باید قبل از ازدواج، مشاوره های لازم را صورت دهند تا با شناخت و آشنایی کامل، زندگی خود را آغاز نمایند.

*شناخت قبل از ازدواج و آرامش و گذشت بعد از ازدواج

این استاد حوزه همچنین با بیان این که شناخت و آگاهی لازم از همدیگر به حل بسیاری از مشکلات کمک می کند، گفت: افراد پیش از ازدواج باید به شناخت مناسبی از هم و به خصوص خلقیات یکدیگر برسند و پس از ازدواج نیز تلاش کنند که با آرامش و گذشت با یکدیگر برخورد نمایند.

*مسئولان و رسانه ها به کمک بیایند

وی ضمن درخواست از مسئولان، نهادهای فرهنگی و رسانه های جمعی مبنی بر تلاش بر کاهش آمار طلاق در جامعه، بیان داشت: طلاق هم به خود زوجین آسیب جدی وارد می کند و هم فرزندان آنان را با مشکلات و آسیب های متعددی روبرو می سازد؛ لذا مهم است که در مقابل رشد فزاینده آمار طلاق، راه حل های خوبی از سوی اندیشمندان، جامعه شناسان و اساتید علوم انسانی اسلامی مطرح شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *