سخنرانی حجت الاسلام ماندگاری| اتصال به خدا مایه آرامش

سخنرانی حجت الاسلام ماندگاری| اتصال به خدا مایه آرامش

خانه / علما وسخنرانان / سخنرانان مرتبط با هیات / حجت الاسلام محمد مهدی ماندگاری / سخنرانی حجت الاسلام ماندگاری| اتصال به خدا مایه آرامش

من یک قاعده ی اصلی بگویم و بعد سه تا دلیل را اشاره می کنم. قاعده ی اصلی این است که آرامش هر چیزی در گرو وصل به اصلش است. هر چیزی اگر وصل به اصلش بشود آرام میشود. بچه تا در آغوش مادر قرار نگیرد آرام نمی شود. رودخانه تا به دریا نرسد آرام نمی شود. ما انسانها هم باید اصل خودمان را پیدا کنیم.

سخنرانی حجت الاسلام ماندگاری| اتصال به خدا مایه آرامش

سخنرانی حجت الاسلام ماندگاری| اتصال به خدا مایه آرامش

بسم الله الرحمن الرحیم

استاد ماندگاری:

پیشاپیش میلاد باسعادت امام رضا علیه السلام را تبریک عرض می کنم.

مجری: راههای آرامش در نگرانی های جوانی در دید قرآن و روایات چیست؟

استاد:

من یک قاعده ی اصلی بگویم و بعد سه تا دلیل را اشاره می کنم. قاعده ی اصلی این است که آرامش هر چیزی در گرو وصل به اصلش است. هر چیزی اگر وصل به اصلش بشود آرام میشود. بچه تا در آغوش مادر قرار نگیرد آرام نمی شود. رودخانه تا به دریا نرسد آرام نمی شود. ما انسانها هم باید اصل خودمان را پیدا کنیم. آیه ی و نفخت فیه من روحی می گوید اصل و ریشه ی ما از ذات مقدس حق تعالی است لذا با اتصال به خدا آرام می شویم لذا در قرآن فرمود الا بذکر الله تطمئن القلوب. علتش هم این است که هر جوانی اگر در زندگیش از لحاظ سه تا عامل خاطرش جمع شود:

  1. کسی که قرار است راهنماییش کند خوب راه را بلد باشد، آدم خاطرش جمع باشد. من و شما وقتی در اتوبوس می نشینیم که راننده آدم واردی است و راه را بلد است لذا تخت می خوابیم. در هواپیما می نشینیم که خلبان خلبان ماهری است تخت می خوابیم. در قطار هم وقتی می دانیم لوکوموتیو ران آدم واردی است تخت می خوابیم و نگرانی نداریم. حتی بچه در بغل ممادرش تخت میخوابد چون می داند راهنمای او مادرش است. اگر ما راهنمای خوبی داشته باشیم حتما آرام می گیریم.
  2. پشتیبانی داشته باشیم که هیچ وقت به ما نه نمی گوید و هر وقت گفتیم کمکمان کن کمک می کند اینجا هم آدم آرامش پیدا می کند.
  3. اگر یک نفری را داشته باشیم که خرابکاری های ما را جبران کند، کمک کند، این هم مایه ی آرامش ما می شود.

از جوانان عزیز می پرسم ما راهنمایی واردتر و حاذقتر از خداداریم که هو الاول و الاخر و الظاهر و الباطن. همه ی عالم در اختیار او است و عنده مفاتح الغیب لا یعلمها الا هو همه چیز را می داند و به همه چیز آگاه است. عالم به همه ی زمین و آسمان هست چون خالق آنها است خب اگر راهنمای ما این خدا باشد باید آرام باشیم.

اگر پشتیبانمان خدا باشد که قادر است ان الله علی کل شیء قدیر، خدایی که همه ی خزینه های زمین و آسمان مال اوست لله خزائن السموات و الارض، خدایی که لله جنود السموات و الارض همه ی لشکریان زمین و آسمان مال خدا است، خدایی که لله ملک السموات و الارض یک نفر اگر استانداری، فرمانداری، وکیلی، وزیری، قوم و خویشش باشد می گوید ما نانمان در روغن است بابا! رییس عالم پشتیبان ما است. اگر این را خاطرمان جمع باشد حتما آرام می شویم و از همه قشنگترش این است که اگر بدانیم اگر با خدا رفیق شویم و به او تکیه کنیم بدیهای ما را هم تبدیل به خوبی می کند و جبران می کند یبدل الله سیئاتهم حسنات. در دعای کمیل می خوانیم کم من قبیح سترته چقدر زشتیهایی که ما داشتیم و او پوشاند. چقدر مشکلات داشتیم خدا آبرومون را نبرد. اگر جوانان عزیز ما بدانند راهنمایشان خدا است که هیچ نقطه ی تاریکی در عالم برایش وجود ندارد. پشتیبانمان خدا است و هیچ نقطه ای که قدرت خدا به آن نرسد وجود ندارد. جبارو جبران کننده ی خطاهای ما خدا است که هیچ کس مثل خدا جبران نمی کند این نوع اتصال به خدا یعنی اتصال هدایتی و اتصال حمایتی و اتصال جبرانی اگر این سه اتصال به خدا را داشته باشیم و جای دیگر نرویم قطعا آرامش داریم. من بارها به جوانها گفته ام بسیجیان ما عزیزان رزمنده ی ما در دفاع مقدس در سخت ترین شرایط چون اتصالشان به خدا بود آرام بودند. امروز بعضی از جوانهای ما در آسایش ترین شرایط آرامش نداریم. از همه ی جهات کولرگازی، تخت و امکانات رفاهی را دارند ولی آرامش ندارند. احتمال بدهیم عدم آرامشمان به خاطر ضعف اتصالمان به خدا است. ما به خدا متصل شویم قطعا آرامش پیدا می کنیم حتی در سختیها و گرفتاریها و مریضیها. ان شاء الله همه ی جوانان ما با اتصال به خدا آرامش داشته باشند برای ما هم دعا کنند با اتصال به خدا آرامش داشته باشیم.

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *