سخنرانی مکتوب حجت الاسلام مرتضوی در بیستمین نشست هم اندیشی سخنرانان مرتبط با هیات رزمندگان اسلام

سخنرانی مکتوب حجت الاسلام مرتضوی در بیستمین نشست هم اندیشی سخنرانان مرتبط با هیات رزمندگان اسلام

خانه / اختصاصی هیأت / سخنرانی مکتوب حجت الاسلام مرتضوی در بیستمین نشست هم اندیشی سخنرانان مرتبط با هیات رزمندگان اسلام

تمام سوره های قرآن این قابلیت را دارند چه در مبادی و مقدمات عاشورا و چه در متن عاشورا و چه در اهداف عاشورا شما می توانید تطبیق دهید

سخنرانی مکتوب حجت الاسلام مرتضوی در بیستمین نشست هم اندیشی سخنرانان مرتبط با هیات رزمندگان اسلام

بسم الله الرحمن الرحیم

بحثی که می خواهم ارائه دهم یک کار پژوهشی قرآنی است یک کاری است که یک گروه تحقیقاتی جمعی این کار را انجام داده اسمش هست نگاهی به نهضت حسینی در پرتو تدبر در قرآن کریم. همه ی ما مبلغ هستیم وظیفه ی مبلغ این است که یک کلامی متقن و پایدار برای مخاطبینش ارائه بدهد. بهترین منبع و بستری که ما می توانیم در اختیار مخاطبین خود قرار دهیم بحث قرآن و سوره های قرآن است. سوره های قرآن هم خیلی امن هستند، متقن هستند، سالم هستند و هم پایدار هستند یعنی ماندگاری کلام در آیات الهی و سوره های قرآن خیلی زیاد است. یک کاری که این مجموعه ی مؤسسه تدبر در کلام وحی انجام داده است آورده سوره های قرآن را نظام مند کار کرده و یک جورایی آماده کرده است برای مخاطب که با سوره های قرآن خوب انس بگیرند. این کار را یعنی مقدمات این کار را حضرت علامه ی طباطبایی انجام دادند که می فرمایند هر سوره ای غرض واحدی دارد. آیت الله جوادی آملی در کتاب شریف تسنیم این کارها را انجام دادند یک جورایی غرض سوره و هدف سوره را مشخص کرده اند. خب بهترین راه برای دستیابی به هدایت قرآن همان تدبر در قرآن است. تدبر در قرآن این مسیر را برای ما هموار می کند همانطور که خود قرآن هم به ما این تذکر را می دهد که تدبر کنید در قرآن و هدف از قرائت قرآن تدبر است کتاب انزلناه الیک مبارک لیدبروا آیاته و لیتذکر اولوا الالباب این کتاب کتاب مبارکی است و هدف این است که تدبر کنید تا متذکر شوید. پس مسیر اینکه ما هدایت قرآن را بفهمیم تدبر در قرآن است.

سخنرانی مکتوب حجت الاسلام مرتضوی در بیستمین نشست هم اندیشی سخنرانان مرتبط با هیات رزمندگان اسلام

ما آمده ایم این بحث را یک جورایی خیلی جذاب تر کردیم. چراغ راه هدایت حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام است ان الحسین مصباح الهدی و سفینة النجاة ابی عبدالله علیه السلام مفسر واقعی قرآن است. قرآن را خیلی خوب عملیاتی به اجرا در آوردند. خودشان اصحابشان. جمله ای هست که الاسلام محمدی الحدوث و حسینی البقاء که اسلام را پیامبر پایه گذاری کردند ولی ادامه و جریان اسلام با حرکت اباعبدالله الحسین علیه السلام است. من جملات مقام معظم رهبری را دیروز بررسی می کردم که همین جمله را بزنید حسین منی و انا من حسین چندبار آقا فرموده اند که اگر عاشورا نبود اصلا از اسلام خبری نبود. و اسلام منحرف می شد به نحوی که همان ادیان منحرف شدند اسلام از بین می رفت. پس مفسر واقعی قرآن حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام هستند. ما میگوییم همین قرآن را با تفسیر عاشورایی پیش ببریم. خیلی جذاب است. خیلی ماندگار است. خیلی اثر گذار است. ما در این تحقیقمان پیش بردیم سوره ها را فهمیدیم به نحوی با همین بحثهای عاشورایی دیدیم که خیلی عملیاتی تر می شود و بحثها را ارائه دادیم. تبلیغ قرآنی عاشورایی فقط متوقف بر آیاتی که حضرت در مسیر حرکتشان از مدینه تا کربلا بود نیست. مگر چند آیه در این مسیر خواندند؟ شاید احصاء کنید چند ده تا می شود و بیشتر از این نخواهد بود یا فقط سوره هایی که منتسب به وجود نازنین امام حسین باشد نیست فقط اینجوری نباید نگاه کرد. کل قرآن یک جورایی می شود گفت که در نهضت عاشورا دارد جلوه گری می کند حالا یا این سوره های قرآن و آیات قرآن را ما می توانیم تطبیق بدهیم با مقدمات عاشورا، مسائلی که باعث شد عاشورا ایجاد شد، یا با متن عاشورا می توانیم تطبیق دهیم که تقابل حق و باطل همیشه هست. یا با اهداف عاشورا می توانیم این بحثها را تطبیق دهیم

من برای نمونه سوره ی شمس را بیان می کنم. ما گام اول برای اینکه این بحث را پیش ببریم این است که نکته ی اصلی این سوره را پیدا کنیم. همان جهت هدایتی، نوک پیکان مسأله، آیه ی محوری در این سوره همین آیه ی بعد از قسم ها هست یعنی قد افلح من زکاها و قد خاب من دسیها لزوم تزکیه نفس. ما باید با تمام سوره ها چنین توجهی داشته باشیم که آن آیه ی محوری آن جان مطلب سوره را بیابیم این را که یافتیم گام دوم این است که برای مخاطبمان کمی در رابطه با سوره حرف بزنیم. که مثلا قسمهای ابتدایی این سوره برای چیست؟ جایگاه قسمها، خدا این همه قسم یاد می کنه که این جمله ی واقعا کلیدی را برای ما بگوید. یا بعد از این بحثها اهمیت تزکیه نفس را می گویید و آن مصداق قرآنی که خود سوره ی شمس برای ما می گوید که در صورت عدم تزکیه ی نفس ما مبتلا می شویم به همان ابتلایی که قوم ثمود مبتلا شدند پیامبرشان را آیینه ی حقیقت نما را، نور الهی را ندیدند، معجزه اش را پی کردند، صالح را می شناختند می دانستند که صلح محض است، می دانستند امام عدل است. بعد از این، گام بعدی این محورهای عاشورایی است. محورهای عاشورایی را شما خوب می توانید بیان کنید. در این سوره تقابل دو گروه از انسانها است. یکی انسانهایی که در مسیر تزکیه نفس هستند قد افلح من زکاها و یکی انسانهایی که در مسیر دس نفس و آلوده کردن نفس هستند. آنهایی که تزکیه نفس می کنند آنها راه یافتگانند، آنها رستگارانند قد افلح اینها می شوند یاران امام. کسانی که در مسیر دس نفس هستند و زیانکاران، می شوند در تقابل با امام و دشمنان امام. دیگر شروع می کنید که چه شد آنهایی که یاران امام شدند به این مقام رسیدند. نفس ملهم را فالهمها، پاک نگه داشتند اسیر تطمیعها و تهدیدها نشدند، مقابله کردند در برابر تهدیدها و تطمیع ها ولی در مقابل آنهایی که دس نفس کردند شروع روضه و جان روضه همین جا است. شما می خواهید این را بگویید که مواظب باشید از آلودگان نشوید که نور عالم، خورشید عالمتاب عالم (سوره شمس) را ندیدند می شناختند مثل قوم ثمود می شناختند. آیه ای که در دست داشت روز عاشورا آن آیه و بینه ای که بالای دست گرفت و طلب آب کرد اعتنایی نکردند حتی با تیر سه شعبه مورد هجوم قرار دادند.

ما در این تحقیقمان رسیدیم که تمام سوره های قرآن این قابلیت را دارند چه در مبادی و مقدمات عاشورا و چه در متن عاشورا و چه در اهداف عاشورا شما می توانید تطبیق دهید. من برای نمونه آورده بودم سریع این را برای شما بگویم. سوره ی ناس بحث پناهندگی است، سوره ی فلق بحث پناهندگی است. اینها همه روضه دارند. پناهندگی به خدا از شر وسوسه ها، من شر الوسواس الخناس. شاخص ترین فردی که در روز عاشورا پناهنده شد و الگوی آزادگی شد حضرت حر علیه السلام است. والله انی اخیر نفسی بین الجنه و النار و پناهنده شد به چه جایگاهی رسید. سوره ی فلق همینطور است که من شر ما خلق آنجا ابی عبدالله در وداع دوم می فرماید به اهل بیتش استعدوا للبلاء و اعلموا ان الله حافظکم و حامیکم و سینجیکم من شر الاعداء خیلی جالب است یعنی شما می توانید ارتباط را ایجاد کنید.

در سوره ی اخلاص کلمات توحیدی حضرت اباعبدالله الحسین در دعای عرفه در آخرین لحظاتش در قتلگاه می توانید این مطالب را بیابید. در سوره ی مسد تبت یدا ابی لهب و تب جرثومه ی دشمنی با خدا و یاران آنها شما بگویید یزید و شمر، آن امان نامه ای که شمر آورد برای آقا اباالفضل علیه السلام و برادرانش اینها فرمودند تبت یداک یا عدو الله با این مناسبت ها من تا میام یعنی همه ی سوره ها سوره ی کوثر، کافرون سیاست اباعبدالله یعنی سیاست قرآنی در مقابل کسانی که می گفتند آقا مذاکره کن با یزید، کار را حل کنید، نامه داد یزید که بیا بیعت کن، چه جوابی داد خیلی جالب است ما اینها را در مقاتل گشتیم فان کذبوک فقل لی عملی و لکم عملکم عین همان مطالب است که در سوره ی کافرون فرمودند. یعنی یک جورایی آن سوره ای که در این محدوده ای که ما از سوره ی انشقاق تا ناس آماده کردیم گل این بحث سوره ی فجر است که خودش نشان حسینی دارد، سوره ی فجر بحث ابتلاء الهی و اطمینان و طغیان است که ابی عبدالله همان نفس مطمئنه است که امام حسین در تمام حالات خدا را یاد می کند و توجهش به خدا است ولی طغیانگران دنیاگرایند و در هر حالتی طغیان می کنند.

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

برای دریافت فایل صوتی این سخنرانی اینجا کلیک نمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *