سخنرانی مکتوب| حجت الاسلام رفیعی در بیست و دومین همایش مدیران هیات رزمندگان اسلام

خانه / علما وسخنرانان / سخنرانان مرتبط با هیات / حجت الاسلام دکتر ناصر رفیعی / سخنرانی مکتوب| حجت الاسلام رفیعی در بیست و دومین همایش مدیران هیات رزمندگان اسلام

این آیات 33تا36سوره ی فصلت را یادآوری می کنم که به درد کار شما و کار مداحان و کار منبری های هیات رزمندگان خیلی می آید. این چهار آیه که از مهم ترین مباحث در حوزه ی تبلیغ است، چون کار شما هم کار تبلیغی است این چهار آیه را خواهش می کنم دقت بفرمایید

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

قبل از شروع عرایضم، این آیات 33تا36سوره ی فصلت را یادآوری می کنم که به درد کار شما و کار مداحان و کار منبری های هیات رزمندگان خیلی می آید. این چهار آیه که از مهم ترین مباحث در حوزه ی تبلیغ است، چون کار شما هم کار تبلیغی است این چهار آیه را خواهش می کنم دقت بفرمایید و بعد هم انشاءالله ملاحظه بفرمایید: آیه ی اول رو کار در تبلیغ را می گوید، آدم برای چه تبلیغ کند. آیه ی دوم روش برخورد را می گوید، خب حالا انسان می خواهد تبلیغ کند برخوردهای مختلفی پیش می آید، برخورد چگونه کند با دیگران. آیه ی سوم ویژگی های افرادی که می خواهند تبلیغ کنند و دین را پیش ببرند را می گوید. آیه ی چهارم آسیب ها و راه برخورد با آفات و آسیب هایی که در کار است.

خب خیلی جامع شد این چهار آیه، در واقع به پیامبر(صل الله علیه و آله) می خواهد بفرماید:

 1- یا رسول الله  اینگونه دین را تبلیغ کن.

 2- چگونه با مردم برخورد کن.

 3- چه ویژگی هایی باید در تو باشد که تبلیغ و برخورد خوب از تو بیاید.

 4- اگر آسیب و آفتی در زندگی تو آمد چطور با آن برخورد کن.

 پاسخ به چهار سوال اساسی است این چهار آیه و مرحوم علامه ی طباطبایی خیلی روی این چهار آیه مانور داده است در تفسیر المیزان و مباحث خوبی را ذیلش دارد؛ من در حد وسع وقت و جلسه عرض می کنم.

برای خدا سخن بگوییم و عمل ما صالح باشد

آیه ی اول این است: « وَمَنْ أَحْسَنُ قَوْلًا مِّمَّن دَعَا إِلَى اللَّهِ وَعَمِلَ صَالِحًا وَقَالَ إِنَّنِي مِنَ الْمُسْلِمِينَ » اولیش این است که چگونه تبلیغ کنیم؟ می گوید برای خدا « دَعَا إِلَى اللَّهِ » همه ی ما « دعا الی الله» هستیم. نخست همه ی تبلیغ ها و همه ی دعوت ها « دَعَا إِلَى اللَّهِ » باید باشد، برای خدا باشد. خرمشهر را امام فرمود خدا آزاد کرد، جنگ را خدا پیروز کرد، از من نگفت، از خدا همیشه گفت. این اولین آیه که چگونه تبلیغ کنیم؟ برای خدا. اگر انسان برای خدا تبلیغ کرد سرزنش او را از هدفش باز نمی دارد؛ اگر برای خدا تبلیغ کرد خسته نمی شود؛ اگر برای خدا تبلیغ کرد کمی امکانات او را از پای در نمی آورد، البته فقط هم کافی نیست « وَعَمِلَ صَالِحًا » کسی که می خواهد مردم را به دین دعوت کند، رئیس هیات، منبری، مداح، باید عمل او هم صالح باشد.

بدی را با خوبی جواب دهیم

آیه ی دوم: خب حالا کار تبلیغی شروع شد، یکی برای آدم می زند، یکی حرف در می آورد، یکی مسخره می کند، یکی ممکن است تهمت به انسان بزند، آیه ی دوم می گوید: « وَلَا تَسْتَوِي الْحَسَنَةُ وَلَا السَّيِّئَةُ » بدی و خوبی با هم یکی نیست « ادْفَعْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ » بدی را با خوبی جواب بدهید. آن هیات نیامد در هیات شما، شما برو، مقابل به مثل نکنید؛ « ادْفَعْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ » پیامبر همیشه بدی را با خوبی پاسخ بده « فَإِذَا الَّذِي بَيْنَكَ وَبَيْنَهُ » اگر بدی را با خوبی جواب دادی، دشمن ترین دشمن هم دوست تو می شود «كَأَنَّهُ وَلِيٌّ حَمِيمٌ».

صبر و ظرفیت زیاد داشته باشیم

آیه ی سوم: دو ویژگی در آدم هایی که به دین دعوت می کنند باید باشد، « وَمَا يُلَقَّاهَا إِلَّا الَّذِينَ صَبَرُوا وَمَا يُلَقَّاهَا إِلَّا ذُو حَظٍّ عَظِيمٍ » 1- صبر؛ تحمل می خواهد، بی پولی دارد، حرف پشت سر آدم می زنند. 2- ظرفیت عظیم(ظرفیت زیاد)؛ نترس برو جلو، هیات را راه بیانداز، جلسه را بگیر، دعوت کن، شام بده، خدا کمک می کند؛ دل بزرگ؛ رئیس هیات نباید ترسو باشد.

به خدا پناه ببریم

آیه ی چهارم: آسیب شناسی « وَإِمَّا يَنزَغَنَّكَ مِنَ الشَّيْطَانِ نَزْغٌ » هر آفتی آمد سراغ شما، بگویید اعوذ بالله من الشیطان الرجیم « فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ » پناه ببرید به خدا.

چگونگی تعمیق اعتقادات در جلسات هیات

موضوع جلسه به فرمایش مقام معظم رهبری بحث چگونگی تعمیق اعتقادات در جلسات هیات رزمندگان است، یعنی ما چگونه می توانیم اعتقادات بچه ها، مخاطب ها، جوان ها را قوی کنیم.

امروز جوان های ما، بچه های ما، نسل ما، کشور ما در هجمه ی شدید فرهنگی و ضد دینی قرار دارد؛ هیچ زمانی شاید به اندازه ی امروز شبهات اینترنتی، سایت ها و فضاهای مجازی، کتاب های انحرافی، متاسفانه این فضاها هم فضاهایی نیست که بشود جلوی آن را بست، همه ی آن ها هم برای وهابی ها نیست، این کتابی که در اینترنت آوردند و اجازه ی چاپ پیدا نکرد به نام حجاب در عصر پیامبر، این کتاب در ایران نوشته شد؛ این کتاب یک مدیر مدرسه به من زنگ زد گفت آقای رفیعی دیگر ما هرچی در مدرسه دخترانه راجع به حجاب صحبت می کنیم حرف ما نمی گیرد؛ نویسنده ی این کتاب سابقه ی دینی دارد، این کتاب را نوشته است، این کتاب در اینترنت آمده، هیچ چیز برای حجاب نگذاشته است و… .

این از هجمه های دینی، بیاید سراغ وضعیت فرهنگی، کلاه که سر خودمان نمی توانیم بگذاریم که، چند روز قبل یک آقا پسری نماز خوان هم بود به من گفت حاج آقا من با سی تا دختر ارتباط دارم! الان هجمه ی دو جور سراغ مسئله ی عفاف مورد هجمه قرار گرفته است، یک سری مذهبی ها به عنوان ازدواج موقت و مسائل اینطوری که متاسفانه! من نمی خواهم علیه ازدواج موقت حرف بزنم، ازدواج موقت یک ضوابطی دارد، مراحلی دارد، الان بحث من آن نیست، ولی دو سه روز قبل من جلسه ای بودم، خانم های مذهبی که برای یک جایی بودن، چند تا از آن ها امدند پیش من گفتند این قصه برای ما اتفاق افتاده و…! خلاصه مذهبی ها به این شکل، غیر مذهبی ها هم ان طور! خب این ها کانون خانواده را از هم می پاشد، این ها کانون خانواده را سست می کند.

ما در جلسه ی خصوصی که با آقا داشتیم، آقا فرمودند من به شدت از وضع حجاب و عفاف در جامعه نگران هستم، فرمود سه چیز دغدغه ی من است که این ها بشود: 1- ازدواج آسان 2- طلاق سخت 3- سلامت خانواده، هر سه این ها هم فرمود که بر عکس شده است؛ الان ازدواج سخت، طلاق آسان و سلامت خانواده را هم ببینید دیگر! مذهبی ها به یک شکل گفتم، غیر مذهبی ها هم به یک شکل! که این ها به ما گاهی می آیند می گویند که چقدر خانواده ها دچار تزلزل روابط در بین خودشان و چند جا مردها گاهی زیرآبی می روند! ایشان فرمودند غرب سلامت خانواده را از بین برد، گفت یک غریزه ای داریم به نام غریزه ی جنسی حالا هر طور که می خواهی ارضاءش کن زن می خواهی چکار! حالا دارند در جامعه ی ما هم این را آرام آرام پیاده می کنند و دارند موفق می شوند. ایشان فرمودند که من به شدت نگران وضع حجاب و عفاف در جامعه هستم؛ فرمودند حجاب و عفاف جزء ضروریات دین است باید رعایت شود، جمهوری اسلامی معنا ندارد انقدر درش بی حجابی باشد و تعبیر ایشان این بود، فرمود اوقات من از این قصه تلخ است؛ متاسفانه گاهی جشنواره ی فجر و سینمای ما، در این قصه خیلی کوتاهی می کند، یعنی عملا ترویج بی عفافی است، عملا روابط آسان است! ایشان هم گِله مند هم بودن امسال از جشنواره ی فجر.

افزایش سن ازدواج، افزایش بحث طلاق! آقایان گناه در جامعه ی ما قبحش شکسته است، گناه اسراف قبحش شکسته است، گناه روابط جنسی قبحش شکسته است، گناه ربا قبحش شکسته است! این ها را در آینده از ما می بینند، بالاخره این نظام، نظام روحانیت است، نظام جمهوری اسلامی است، یک فکری باید کرد.

ما یک وظیفه ای داریم، ما هیات های رزمندگان دچار این آسیب نشویم، مداح ها، منبری ها! آقایان نباید هر کاری کنند، مداح ها نباید هر جایی بروند، نباید پاکت های سنگین بگیرند، پول به حساب ریختن ها! متاسفانه بعضی از مجالس امام حسین(علیه السلام) هم دارد دست ثروتمندان می افتد؛ این ها خطر است.

هر کسی به اندازه ی خودش باید کاری کند. ببینید، امام سجاد(علیه السلام) سی و چهار سال تبلیغ کرده است صد و هفتاد تا شاگرد دارد، عیبی ندارد، نتوانسته؛ امام صادق(علیه السلام) هم سی و پنج سال تبلیغ کرده است چهار هزارتا شاگرد دارد؛ زمان تبلیغ مساوی است، یکی چهار هزار تا یکی صد و هفتاد تا؛ تمام کسانی که دور امام سجاد(علیه السلام)  را گرفتند صد و هفتاد نفر بودند؛ گاهی ممکن است کادر سازی کنیم، گاهی انبوه سازی کنیم، خیلی دنبال کثرت جمعیت و پخش سیمایی و دعوت از سخنران های مشهور و اینها نباشید؛ ببینید چطور می شود برای خدا جوان ها را، افراد را در هیات هایتان جذب کنید.

برای تعمیق عقاید در هیات رزمندگان چند توصیه دارم که خدمت شما عرض می کنم:

1- اولین عرض من این است که فضای هیات رزمندگان باید تبدیل شود به منطق و عاطفه، عشق و عقل، شور و شعور؛ یعنی چه؟ یعنی اگر جلسات همش تبدیل شد به  شور، عاطفه، عشق، فایده ای ندارد، این نمی ماند، ماندگار نیست، باید حتما جلسات عقل و عشق ، شور و شعور، منطق و عاطفه داشته باشد؛ بله مسلما عاطفه و احساسات خوب است اما در یک حدی، در یک سقفی، لذا راهکار این را هم خدمت شما عرض می کنم که چگونه می شود تبدیل بشود به این قضایا. به منبری هایتان موضوع بدهید، خلاصه ی سخنرانی هایتان را چاپ کنید، به مسابقه بگذارید، شعر مداح هایتان را کنترل کنید. هیات رزمندگان باید هیات علمی داشته باشد، دو سه نفر با  سواد. به سخنرانتان خودتان موضوع بدهید.

یک بخشی از منبرهای ماه رمضان باید پرسش و پاسخ شود، یعنی یک جلسات خصوصی عصر حتما بگذارید، پرسش و پاسخ برای جوان ها، برای خانم ها، مختلط هم نگذارید؛ آقا این جلسه مخصوص راهنمایی ها، مخصوص دبیرستانی ها، این ذوق شما است، صاحبان مجلس خیلی از شلوغی و رفت و آمد و این ها خوششان می آید، نه، پرسش و پاسخ می تواند صد نفر باشد، پنجاه نفر باشد، یک جلسه عصری برای خانم ها، برای دخترهای محصّل، بیایند بپرسند حرف هایشان را بزنند، دو سه ساعت هم طول بکشد، با همان آقایی هم که دعوت کردید شب منبر می رود، عصری پرسش و پاسخ و مشاوره برای او بگذارید.

2- مدیران هیات رزمندگان خودشان از نظر علمی باید قوی باشند.

3- هیات های رزمندگان  و همه ی هیات هی کل کشور نباید سکولار باشند، الان یکی از امتیاز منبرها و هیات ها را سکولار بودن می دانند، یعنی خیلی راحت می آید می گوید آقا خیلی خوب است شما سیاسی حرف نمی زنید، مخصوصا اگر اسمی هم از رهبری نبریم، می گویند خوب شد برای آقا هم دعا نکردی! بعضی ها اینطور هستند دیگه!

4- آرشیو و بایگانی قوی؛ بالاخره شما  پانزده سال است سخنران دعوت کردید، تمام این ها سی دی ها، نوارها، اصلا یک آرشیو قوی درست شود و این ها منتشر شود، آقا هیات رزمندگان مثلا فلان شهر مجموعه ی سخنرانی های پنج تا محرمش را منتشر کند؛ می دانم بودجه می خواهد ولی بالاخره گفتم که نباید ترسو باشید، رئیس هیات رزمندگان باید دریا دل باشد.

5- هدف از منابر تقویت دو بُعد در مردم است: 1- اعتقادات 2- اخلاق.

منبر یک هنر نیست که من بتواند با شعر زیاد اداره اش کنم. باید جلسات به دو سمت پیش برود، تقویت اعتقادات و تقویت اخلاق، حالا ببینید که چطور می توانید، چند تا آدم را توانستیم از نظر اعتقادات قوی کنیم، نماز خوان کنیم، متدین کنیم، جاذبه ی شما هم باید زیاد باشد، خودتان باید سالم باشید، خودتان باید بیرون و درونتان یکی باشد. مسئولین هیات رزمندگان خودشان باید نماد گشاده رویی، نماد خوش خلقی، تقوا، ایمان، برخورد خوب در خانه، و الا حرف هایشان اثر نخواهد کرد.

سعی کنید جوان ها را حفظ کنید. باید دنبال راهکار و شیوه ی درست باشید، ترد نکنید بد حجاب ها را.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *