سخنرانی مکتوب حجت الاسلام و المسلمین فرحزاد | مجالس ذکر اهل‌بیت علیهم السلام محل نزول فرشتگان

سخنرانی مکتوب حجت الاسلام و المسلمین فرحزاد | مجالس ذکر اهل‌بیت علیهم السلام محل نزول فرشتگان

خانه / علما وسخنرانان / سخنرانی مکتوب علما / سخنرانی مکتوب حجت الاسلام و المسلمین فرحزاد | مجالس ذکر اهل‌بیت علیهم السلام محل نزول فرشتگان

پیامبر عظیم الشأن صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: «مَا مِنْ‏ قَوْمٍ‏ اجْتَمَعُوا فِي مَجْلِسٍ» (كافي، ج 2، ص 497) هروقت جمعی دور هم جمع شوند، در آن مجلس ذکر خدا و صلوات بر محمد و آل محمد فرستاده نشود، آن مجلس وزر و وبال بر صاحبانش خواهد بود

برنامه سمت خدا
موضوع برنامه: مجالس ذکر اهل‌البیت علیهم السلام محل نزول فرشتگان
كارشناس: حجت الاسلام والمسلمين فرحزاد
تاريخ پخش: 25- 10-96

بسم الله الرحمن الرحیم و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین
آنقدر با آتش دل ساختم تا سوختم *** بی تو ای آرام جان یا ساختم یا سوختم
سرد مهری بین که کس بر آتشم آبی نزد *** گرچه همچون برق از گرمی سراپا سوختم
سوختم اما نه چون شمع طرب در بین جمع *** لاله‌ام کز داغ تنهایی به صحرا سوختم
سوختم از آتش دل درمیان موج اشک *** شور بختی بین که در آغوش دریا سوختم
شمع و گل هم هرکدام از شعله‌ای در آتش‌اند *** در میان پاک بازان من نه تنها سوختم
جان پاک من رهی خورشید عالم تاب بود *** رفتم و از ماتم خود عالمی را سوختم

شریعتی: سلام می‌کنم به همه بیننده‌ها و شنونده‌های نازنین‌مان. تسلیت می‌گویم جان باختن هموطنان عزیزمان را در حادثه نفتکش ایرانی سانچی که یک ملتی را داغدار و عزادار کرد. تسلیت ویژه من و کارشناسان گرانقدرمان و برنامه سمت خدا و جامعه مخاطبین‌مان را صمیمانه به تمام خانواده‌های داغدار ابلاغ می‌کنم که داغ بسیار سخت و سنگینی را تحمل می‌کنند. از خداوند متعال برای همه آرزوی صبر می‌کنم و برای آن عزیزان رحمت و غفران الهی. تسلیت صمیمانه ما را پذیرا باشید. شاید امروز اینطور بگوییم که تمام مردم ایران جزء خانواده‌های داغدار هستند در این حادثه بسیار تلخ و غم انگیز. دعا می‌کنیم انشاءالله دیگر شاهد اینطور حوادث تلخ در مملکت و کشورمان نباشیم و داغدار این دسته گل‌های نازنین نشویم. حاج آقای فرحزاد سلام علیکم و رحمة الله، خیلی خوش آمدید.
حاج آقای فرحزاد: من هم خدمت شما و همه‌ی بینندگان و شنوندگان خوب این برنامه عرض سلام دارم. بنده هم خدمت همه هموطنان عزیز خصوصاً بازماندگان این عزیزان از دست رفته تسلیت ویژه می‌گوییم. امیدواریم خداوند آنها را غریق رحمت کند. غریبانه در میان آب و آتش از دنیا رفتند. انشاءالله با اهل‌بیت و اولیای خدا محشور شوند. تسلیت جدی و ویژه خدمت خانواده‌هایشان داریم. چون بحث ما در رابطه با فرشته‌هاست، در روایت داریم یک قسم از فرشته‌ها، فرشته‌هایی هستند که مأموریتشان این است که می‌آیند بازمانده‌های داغ دیده که عزیزی را از دست دادند، مادر، همسر، اولاد، خواهر و برادر را دست می‌کشند و تسلیت می‌گویند و آنها را آرام می‌کنند. حضرت می‌فرماید: اگر این فرشته‌ها نباشند، «لم تعمر الدنیا» یعنی عمر دنیا به پایان می‌رسد. اگر کسی فرزندش، همسرش، خواهرش، برادرش یا عزیزش از دست رفته، اگر این فرشته‌های مسکن نباشند، طرف از بین می‌رود. یعنی قلبش از جا کنده می‌شود. لذا این فرشته‌ها آرامش و تسکین می‌دهند. یکی از کارهای فرشته‌ها تسلیت دادن به بازمانده‌هاست. همه ملت برای اینها دعا می‌کنند. آرامش می‌خواهند. جا دارد همین‌جا همه با هم یک حمد و سه «قل هو الله» و یک صلوات هدیه به روح همه عزیزانی که از دست رفتند بکنیم.
شریعتی: خیلی داغ سخت و سنگینی است و خیلی اتفاق تلخی است. همه ما متأثر شدیم. تمام مردم ایران دعا می‌کنیم و آرزو می‌کنیم انشاءالله دیگر شاهد این حوادث تلخ نباشیم و انشاءالله خانواد‌ه‌ای به این شدت داغدار نشود. خانواده‌ای به وسعت مردم ایران. دوستان ما در برنامه و در صفحه مجازی تقبل کردند چند دور ختم قرآن انجام بدهند. هرکدام تقبل کردند یک جزء را بخوانند. شاید چندین جزء دیروز قرآن خواندیم و ثوابش را هدیه به روح همه جانباختگان این حادثه تلخ کردیم. عزیزان ما در حادثه‌ی کشتی نفت کش سانچی. بحث ما با حاج آقای فرحزاد در ذیل بحث صحیفه سجادیه به دعای سوم رسید. نکات بسیار خوبی را از ملائکه می‌شنویم که امام سجاد علیهم السلام آن را برای ما توصیف می‌کنند و شرح می‌دهند و حاج آقای فرحزاد هم از لطایف آن برای ما می‌گویند. بحث امروز شما را می‌شنویم.
حاج آقای فرحزاد: بسم الله الرحمن الرحیم، الحمدلله رب العالمین. اللهم صل علی محمد و آل محمد.
در وصف و درود بر فرشتگان امام سجاد علیهم السلام می‌فرماید: غفلت اینها را نمی‌گیرد، «الْخُشَّعُ الابْصَارِ فَلا يَرُومُونَ النَّظَرَ إِلَيْكَ» اینها آنقدر فروتن و متواضع هستند، چشم‌هایش پایین است، از عظمتی که خدا دارد جرأت نمی‌کنند به عظمت خدا نگاه کنند. «النَّوَاكِسُ الاذْقَانِ» یعنی چانه‌هایشان پایین است. «الَّذِينَ قَدْ طَالَتْ رَغْبَتُهُمْ فِيمَا لَدَيْكَ» میل و رغبت فرشته‌ها به داده‌های خدا و فضل و لطف و کرم خداست. یعنی دائم گدایی می‌کنند عمدتاً هم برای بندگان خدا می‌خواهند. «الْمُسْتَهْتَرُونَ بِذِكْرِ آلائِكَ» (صحیفه سجادیه/ص36) مُستَهتِر کسی است غرق یک کاری شود. غرق در شمارش و یاد و ذکر نعمت‌های خدا هستند. در بحث‌هایمان هم گفتیم جلسات ذکر بگذاریم. یاد خدا بکنیم. نعمت‌های خدا را شرح بدهیم. اینقدر کفران نعمت و ناشکری نکنیم. غرق ذکر نعمت‌های خدا هستند. چون وقتی آدم توجه به نعمت‌های خدا می‌کند، هم یاد خداست و هم عشق و محبت خدا در دل انسان ایجاد می‌شود. شکایت‌‌ها و گله‌ها و کفران نعمت‌ها کنار می‌رود. «الْمُتَوَاضِعُونَ دُونَ عَظَمَتِكَ وَ جَلالِ كِبْرِيَائِكَ‏» تواضع و فروتنی دارند بخاطر عظمت و بزرگی و کبریایی خدای متعال، هرچقدر تجلی می‌کند عظمت و بزرگی، اینها هی کوچک می‌شوند و تواضع و ادب می‌کنند. تواضع و افتادگی صفت فرشته‌های الهی است.
«وَ الَّذِينَ يَقُولُونَ إِذَا نَظَرُوا إِلَي جَهَنَّمَ تَزْفِرُ عَلَي أَهْلِ مَعْصِيَتِكَ سُبْحَانَكَ مَا عَبَدْنَاكَ حَقَّ عِبَادَتِكَ» وقتی به جهنم نگاه می‌کنند که از غضب الهی برافروخته است، اینها به ناله درمی‌آیند و می‌گویند: خدایا تو پاک و منزه هستی و ما حق عبادت تو را انجام ندادیم. یعنی ما خیلی کوچک هستیم. باز اظهار کوچکی و تواضع می‌کنند. «فَصَلِّ عَلَيْهِمْ وَ عَلَي الرَّوْحَانِيِّينَ مِنْ مَلائِكَتِكَ» حضرت می‌فرماید: بر این فرشته‌ها و بر فرشته‌های روحانی از ملائک خودت درود و صلوات بفرست و کسانی که به تو قرب دارند و نزدیک هستند و انبیای تو را به غیب خودت آشنا می‌کنند. چون فرشته‌ها حامل وحی و حامل غیب هستند، مطالب پشت پرده را فرشته‌ها به انبیاء و اولیای خودشان می‌رسانند.
بحث ما در هفته‌های قبل گفتیم: کاربردی باشد و به درد ما بخورد. عرض کردیم نزول فرشته‌ها، افسردگی، غم و غصه و بدی‌ها را دور می‌کند و آرامش و رفاه و خوشی و ایمان و کمالات برای انسان می‌آورد. چه کار کنیم فرشته‌ها به خودمان، به خانه‌هایمان و محل کسب و کارمان نزدیک شوند. روایاتی که فرشته‌ها را به ما نزدیک می‌کند و شیاطین را از ما دور می‌کند. گفتیم: یکی از مواردش مریض است. کسی که مریض است، فرشته‌ها زیاد او را نوازش می‌کنند و برایش عبادت می‌کنند. عیادت کننده را فرشته‌ها خیلی دعا می‌کنند و همراهی می‌کنند. سومین مورد مجالس ذکر خدا و ذکر اهل‌بیت است که هفته قبل مفصل صحبت کردیم. پیام‌های خوبی داشتیم که خیلی‌ها گفته بودند: ما نمی‌دانستیم مجالس ذکراهل‌بیت اینقدر آثار و برکات دارد. خدا رحمت کند عالم برجسته و خطیبی که اخیراً در اصفهان از دنیا رفتند. مرحوم حاج شیخ مهدی مظاهری که ایشان هم خیریه‌های فراوانی در اصفهان بنا کردند. شگرد مهم ایشان خیررسانی به مردم بود. عجیب تأثیر گذار بودند در اینکه از افراد برای کارهای خیر پول جمع کنند. از کارهای زیبایی که ایشان کردند، این بود که دعای ابوحمزه ثمالی را در اصفهان خیلی احیاء کردند. ایشان اول با پنج نفر شروع کردند. ولی بعداً دهها هزار نفر شد. در ایام دفاع مقدس حتی از اطراف اصفهان گاهی میلیون میلیون پول برای جبهه جمع می‌شد. عجیب در این کارها توانمند بودند. دعای ابوحمزه را ما در قم هنوز به آن جمعیت نتوانستیم راه بیاندازیم. ذکر اهل‌بیت و مجالس اهل‌بیت تأثیرگذاری عجیبی دارد. بعضی می‌گویند: خانه‌های ما کوچک است. دو نفر، پنج نفر، همان خانواده باشید. تعطیل نکنید و ترک نکنید. زنانه، مردانه، بعضی از بزرگواران که من به منزلشان رفتم، می‌گویند: ما هزینه کردیم پسر ما، بچه و جوان ما، هیأت جوانان و نوجوانان تشکیل بدهند. اینها را پشتیبانی می‌کنیم، هم آنها هدایت می‌شوند و به راه راست می‌آیند و از شر این هجمه‌های فرهنگی در امان هستند و هم برکات فوق العاده دارد. منزلی که در آن قرآن تلاوت می‌شود، منزلی که در آن حدیث کساء و زیارت عاشورا و زیارت جامعه و امثال اینها خوانده می‌شود، موعظه می‌شود. خیلی برکات فوق العاده دارد. خانه‌های نورانی می‌شود. من از همه خواهش می‌کنم، زن و مرد، پیر و جوان، نوجوانان، همه دست به کار شوند. دور هم بنشینید و ذکر اهل‌بیت را بگویید.
شریعتی: طرح خانه‌های نورانی که در ایام ماه مبارک رمضان داشتیم را در غیر این ایام ماه مبارک رمضان می‌توانیم به مجالس ذکر اهل‌بیت علیهم السلام تعمیم بدهیم.
حاج آقای فرحزاد: هفتگی در خانه‌ها دور بزند. خیلی‌ها پیام داده بودند که ما این کار را می‌کنیم و برکاتش را دیدیم. خیلی حاجت گرفتیم. اصلاً حاجت هم ندهند، آرامشی که از این کار بر اهل خانه نازل می‌شود خیلی مهم است. مرحوم علامه طباطبایی(ره)، ما در قم، اصفهان و بعضی شهرها داریم که روضه‌های دائمی دارند. الآن در قم ما چند جا داریم که در طول سال هر شب روضه است و هر شب هم اطعام است. یکی از دوستان ما چند شب قبل تماس گرفت و گفت: حاج آقا فلان حسینیه 23 سال است یک شب نشده ما شام ندهیم. هر شب سخنرانی و روضه و شام داریم. ماه رمضان هم افطار و هم سحری داریم. این خیلی برکات دارد و بلاها را دفع می‌کند. بعضی خانه‌ها هست که بیش از صد سال درونش روضه خوانی شده است. خانه‌ای نزدیک حرم است که چقدر مردم آنجا می‌آیند و حاجت می‌گیرند. مرحوم علامه طباطبایی آنجا می‌آمدند و در و دیوار و آجرهایش را می‌بوسیدند. می‌گفتند: آجرهای این خانه شفاعت می‌کند. بعضی خانه‌ها هم طوری است که آدم حضور فرشته‌ها را حس می‌کند. بعضی مجالس هست اینقدر منور است آدم حس می‌کند ملائکه تو را شست و شو دادند و پاک کردند. من خواهش دارم چه آنهایی که می‌خواهند وصیت کنند، چه آنهایی که الآن زنده هستند و امکانات دارند، پرچم اهل‌بیت را به خانه‌هایشان بیاورند و امتحان کنند.
مرحوم آیت الله بهاءالدینی(ره) من به پسرشان عرض کردم، آقا وصیت‌نامه داشتند؟ فرمودند: دو جمله، یک جمله این بود که شما در سلک روحانیت باشید. چون وقتی ایشان فوت کردند پسرشان معمم نبود. طلبه بودند و بعد معمم شدند. دوم اینکه مجالس روضه را به شرط امکان ادامه بدهید. الآن هم هست. تنها وصیت ایشان این بود که مجلس روضه را ترک نکنید. پسر مرحوم علامه امینی(ره) نقل کردند. پدرم را خواب دیدم و گفتم: در آن عالم چه چیزی خیلی به درد شما خورده است؟ فرمودند: زیارت عاشورا و توسل به امام حسین. دوم زیارت کربلا، رفتن به زیارت آقا أباعبدالله، ایشان می‌گوید: من وقتی خواب دیدم زمانی بود که راه کربلا بسته بود. ایامی که ایران با عراق جنگ داشتند و درگیر بودند. گفتم: الآن راه کربلا بسته است. ما از این فیض محروم هستیم، چه کنیم؟ فرمودند: هرجا خیمه‌ی امام حسین است، پرچم امام حسین است، ذکر امام حسین است، شعبه‌ای از حرم امام حسین است. یعنی حرم امام حسین را توسعه بدهیم. گفت: ما کربلا نرفتیم و کربلا آمد ما را گرفت. عاشورا آمد ما را گرفت. پرچم و خیمه امام حسین را بیاوریم. اصلاً فضا عوض می‌شود.
شریعتی: شیخ جعفر شوشتری هم در خصائص الحسینیه همین را می‌فرمایند. هرجایی خیمه سیدالشهداء باشد، تحت قبّه‌ی امام حسین هستیم.
حاج آقای فرحزاد: یعنی واقعاً به این دید ببینیم. یعنی آن خانه، خانه‌ی امام حسین می‌شود. مرحوم آ سید هاشم رضوی خدا رحمتشان کند. از شاگردان خصوصی مرحوم سید علی قاضی بود. من شاهد بودم آیت الله بهجت دیدن ایشان می‌آمد و بنده هم ایشان را خدمت آیت الله بهجت بردم. رابطه خصوصی با هم داشتند. آیت الله بهجت معمولاً جایی برای دید و بازدید نمی‌رفتند. آقای رضوی نقل کردند که من در مکاشفه دیدم که از حرم امام حسین نخ‌ها و طناب‌هایی به عالم پراکنده است، هرجا حسینیه است، یا روضه امام حسین است، یک طناب یا بندی آنجا بند است. یعنی از آنجا نور بالا می‌رود. یک شعبه از حرم می‌شود. من خواهش می‌کنم مجالس امام حسین و حضرت زهرا را جدی بگیریم. فاطمیه نزدیک است، هرطور می‌شود، مجالس را احیاء کنید که فکرها و نیت‌های بد برود و فکرها و نیت‌های خوب بیاید.
یکی از چیزهای دیگر که باز خیلی برکات فوق العاده دارد و فرشته‌های زیادی را جلب می‌کند، مشاهد مشرفه هست. آیت الله بهجت به آقای مسعودی فرموده بودند: به این خدام بگو: خیلی با لطافت به زوار محبت کنند. من می‌بینم فرشته‌ها همینطور صعود و نزول می‌کنند. می‌آیند و می‌روند. یکی از جملاتی که در زیارت جامعه می‌خوانیم این است که شما اهل‌بیت محل رفت و شد ملائکه هستید. «و مُختَلف الملائکه» اختلاف در عربی به معنی آمد و رفت است. مشاهد مشرفه، حرم امامان معصومین را آدم خودش حس می‌کند. مخصوصاً زیارت امام حسین آنقدر روایات فراوان داریم که واقعاً اگر بخواهیم روایتش را بخوانیم چند هفته طول می‌کشد. امیدوارم این روایت دلها را از جا بکند. آنهایی که کربلا نرفتند، حتماً بروند. آنهایی که می‌توانند بانی شوند، بانی کربلا رفتن بشوند. آنهایی که جلسات خانوادگی دارند هرکدام مبلغی را بگذارند و از هر فامیلی که نرفته یک نفر را ببرند.
در کامل الزیارات صفحه 377 هست که «قال أبوعبدالله علیهم السلام لِلمُفَضَّل، کَمْ بَیْنَکَ وَ بَیْنَ قَبْرِ الْحُسَیْنِ ع» فاصله شما با قبر امام حسین چقدر است؟ «قُلْتُ بِأَبِی أَنْتَ وَ أُمِّی یَوْمٌ وَ بَعْضُ یَوْمٍ آخَرَ» یک روز و نصفی راه است. ظاهراً کوفه بوده و خیلی راه نبوده است. حضرت فرمودند: «قَالَ فَتَزُورُهُ» به زیارت قبر امام حسین علیهم السلام می‌روی؟ «فقال نَعَم» بله می‌روم. «فَقَالَ أَ لَا أُبَشِّرُکَ أَ لَا أُفَرِّحُکَ بِبَعْضِ ثَوَابِهِ» می‌خواهی به تو بشارت بدهم و تو را شاد کنم؟ نه همه ثواب‌ها را، یک بخشی، یک چشمه‌ای از ثواب زیارت امام حسین که در روایت فراوان است امام صادق می‌فرماید: من نمی‌توانم همه فضایل زیارت امام حسین را بگویم. اگر بگویم ممکن است باقی کارها را مردم ترک کنند. حتی ممکن است مکه نروند. هر قدمش ثواب یک حج عمره دارد. این کتابی که بنده از کامل الزیارات نقل می‌کنم از یکی از معتبرترین کتاب‌های روایی ما هست، حدود هشتاد درصد این روایات درباره‌ی فضایل و گریه کردن و مسائل امام حسین علیهم السلام است. روایات فراوانی هم داریم که حضرت فرمودند: می‌خواهی من خوشحالت کنم بعضی از ثواب‌هایش را بگویم. «فَقَالَ نَعَمْ قَالَ قُلْتُ بَلَی جُعِلْتُ فِدَاکَ» چقدر با ادب حرف می‌زدند. «قَالَ فَقَالَ إِنَّ الرَّجُلَ مِنْکُمْ لَیَأْخُذُ فِی جِهَازِهِ» وقتی شروع می‌کند برود گذرنامه بگیرد، خودش را برای رفتن به زیارت امام حسین علیهم السلام آماده کند. «وَ یَتَهَیَّأُ لِزِیَارَتِهِ» خودش را آماده می‌کند. یعنی شوق کربلا به دلش رسید و من خیلی امید دارم برنامه امروز ما کربلایی زیاد بکند. «فَیَتَبَاشَرُ بِهِ أَهْلُ السَّمَاءِ» اهل آسمان، فرشته‌های آسمان به هم بشارت می‌دهند. یعنی به قول بنده ملائکه طبل می‌زنند یک نفر می‌خواهد به زیارت قبر أبا عبدالله برود. «فَإِذَا خَرَجَ مِنْ بَابِ مَنْزِلِهِ رَاکِباً أَوْ مَاشِیاً» وقتی ساکش را می‌بندد، در خانه می‌آید، یا پیاده می‌خواهد برود یا سواره، هرطور که می‌خواهد برود، «وَکَّلَ اللَّهُ بِهِ أَرْبَعَةَ آلَافِ مَلَکٍ مِنَ الْمَلَائِکَةِ یُصَلُّونَ عَلَیْهِ» بلافاصله چهار هزار فرشته را خدا مأمور می‌کند که همراهی او بکنند و صلوات و درود بر او بفرستند. روایت دیگر داریم که هر روز چهار هزار فرشته می‌آیند اول به مکه می‌روند و طواف می‌کنند. بعد به نجف می‌روند قبر حضرت امیر، بعد کربلا می‌روند. بعد از آنجا صعود می‌کنند و به بالا می‌روند. «حَتَّی یُوَافِیَ قَبْرَ الْحُسَیْنِ ع» تا اینکه به قبر امام حسین برسی. «یَا مُفَضَّلُ إِذَا أَتَیْتَ قَبْرَ الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ ع فَقِفْ بِالْبَابِ» وقتی برای زیارت امام حسین آمدی، دم در حرم بایست «وَ قُلْ هَذِهِ الْکَلِمَاتِ» این کلمات را بگو، «السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا وَارِثَ آدَمَ صَفْوَةِ اللَّهِ» این را دم در بخوان. فرمودند: هر کلمه‌ای از زیارت وارث را که می‌خوانی خدا بهره‌ای از رحمت خودش به تو مرحمت می‌کند. بعد فرمودند: وقتی این زیارت را خواندی «ثُمَّ تَسْعَی» قدم بردار و سمت قبر برو. «فَلَکَ بِکُلِّ قَدَمٍ رَفَعْتَهَا وَ وَضَعْتَهَا کَثَوَابِ الْمُتَشَحِّطِ بِدَمِهِ فِی سَبِیلِ اللَّهِ» برای رفتن به قبر امام حسین، هر قدمی که بلند می‌کنی و می‌گذاری ثواب کسی که در خونش در راه خدا می‌غلتد به تو می‌دهند. مقام امام حسین، قرب امام حسین، سرمایه‌ای که امام حسین دارد اینقدر بزرگ است، بخاطر او خدا این بهره را گذاشته است و می‌خواهد این احیا شود. خدا این ثواب‌ها و پاداش فوق العاده را قرار داده است. بزرگترین کشتی که می‌تواند همه را از جهنم نجات بدهد،  کشتی امام حسین است. بیاییم ترغیب کنیم و این کشتی را پر کنیم.
«فَإِذَا سَلَّمْتَ عَلَی الْقَبْرِ فَالْتَمِسْهُ بِیَدِکَ» با دست خودت به قبر دست بگذار «وَ قُلِ السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا حُجَّةَ اللَّهِ فِی سَمَائِهِ وَ أَرْضِهِ» سلام بده و بگو: السلام علیک ای حجت خدا در آسمان و زمین! بعد از اینکه زیارت کردی، «ثُمَّ تَمْضِی إِلَی صَلَاتِکَ» نماز زیارت بخوان. «وَ لَکَ بِکُلِّ رَکْعَةٍ رَکَعْتَهَا عِنْدَهُ کَثَوَابِ مَنْ [حَجَّ أَلْفَ حِجَّةٍ وَ اعْتَمَرَ أَلْفَ عُمْرَةٍ] حَجَّ وَ اعْتَمَرَ أَلْفَ مَرَّةٍ» هر رکعت نمازی که کنار قبر آقا أباعبدالله می‌خوانی ثواب کسی که حج و عمره را هزار بار به جا آورده دارد. یعنی هر یک رکعتش هزار حج عمره مستحبی است. «وَ أَعْتَقَ أَلْفَ رَقَبَةٍ» مثل این است که هر رکعتی نماز خوانده هزار بنده در راه خدا آزاد کرده است. «وَ کَأَنَّمَا وَقَفَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ أَلْفَ مَرَّةٍ مَعَ نَبِیٍّ مُرْسَلٍ» مثل این است که هزار بار در کنار پیغمبر مرسل وقوف به حج کرده است یا در راه خدا حرکت کرده است. واقعاً سنگ می‌خواهد کسی که این روایت‌ها را بشنود یا ببیند و شوق کربلا در او ایجاد نشود یا کربلا نرود. همه می‌توانند به این زیارت بروند مگر کسی که حالت رو به قبله باشد. من خواهش می‌کنم خیلی‌ها هستند تا فرصتی پیدا می‌کنند شمال می‌روند. هزینه‌های سنگین هم می‌کنند. ترکیه می‌روند، یکی از مسئولین هواپیما می‌گفت: بیشترین پرواز اول ترکیه و بعد کربلا و عراق است. در صورتی که باید در مملکت ما اول کربلا باشد. من از همه خواهش می‌کنم، چطور برای ترکیه و تایلند هزینه می‌کنیم، گناه نکن برو، اما یک سفر هم به کربلا برو! حیف است. درمملکت ما کسی نباشد که تا به حال به کربلا نرفته باشد.
من کسی را سراغ دارم که هشت و نه‌اش گرو هم است، ولی به هر شکلی شده خودش را به کربلا رسانده است. خواستن توانستن است. چطور برای دنیا خودمان را به آب و آتش می‌زنیم. برای دکور و مبلمان و خیلی از چیزهای دیگر به آب و آتش می‌زنیم. برای زیارت می‌گوید: نداریم. بعضی می‌ترسند و نمی‌روند. تلفات جاده‌ای ما صدها برابر تلفات انتحاری و چیزهایی است که از ایران زوار رفتند و شهید شدند. اصلاً قابل قیاس نیست. پول نباید مانع نشود. مؤسسه حضرت خدیجه کلید این کار را زده است، عزیزان تمایل دارند کمک کنند، در سایت هم ثبت نام کنند. با قلبمان و با مالمان کمک کنیم. در کشتی امام حسین ما را جا بدهند. شب اول قبر و روز قیامت اینها به درد ما می‌خورد. همین‌جا بشارت بدهم که دوشنبه هفته آینده شب ولادت حضرت زینب سلام الله علیها است، گروه اول اعزام کربلا را قرعه‌کشی می‌کنیم. دویست نفر از کسانی که تا به حال به کربلا نرفتند، بقیه هم به نوبت انشاءالله می‌فرستیم بلکه انشاءالله چند هزار نفر بتوانند بانی شوند. تا به حال حدود هزار نفر بانی شدند. خدا می‌داند کسانی که تا به حال نرفتند چه اشک‌هایی می‌ریزند. می‌گوید: سی سال است پای این گیرنده نشستم و اشک می‌ریزم. شما که برای زندگی هزینه می‌کنی، بخشی را هم برای این کار بگذار. پیام‌های جالبی داشتیم که نوشته بودند: ما تا به حال کربلا نرفته بودیم. کمک کردیم همین تازگی خدا نصیب کرد و به کربلا رفتیم. امام حسین لطف می‌گردد و به خودش برمی‌گردد. ما خواهش می‌کنیم افرادی که نرفتند حتماً بروند. در مرحله بعد فامیل و بستگان را حمایت کنند بروند. افرادی که در فامیلشان کسی نیست، کمک کنند ما برایشان می‌فرستیم.
در ادامه می‌فرماید: «فَإِذَا انْقَلَبْتَ مِنْ عِنْدِ قَبْرِ الْحُسَیْنِ نَادَاکَ مُنَادٍ لَوْ سَمِعْتَ مَقَالَتَهُ لَأَقَمْتَ عُمُرَکَ عِنْدَ قَبْرِ الْحُسَیْنِ ع وَ هُوَ یَقُولُ طُوبَی لَکَ أَیُّهَا الْعَبْدُ» امام حسین می‌گوید: خوش به حالت ای بنده! «قَدْ غَنِمْتَ وَ سَلِمْتَ» سالم شدی و غنیمت جمع کردی. «قَدْ غُفِرَ لَکَ مَا سَلَفَ» گناهانت آمرزیده شد، «فَاسْتَأْنِفِ الْعَمَلَ» یعنی پرونده‌ات پاک شد. حق الناس سر جایش است. خودتان تدبیری کنید ولی گناهان دیگر را خدا می‌آمرزد. آنهایی که بار اول رفتند این راحس می‌کنند و احساس سبکی می‌کنند. «فَإِنْ هُوَ مَاتَ مِنْ عَامِهِ أَوْ فِی لَیْلَتِهِ أَوْ یَوْمِهِ» اگر کسی به زیارت امام حسین رفته است، آن سال بمیرد، یا آن شب بمیرد یا آن روز بمیرد، «لَمْ یَلِ قَبْضَ رُوحِهِ إِلَّا اللَّهُ» خود خدا او را قبض روح می‌کند. بعضی را ملک الموت قبض روح می‌کند. بعضی را فرشته‌های پایین قبض روح می‌کنند. در یک مرحله‌ای قرار می‌گیرد و اینقدر پاک می‌شود خدا او را قبض روح می‌کند. «وَ تُقْبِلُ الْمَلَائِکَةُ مَعَهُ» ملائکه با او اقبال می‌کنند و می‌آیند، «وَ یَسْتَغْفِرُونَ لَهُ» چهار هزار فرشته همراه او استغفار می‌کنند «وَ یُصَلُّونَ عَلَیْهِ حَتَّی یُوَافِیَ مَنْزِلَهُ» چهار هزار فرشته از روزی که از منزل قدم برداشته همراه او هستند و برایش استغفار می‌کنند و صلوات می‌فرستند تا به منزل برگردد. «وَ تَقُولُ الْمَلَائِکَةُ یَا رَبِّ هَذَا عَبْدُکَ قَدْ وَافَی قَبْرَ ابْنِ نَبِیِّکَ ص» چهار هزار فرشته می‌گویند: خدایا ما این آقا را از در خانه بدرقه کردیم و آنجا برگرداندیم تا اینجا و همه هم صلوات و استغفار است. حالا در خانه رسیدیم چه کنیم؟ خدا می‌فرماید: در خانه‌اش باشید برایش استغفار و صلوات و درود بفرستید تا وقتی اجل او برسد. «وَ قَدْ وَافَی مَنْزِلَهُ فَأَیْنَ نَذْهَبُ» می‌گویند: خدایا کجا برویم؟ «فَیُنَادِیهِمُ النِّدَاءُ مِنَ السَّمَاءِ یَا مَلَائِکَتِی قِفُوا بِبَابِ عَبْدِی» همان در خانه اقامت کنید. «فَسَبِّحُوا وَ قَدِّسُوا» تسبیح و تقدیس کنید. «وَ اکْتُبُوا ذَلِکَ فِی حَسَنَاتِهِ إِلَی یَوْمِ یُتَوَفَّی» تا روز مرگ در خانه‌اش باشید. «قَالَ فَلَا یَزَالُونَ بِبَابِهِ إِلَی یَوْمِ یُتَوَفَّی» اینهایی که تا به حال فرشته در خانه‌شان نیاوردند، دوستان ما در مؤسسه حضرت خدیجه اینقدر فعال هستند که می‌گویند: آرزوی ما این است روزی برسد که فقط بچه‌هایی که دنیا آمدند کربلا نرفته باشند.
«یُسَبِّحُونَ اللَّهَ وَ یُقَدِّسُونَهُ وَ یَکْتُبُونَ ذَلِکَ فِی حَسَنَاتِهِ» تسبیح و تقدیس می‌کنند تا روز مرگش، وقتی از دنیا رفت «فَإِذَا تُوُفِّیَ شَهِدُوا جِنَازَتَهُ وَ کَفْنَهُ وَ غُسْلَهُ وَ الصَّلَاةَ عَلَیْهِ» آن چهار هزار فرشته برای تشییع جنازه می‌آیند. غسل و کفن و دفن را شهود می‌کنند تا سر قبرش، سر قبرش باز می‌گویند: خدایا، ما را وکیل کرده بودی برای این عبادت کنیم. حالا از دنیا رفته چه کنیم؟ «وَ یَقُولُونَ رَبَّنَا وَکَّلْتَنَا بِبَابِ عَبْدِکَ وَ قَدْ تُوُفِّیَ فَأَیْنَ نَذْهَبُ فَیُنَادِیهِمْ یَا مَلَائِکَتِی قِفُوا بِقَبْرِ عَبْدِی» همان سر قبرش بمانید. «فَسَبِّحُوا وَ قَدِّسُوا وَ اکْتُبُوا ذَلِکَ فِی حَسَنَاتِهِ إِلَی یَوْمِ الْقِیَامَةِ» باید دل آدم از سنگ سفت تر باشد که هوس کربلا به سر کسی نزند! تو را به هرچه ایمان دارید قسم می‌دهم به جای اینکه هی به سفرهای خارجی بروید، یکبار هم کربلا را امتحان کنید. امام حسین همه هستی‌اش را در راه خدا داده است. اینکه ما به زیارتش برویم یا کسی را بفرستیم کاری نکردیم. اگر هم نتوانستیم برویم بانی شویم کسی برود.
شریعتی: دوستان عزیز که می‌خواهند ثبت نام کنند، توصیه حاج آقای فرحزاد مهم است که اول خودمان اگر می‌توانیم برویم. اگر مکرر رفتیم اطرافیان ما و خانواده ما اولویت دارند. در غیر این صورت ثبت نام کنید اگر به هر طریقی نتوانستید مشرف شوید، کمک می‌کنیم و بانیان عزیز هم به ما پیام بدهند یا به سایت مراجعه کنند. از امروز انشاءالله سایت ما مهیا و آماده است که پذیرای ثبت نام شما باشد. انشاءالله توفیق و قسمت شما شود که زائر کربلای معلی باشید. امروز صفحه 200 قرآن کریم، آیات 80 تا 86 سوره مبارکه توبه را امروز تلاوت خواهیم کرد. این هفته در برنامه از مرحوم آیت الله مجتهدی تهرانی این استاد فرزانه و معلم اخلاق و این پیرمرد دوست داشتنی که تمام جوان‌ها مخصوصاً تهرانی‌های عزیز با ایشان خاطره دارند یاد کنیم. ثواب تلاوت این آیات را به ایشان هدیه کنیم و تمام خدمه‌ی کشتی نفتکش ایرانی که همه ما را در این ایام داغدار و عزادار کرد.
«اسْتَغْفِرْ لَهُمْ‏ أَوْ لا تَسْتَغْفِرْ لَهُمْ إِنْ تَسْتَغْفِرْ لَهُمْ سَبْعِينَ مَرَّةً فَلَنْ يَغْفِرَ اللَّهُ لَهُمْ ذلِكَ بِأَنَّهُمْ كَفَرُوا بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ اللَّهُ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الْفاسِقِينَ «80» فَرِحَ الْمُخَلَّفُونَ بِمَقْعَدِهِمْ خِلافَ رَسُولِ اللَّهِ وَ كَرِهُوا أَنْ يُجاهِدُوا بِأَمْوالِهِمْ وَ أَنْفُسِهِمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَ قالُوا لا تَنْفِرُوا فِي الْحَرِّ قُلْ نارُ جَهَنَّمَ أَشَدُّ حَرًّا لَوْ كانُوا يَفْقَهُونَ «81» فَلْيَضْحَكُوا قَلِيلًا وَ لْيَبْكُوا كَثِيراً جَزاءً بِما كانُوا يَكْسِبُونَ «82» فَإِنْ رَجَعَكَ اللَّهُ إِلى‏ طائِفَةٍ مِنْهُمْ فَاسْتَأْذَنُوكَ لِلْخُرُوجِ فَقُلْ لَنْ تَخْرُجُوا مَعِيَ أَبَداً وَ لَنْ تُقاتِلُوا مَعِيَ عَدُوًّا إِنَّكُمْ رَضِيتُمْ بِالْقُعُودِ أَوَّلَ مَرَّةٍ فَاقْعُدُوا مَعَ الْخالِفِينَ «83» وَ لا تُصَلِّ عَلى‏ أَحَدٍ مِنْهُمْ ماتَ أَبَداً وَ لا تَقُمْ عَلى‏ قَبْرِهِ إِنَّهُمْ كَفَرُوا بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ ماتُوا وَ هُمْ فاسِقُونَ «84» وَ لا تُعْجِبْكَ أَمْوالُهُمْ وَ أَوْلادُهُمْ إِنَّما يُرِيدُ اللَّهُ أَنْ يُعَذِّبَهُمْ بِها فِي الدُّنْيا وَ تَزْهَقَ أَنْفُسُهُمْ وَ هُمْ كافِرُونَ «85» وَ إِذا أُنْزِلَتْ سُورَةٌ أَنْ آمِنُوا بِاللَّهِ وَ جاهِدُوا مَعَ رَسُولِهِ اسْتَأْذَنَكَ أُولُوا الطَّوْلِ مِنْهُمْ وَ قالُوا ذَرْنا نَكُنْ مَعَ الْقاعِدِينَ «86»
ترجمه: براى منافقان استغفار كنى يا استغفار نكنى، (يكسان است.) اگر هفتاد بار برايشان آمرزش بخواهى، خداوند هرگز آنان را نخواهد بخشيد. اين (قهر حتمى الهى) به خاطر آن است كه آنان به خدا وپيامبرش كفر ورزيدند و خدا، گروه فاسق را هدايت نمى‏كند. به كسانى‏كه بر خلاف (فرمانِ) رسول خدا، از جنگ سر باززدند واز خانه‏نشستن خود (به هنگام جنگ تبوك) شادمان شدند واز اينكه با اموال و جانهاى خود در راه خدا جهاد كنند، كراهت داشتند و (به ديگران نيز) گفتند در اين گرما (براى جنگ) بيرون نرويد! بگو: آتش دوزخ، سوزان‏تر است اگر مى‏فهميدند. پس به سزاى آنچه (با دست خود) كسب مى‏كردند، كم بخندند و بسيار بگريند. پس اگر خداوند تو را (پس از اين جنگ) به سوى طايفه‏اى از منافقان بازگرداند و آنان از تو براى حركت (به جنگ ديگرى) اجازه‏ى خروج خواستند بگو: شما هرگز با من بيرون نخواهيد شد و هرگز همراه من، با هيچ دشمنى نبرد نخواهيد كرد، زيرا شما نخستين بار به نشستن در خانه راضى شديد، پس (اكنون نيز) با آنان كه از فرمان تخلّف كرده‏اند (در خانه) بنشينيد! و بر مرده‏ى هيچ يك از منافقان نماز مگزار و (براى دعا واستغفار) بر قبرش نايست، چون آنان به خدا و پيامبرش كافر شدند و از دنيا رفتند در حالى كه فاسق بودند. اموال و فرزندان آنان (منافقان)، تو را به شگفتى و اعجاب نياورد! همانا خداوند مى‏خواهد آنان را بدين وسيله در دنيا عذاب كند و در حال كفر جانشان به در آيد. و هرگاه سوره‏اى نازل شود كه به خداوند ايمان آوريد و همراه پيامبرش جهاد كنيد، صاحبان ثروت (منافقان)، از تو اجازه‏ى مرخصى (براى فرار از جبهه) مى‏خواهند و مى‏گويند: ما را واگذار تا با خانه‏نشينان، (آنان كه از جنگ معافند و بايد در خانه بنشينند) باشيم.
شریعتی: انشاءالله زندگی همه ما منور به نور قرآن کریم و مزین به ذکر پیامبر و اهل‌بیت گرانقدرشان باشد. از فضیلت ذکر صلوات بشنویم و انشاءالله نکته‌ای از حاج آقای مجتهدی برای ما خواهند گفت.
حاج آقای فرحزاد: پیامبر عظیم الشأن صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: «مَا مِنْ‏ قَوْمٍ‏ اجْتَمَعُوا فِي مَجْلِسٍ» (كافي، ج 2، ص 497) هروقت جمعی دور هم جمع شوند، در آن مجلس ذکر خدا و صلوات بر محمد و آل محمد فرستاده نشود، آن مجلس وزر و وبال بر صاحبانش خواهد بود. جلساتمان را همیشه مزین به ذکر خدا و صلوات بر محمد و آل محمد کنیم.
از بزرگانی که در زمان ما بسیار توفیقات فوق العاده‌ای داشتند، مرحوم آیت الله مجتهدی بودند. ایشان ظاهراً فرزند نداشتند، فرزند خوانده داشتند ولی چه برکاتی خدا نصیب ایشان کردند، حوزه علمیه سنتی راه انداختند، از کارهای خوبی که ایشان داشتند، حوزه‌های دیگر هم انشاءالله الگوبرداری کنند، هر روز بعد از نماز ظهر و عصر یا مغرب، چند تا مسأله و حدیث است که در رسانه معمولاً می‌گذارند و یک بحث اخلاقی و یکی هم اینکه ایشان مقید بودند، شب‌های پنج‌شنبه مجلس توسل به اهل‌بیت را داشته باشند. یعنی طلبه‌ها با روضه و توسل به اهل‌بیت بار بیایند. حتی روزهای وفات می‌فرمودند: ممکن است درس تعطیل شود ولی اصل درس تعطیل نیست. درسمان توسل می‌شود. اگر ما هر روز یک پیوندی با اهل‌بیت داشته باشیم و نوعاً طلبه‌هایی که ایشان تربیت کردند موفق بودند و در جای جای میهن اسلامی مشغول کار هستند. آیت الله خرازی و آیت الله استادی از طلبه‌های اولیه مجلس آقای مجتهدی بودند. انشاءالله این برکات را ایشان از خودشان گذاشتند که بقیه هم الگو بگیرند. سبک و سیاقی که ایشان در حوزه پیاده کردند، الگو باشد برای بقیه حوزه‌های ما.
شریعتی: انشاءالله، نکته‌ای را در باب توسل گفتند و نکات قبل از تلاوت قرآن‌مان، بیننده‌ای برای ما نوشتند: سلام علیکم، ضمن آرزوی توفیق برای شما، من هربار در زندگی‌ام تصمیم گرفتم تا مجلس ذکر اهل‌بیت را برگزار کنم. با تندی و بداخلاقی شوهرم مواجه شدم و نتوانستم به آرزوی دلم برسم. با اینکه خودم هم کار می‌کنم. آیا می‌توانم این مجلس را در منزل مادرم بگیرم؟ خواهش می‌کنم در برنامه توصیه‌ای به افرادی مثل من و همسر من داشته باشید.
حاج آقای فرحزاد: من خواهش می‌کنم اینکه مانع نشوند. آیت الله خرازی یک کتابی دارند به نام «روزنه‌هایی به عالم غیب» که در سایت هم گذاشتیم و معرفی کردیم. خیلی داستان‌های زیبا و مستند و نه خواب و خیال، ایشان نقل کردند یکی از مراجع بسیار بزرگ در دوران جوانی‌اش می‌گوید: من در نجف که بودم، خانه کوچکی داشتیم. خانم من روضه می‌گرفت. خانم‌ها یکی دو ساعت می‌آمدند و می‌نشستند تا بروند مزاحم درس و بحث من می‌شدند. خلاصه نهی کردم و روضه را به هم زدم. بعد از مدتی چشم درد گرفتم. هرچه مداوا کردم خوب نمی‌شد. یک شب در عالم رؤیا به من گفتند: چشم درد شما برای این است که روضه امام حسین را تعطیل کردید و اگر ادامه بدهید کور خواهید شد. مرجعی که اعلم علمای نجف بوده است و شاگردان زیادی تربیت کرده است. گفت: من ترسیدم و به خانمم گفتم: روضه را شروع کن. بدون دکتر و دوا چشم من خوب شد و همه مشکلاتم حل شد. ذکر اهل‌بیت که می‌گوییم فقط روضه و گریه نیست. منظور این است که توسل به اهل‌بیت باشد. حدیث و زیارت خوانده شود. زیارت عاشورا، حدیث کساء، فضایل اهل‌بیت گفته شود. صحیفه سجادیه توسل به اهل‌بیت است. اینکه ذکر اهل‌بیت احیاء شود. خدا رحمت کند کسی که امر ما را احیاء کند. بحمدالله خبرهای خوبی به ما می‌رسد وخیلی از شهرهای دیگر مثل یزد و مشهد هستند که در طول سال روضه دارند. عزیزان می‌توانند هروقت فرصت می‌کنند در این روضه‌ها شرکت کنند و این مراسم را احیاء کنند.
شریعتی: دعا بفرمایید و آمین بگوییم.
حاج آقای فرحزاد: خدا را به حق محمد و آل محمد قسم می‌دهیم که زیارت عتبات عالیات خصوصاً کربلا نصیب همه عزیزان بگردان. خدایا ما را مشمول عنایت و شفاعت ویژه أباعبدالله الحسین قرار بده. قلب امام زمان از ما راضی، فرجش را نزدیک بگردان. رفع هم و غم و گرفتاری از همه گرفتارها بفرما. مریض‌ها شفا عنایت بفرما. مشکلات جوانان ما، مسکن و شغل و ازدواجشان را برطرف بفرما. خدایا به حق محمد و آل محمد همه درگذشتگان، مخصوصاً عزیزانی که در این سانحه اخیر کشتی از بین رفتند، همه را با أباعبدالله محشور بگردان به برکت صلوات بر محمد و آل محمد و سلام به امام حسن و امام حسین.
شریعتی: بهترین‌ها را برای همه شما آرزو می‌کنم. باز هم این حادثه ناگوار و تلخ را تسلیت می‌گویم. جان باختن تعدادی از هموطنان عزیز، جوانان برومند کشورمان را که در راه خدمت به اعتلای نظام مقدس جمهوری اسلامی جان باختند. تسلیت ویژه و مخصوص از طرف خودم و همه مخاطبین برنامه سمت خدا به خانواده‌های داغدار این عزیزان می‌گویم. انشاءالله در جوار رحمت سیدالشهداء علیهم السلام آرام آرام باشند. السلام علیک یا أبا عبدالله!

 پايگاه اطلاع رساني هيأت رزمندگان اسلام

برای در یافت فایل صوتی اینجا کلیک نمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *