سخنرانی حجت الاسلام ماندگاری در بیست و دومین نشست سخنرانان

خانه / علما وسخنرانان / سخنرانان مرتبط با هیات / حجت الاسلام محمد مهدی ماندگاری / سخنرانی حجت الاسلام ماندگاری در بیست و دومین نشست سخنرانان

حجت الاسلام مهدی ماندگاری در بیست و دومین نشست سخنرانان مرتبط با هیات رزمندگان اسلام سخن می گوید.

سخنرانی حجت الاسلام ماندگاری در بیست و دومین نشست سخنرانان

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام ،حجت الاسلام مهدی ماندگاری در بیست و دومین نشست سخنرانان مرتبط با هیات رزمندگان اسلام با محوریت تبلیغ خدا را بکنیم ، نه خودمان را به سخنرانی پرداختند. در ادامه می توانید از متن کامل این سخنرانی بهره مند شوید.

سخنرانی حجت الاسلام ماندگاری در بیست و دومین نشست سخنرانان
سخنرانی حجت الاسلام ماندگاری در بیست و دومین نشست سخنرانان

1- نسخه بر اساس نیاز مخاطب

بر این باوریم که نقش یک روحانی مبلغ همانند پیامبر اکرم صلوات الله علیه که «طبیب دوار بطبه» بود، نقش طبیب است. طبیب باید برود مریض را ببیند و بررسی کند و آنجا نسخه تحویل بدهد. اما مبلغ موظف است قبل از آن  مطالعات تخصصی در زمینه ی محتوا و مخاطب و قالبها را در خانه داشته باشد. فیش نویسی فقط برای یادآوری است و قبل از منبر باید در سه محور معارف شناسی، مخاطب شناسی و روش شناسی مطالعه ی لازم را داشته باشد. بنده معتقدم هر مخاطب قلقی دارد وگاهی به شوخی گفته ام که: «لکل انسان قلقٌ!» یعنی هر مخاطبی یک قلقی دارد. قلقش را از خدا بخواهیم همانگونه که امام سجاد در دعای بیستم صحیفه سجادیه می خوانند که «الهی انطقنی بالهدی و الهمنی التقوی».

2- تبلیغ خدا را کنیم نه خودمان

نقش دوم علمای دین این است که نماینده و پیام رسان خدا هستند و «مصیطر» نیستند.

یکی از سنتهای قطعی خدا تذکر به هدایت خلق است، و دیگری سنت نصرت دین است که حتی خدا به رجل فاجر هم دینش را یاری می کند. شهدا به خداوند عرضه داشتند می شود ما را واسطه ی هدایت و نصرت قرار بدهی؟

3- خود را به کم نفروشیم

ما تاجر هستیم. «یا ایها الذین آمنوا هل ادلکم علی تجارة تنجیکم من عذاب الیم». دو تعبیر همیشه را در ذهن داشته باشیم. یکی تعبیر و من «احیاها فکانما احیا الناس جمیعا»،یکی هم تعبیر وجود نازنین پیغمبر به امیرالمؤمنین سلام الله علیهما که فرمود تو موفق بشوی یک نفر را هدایت کنی، « خَيْرٌ لَكَ مِمَّا طَلَعَتْ عَلَيْهِ اَلشَّمْسُ ». حضرت اقا در یکی از صحبت هایشان فرمودند هر چقدر مسؤولیت ها و کارهایتان بیشتر می شود باید نافله هایتان بیشتر شود. لذا تاجرهای عزیز بر شما باد توسل های هشتگانه ای که قرآن فرموده است چرا که اگر خدا کمکمان نکند بی عرضه ترین آدم هستیم.

سخنرانی حجت الاسلام ماندگاری در بیست و دومین نشست سخنرانان
سخنرانی حجت الاسلام ماندگاری در بیست و دومین نشست سخنرانان

هشت توسل که در قرآن ذکر شده است:

  • توسل به نماز
  • توسل به روزه؛ « اسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةِ »
  • توسل به صدقه: « خُذْ مِنْ أَمْوَالِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ وَتُزَكِّيهِمْ ». برای هر منبری هزار تومن یا پانصد تومان بدهیم.
  • توسل به دعا: « قُلْ مَا يَعْبَأُ بِكُمْ رَبِّي لَوْلَا دُعَاؤُكُمْ ». در همون پله های منبر بگوییم خدایا کمک کن.
  • توسل به استغفار: مخصوصا با آیه ی 97 سوره ی یوسف که « يا أَبانَا اسْتَغْفِرْ لَنا ذُنُوبَنا ». حتی صبح به صبح یک سلام بدهیم به امام حسین علیه السلام و به امام زمان علیه السلام بگوییم برایمان دعا کنند. صلی الله علیک یا صاحب الزمان و یک خط روضه برای آقا بخوانیم:

سری به نیزه بلند است در برابر زینب   خدا کند که نباشد سر برادر زینب

  • توسل به ذکر: « فَاذْكُرُونِي أَذْكُرْكُمْ ». ما به یاد خدا باشیم خدا هم به یاد ما هست.
  • توسل به قرآن: و « وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَرَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِينَ » یک چهار قل بخوانیم.
  • توسل به اهل بیت: آیه 35 سوره مائده و « وَابْتَغُوا إِلَيْهِ الْوَسِيلَةَ »

اما نکات محتوایی

اگر منبرهای ما با طرح یک سؤال مطرح شود، و محتوای ما پاسخ به آن سؤال باشد ظاهرا اوقع فی النفوس می شود و بهتر است. مثلا در شب شهادت امام جواد علیه السلام بگوییم خدا چرا به این نوجوان هفت ساله یا هشت ساله چنین امتیازی را داد؟ اگر به ما هم می داد ما هم همانطور می شدیم؟

جواب این است که عنایت خدا بر اساس لیاقت است مثل شهادت و لیاقت بر اساس اطاعت است. « وَمَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَالرَّسُولَ فَأُولَئِكَ مَعَ الَّذِينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ ». اطاعت بر اساس چیست؟ اطاعت بر اساس معرفت است. « قُلْ هَلْ يَسْتَوِي الَّذِينَ يَعْلَمُونَ وَالَّذِينَ لَا يَعْلَمُونَ » اطاعت بر اساس معرفت است. معرفت ریشه اش چیست؟ جواب این است که چون فطرت همه ی انسان ها الهی است پس خداوند همانطور که در سوره نور می فرماید گوهر حیاء را در فطرت انسان به ودیعه گذاشته است. گوهر حیاء محافظ آدم است. حیاء یعنی چه؟ یعنی اینکه من باور کنم که دارم دیده می شوم. هشت دوربین آسمانی ما را می بینند؛ خدا و پیغمبر می بیند، امامان و ملائک و شهداء می بینند، زمین و زمان می بینند، اعضاء و جوارح ما هم می بینند و….

سؤال: چطور بحث را با زمان حاضر تطبیق کنیم؟

جواب: تطبیق زمانه ی گذشته با حال نیز به این صورت است که اتفاقات و جریانات گذشته را بررسی کرده و با حوادث حال تطبیق دهیم و شباهت ها را پیدا کرده و مایه ی عبرت قرار دهیم.

 

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *