نحوه انتخاب سخنران در هیات رزمندگان اسلام

خانه / مطالب و رویدادها / یادداشت و گفتگو / نحوه انتخاب سخنران در هیات رزمندگان اسلام

گفتگو با حجت الاسلام والمسلمین سعادتنژاد

سخنران هیات باید روحیه ولایت‌پذیری را در مستمع نهادینه کند

saadat

حجت الاسلام والمسلمین سعادت‌نژاد از اعضای هیات امنای هیات رزمندگان و رییس شورای سیاستگزاری ماهنامه هیات هستند. با توجه به حساسیت های بوجود آمده در حوزه مادحین و سخنرانان هیات رزمندگان گفتگویی با ایشان ترتیب دادیم تا از نحوه گزینش این اشخاص اطلاعاتی را در اختیار مخاطبین هیات قرار دهیم که مشروح این گفتگو را در ادامه ملاحظه فرمایید.

هیات: در مورد نحوه گزینش سخنرانان و مداحان هیات رزمندگان بفرمایید. چه سیاستی برای نحوه گزینش سخنران‌ها در نظر گرفته‌ شده است ؟

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم در ارتباط با چگونگی گزینش سخنران‌ها و مداحان هیات‌های رزمندگان اسلام شرایط عمومی و شرایط ویژه ملاک انتخاب است. شرایط عمومی مانند تدین، حزب اللهی بودن، وفادار به انقلاب اسلامی، ولایی، دارای ارزش‌های اسلامی و اثرگذار از نظر معنوی باشد. شرایط ویژه برای سخنران توانمند در فن خطابه و سخنرانی و شرایط ویژه برای مداح متناسب با ظرفیت مدح و مدیحه‌سرایی و آن تاثیرگذاری‌های تارهای صوتی فرد روی بییندگان و شنودگان. اما سخنران‌ها. سخنگو و سخنران فراوان داریم اما به نظر ما می‌رسد که سخنرانان هیات بعد از آن شرایط عمومی که عرض کردم باید چند مساله را در سخنرانی‌هایشان اصل قرار بدهند. یک، دارای تحلیل پیرامون انقلاب اسلامی متناسب با موضوعات سخنرانی یعنی یک سخنران موقعی که سخن از ظلم دستگاه بنی امیه می‌گوید و فسادهای بنی امیه را مطرح می‌کند و از آن طرف آمدن امام حسین(ع) برای تقابل با این ظلم و فساد، باید ظلم‌ها و فسادهای زمانه و وظایف ما را هم در مقابل آن‌ها بیان کند که در راس این ظلم زمانه استکبار جهانی و صهیونیست بین‌الملل هست گرچه بازگو کردن تاریخ اسلام خود خط‌دهنده است به مسمتع اما سخنران باید صریح و شفاف مسائل روز را برای شنوندگان متناسب با مباحث تاریخی سیاسی اخلاقی که دارد برای بیان کند. نکته دوم سخنران هیات باید مساله ولایت و روحیه ولایت‌پذیری را در مستمع نهادینه نماید، زیرا امروز مهم‌ترین مساله‌ای را که ما به آن نیاز داریم استحکام پایه‌های ولایت‌پذیری مردم است چنانچه مردم محوریت ولایت را در همه حوادث و موضوعات بپذیرند و قبول کنند هیچ‌گاه ما دستخوش توطئه‌های دشمن نخواهیم شد چون ولایت همیشه در آن دیدگاه مرتفع و بالا نشسته و خطرها و آسیب‌ها را نسبت به جامعه و امت اسلامی رصد می‌کند و هشدار می‌دهد و راه‌های صلاح و فساد را به مردم می‌گوید مردم اگر این روح انقیاد و اتصال و تبعیت را در وجودشان داشته باشند همه بر گرد رهبری و ولایت جمع می‌شوند و در مقابل دشمن و توطئه‌های آن ها می‌ایستند بنابراین این یک اصل و ملاک بسیار مهم در هیات رزمندگان اسلام ملاک است که سخنرانی در هیات نباید فقط به صرف یک دعا برای ولایت تمام بشود بلکه باید در هیات‌ها ریشه‌های اعتقادی، حدیثی و روایی ولایت فقیه و ولایت‌پذیری مردم بیان بشود که مردم از عمق دل و جان ولایت را قبول کنند و برایشان از دین تفکیک‌ناپذیر باشد، دین و دین‌داری به معنای ولایت‌پذیری و ولایت‌پذیری هم مساوی با دین‌داری باشد نکته سوم این که برای سخنران‌های هیات همراهی از نظر اعتقادی و آرمانی با دیدگاه‌های ولایت مهم است در همه ابعاد و در همه زمینه‌ها، چه در زمینه مسائل داخلی و چه در زمینه مسائل خارجی، چه راجع به موضوعات سیاسی و چه راجع به موضوعات اقتصادی و مسائل فرهنگی، زیرا اگر خدای نخواسته سخنران زاویه داشته چه بسا ناخواسته در تبین مسائل دینی، تاریخی و اخلاقی تحلیلی که ارائه میدهد ممکن است فکر غلطی را به مستمع القا نماید. بنابراین باید خط مشی گوینده‌ی هیات همراه با مقام معظم رهبری باشد و آنرا اصل بداند و محور قرار دهد و آخر الامر مساله دیگری که باید مورد توجه سخنرانان هیات قرار بگیرد آن تبیین اندیشه سالم و فکر اصیل اسلامی و اسلام ناب مطابق با آن چه که امام رضوان الله تعالی علیه فرمودند اسلام ناب محمدی(ص) و نقطه مقابل آن اسلام آمریکایی، این دو نوع اسلام را با شاخصه‌هایش برای مردم بیان کند که اسلام ناب چه اسلامیست و اسلام آمریکایی چه اسلامی است، دشمن در جنگ نرم علنی مبارزه نمی‌کند بلکه درصدد استحاله مسائل دینی و فکر دینی است و می‌خواهد یک چیز بدلی و بی خاصیت درست و جایگزین کند. سخنران ما همیشه باید با مخاطبش به آن‌گونه سخن بگوید که راه صحیح و نجات اصیل را به آن‌ها نشان بدهد و هشدار بدهد که گرد اسلام آمریکایی نروند و همیشه به سمت آن اسلام ناب حرکت کنند.

اما مداح. مداح هم به علاوه آن شرایط عمومی که ما بیان کردیم شرایط ویژه ای نیز باید داشته باشد. یک مداح باید یک انسان ارزشی باشد، حزب‌اللهی باشد، بسیجی باشد، ولایی باشد، متدین باشد، مومن باشد، مخلص باشد دارای هوای نفس و نفس‌پرستی و تکبر نباشد. مداحی که در هیات پشت تریبون قرار می‌گیرد باید مواظب باشد که غذای سالم به خورد مردم بدهد اثرگذاریش کم نیست به قول مقام معظم رهبری در یکی از فرمایشاتشان فرمودند بعضی اوقات یک بیت شعر کاری می‌کند با مستمع که چندین سخنران و سخنرانی نمی‌کند بنابراین مداح را ما نباید دست کم بگیریم در صحنه تاثیرگذاری روی فرهنگ مردم و فکر مردم، نباید از مداحانی که صرفاً دارای صوت خوش باشند در هیات استفاده کرد بلکه این مداح باید مایه دینی و فرهنگی داشته باشد. شعر محتوادار و بی‌محتوا را از هم تشخیص بدهند باید بداند که این شعر کجا را نشانه گرفته و به کجا ختم می‌شود شیب و نهایتا انتهای این شعر باید یک تاثیرگذاری معنوی و یک تاثیرگذاری فکری و یک تحول درونی در مخاطب به‌وجود بیاورد نه اینکه فقط اشک و گریه بگیرد. بنابراین ما مداح را هم منشا تحول مستمعان می‌دانیم چون منشا تحول می‌دانیم بنابراین مداح هیات باید روشی را انتخاب کند و شیوه‌ای را برگزیند که بتواند این تغییر و تحول را در مخاطب به‌وجود بیاورد، مثلا بحث اخلاق همان‌طور که مقام معظم رهبری فرموند مداحان قدیم اول چند بیت شعر راجع به یک موضوع اخلاقی می‌خواندند بعد وارد مدح و یا روضه ائمه می‌شدند و یا موقعی که مداح شعری را در توصیف ائمه می‌خواند و مبارزات آنان را بیان می‌کند باید به گونه‌ای مردم را به حوادث زمان جهت بدهد ظلم‌های زمانه، فتنه‌های زمانه، توطئه‌های دشمن علیه مردم را با زبان شعر بازگو نماید و ارتباط ایجاد کند بین ظلم به امام معصوم و ظلم به ولی فقیه، تبعیت از امام معصوم و تبعیت از ولی فقیه، شعرهای به‌روز را وصل کند به شعرهای مربوط به ائمه، این هم در مداحی یک موضوع مهم است مقام معظم رهبری این موضوع را هم بارها به مداحان متذکر شدند. غفلت نکنند و افکار را به سمت‌وسویی ببرند که مردم را نسبت به حوادث زمان آشنا کند و جهت بدهد. موضوع دیگری که برای مداحان مهم است در هیات رزمندگان اسلام، برخورداری مداح از فکر سالم سیاسی بدون وابستگی به دسته بندی و مسائل تحزب و گروه‌گرایی است، ضمن این که برایمان شاخص ولایت است ولی نباید مداح در برنامه‌های مداحی حزب خاصی را، گروه خاصی را، جریان خاصی را مورد تعرض قرار بدهد و ما پیوسته از این موضوع مداحانمان را برحذر داشته ایم. البته اگر جریانی مقابل ولایت و مردم باشد هیات وظیفه خودش می‌داند که آن را افشا کند، کسی بخواهد توطئه‌ای را ضد مردم و ولایت انجام دهد، سخنران هیات، مداح، مجموعه هیات به صحنه خواهد آمد و با این جریان مقابله خواهد کرد، اما تا آن‌جایی که موضوعات مربوط به اختلاف سلایق و آرا هست و برداشت‌های متعدد است و جناح‌های سیاسی که همه در خط ولایت هستند و رقیب می‌شوند این را به صلاح نمی‌دانیم که هیات را خرج این جریانات و موضوعات سیاسی کنیم و صلاح نمی‌دانیم که سخنرانمان و مداحمان وارد عرصه تحزب و گروه‌گرایی شوند و در انتخابات‌ تبلیغ کنند از نامزد خاصی و در دسته‌بندی‌های سیاسی بخواهند تابلو بشوند برای یک جریان و باند خاص سیاسی، این‌ها نکات عمده و مهمی بود که مورد توجه است.

هیات: مداحی که تایید شد و یا سخنرانی که در هیات است اگر خدای نکرده دچار آفتی بشود یا لغزشی داشته باشد یا رفتاری را بروز دهد که ملاک‌ها را از دست بدهد رفتار هیات با ایشان چگونه است؟

بستگی به نوع خطا و آثارش دارد. زمانی هست که خطا، خطای شخصی و فردی است انسان بالاخره اشتباه می‌کند مداح و سخنران هم انسان هستند ممکن است خطایی از ایشان سر بزند. اگر خطای شخصی باشد تبعا ارشاد و تذکر یک اصل است در شریعت ما و دین ما. از این شیوه استفاده می‌کنیم. اما زمانی هست که یک گناه بزرگی است گناه نابخشودنی است یا گناه آثار زیان‌بار اجتماعی دارد مداح و یا سخنران خدای ناخواسته از یک فکر انحرافی و جریان انحرافی حمایت کرده و یا در یک مجلسی که نباید شرکت کند شرکت کرده و یا علمی را که نباید بلند کند بلند کرده یا زیر علم مقابل ولایت رفته است. تبعا و قهرا در استفاده از آنها در هیات تجدید نظر می‌کنیم.

هیات: مستحضرید که دو تن از سخنرانان هیات به عنوان خطیب نماز جمعه تهران و برخی از آنان در مراکز استان و شهرستان ها به امامت نماز جمعه رسیده اند، آیا هیات در معرفی آنان برنامه ای داشته است ؟

اولا این نیست که هیات سخنران تحویل نماز جمعه داده باشد همه این‌ها را حوزه علمیه تربیت کرده است این‌ها از براکات حوزه علمیه است و نفس گرم علمای بزرگ، اساتید بزرگ و مراجع بزرگ از گذشته و حال و معاصر است. این‌ها هستند که عالم را، خطیب را، سخنران را تربیت کردند و رشد دادند هیات زمینه را فراهم می‌کند شرایط ابتدایی را ایجاد می‌کند، موانع را بر می‌دارد والا این قابلیت‌ها در خود انسان‌ها وجود دارد و این انسان‌ها این قابلیت‌ها را فی نفسه به دست نیاوردند جز در پرتو تزکیه و تعلیم و تربیت صحیحی که توسط اساتید بزرگ و نفس‌‌های قدسی حوزه در ایشان دمیده شده. ما باید تلاش کنیم این گونه توانمندی‌ها را به منصه ظهور برسانیم. کار هیات این است که برود استعدادها و توانمندی‌هایی را که در حوزه علمیه وجود دارد شناسایی کند این‌ها را به منصه ظهور در بیاورد فرصت بدهد زمینه ایجاد بکند و این‌ها بارور بشوند و این استعدادها شکوفا بشوند. بله ما برنامه‌هایی در هیات داریم.

هیات: مدتی است مسئله برگزاری مجالس متعدد باعث بروز اختلافاتی شده، مقام معظم رهبری نیز در سال 70 در دیدار با مسئولین صدا و سیما متذکر شدند که روضه‌خوانی و سینه‌زنی راه انداختن، مخصوص امام حسین(ع) است، با این احوال نظر شما چیست؟

همه امامان ما مظلوم و مقتول بودند امام صادق(ع) ما منا إلا مسمومٌ أو مقتول، ما ائمه یا مقتول و یا مسموم شدیم. هیچ کدام از امامان ما به مرگ طبیعی از دنیا نرفتند و همه هم توسط ظالمین به قتل رسیدند یا در زندان زیر شکنجه شهید شدند یا توسط عوامل نفاق ترور شدند یا مسموم یا در میدان جنگ شهید شدند و هیچ کدام به مرگ طبیعی از دنیا نرفتند و همه امامان ما هم در فشار و تنگنای ظالمین زمان بودند و همه مظلوم بودند بنابراین برهمه باید گریست و مجلس عزا برای همه امام‌ها باید به پا بشود اما در میان همه این مجالس یک عزاداری هست که شاخص است و علمش بلندتر است و محوری است و آن عزای امام حسین(ع) و علم امام حسین(ع) است، خود امامان هم در این مقام به همین‌گونه بودند که باید عزا و علم امام حسین(ع) و پرچم امام حسین(ع) یک عزای بزرگ‌تر و یک پرچم برافراشته‌تر باید باشد. همه‌ امامان عزاداری برای امام حسین(ع) داشتند، گریه برای امام حسین داشتند. همه‌ سفارش کردند به اقامه مجلس امام حسین(ع) و شاخص بودن و بزرگ‌تر بودن مجلس عزای امام حسین(ع) یک مساله‌ای است که در لسان و کلام ائمه فراوان گفته شده “إنَّ لِقَتْلِ الْحُسَيْنِ حَرَارَةٌ فِي قُلُوبِ الْمُؤْمِنِينَ لَنْ تَبْرُدَ أَبَداً”  و باز می فرمایند: “ان مصیبة الحسین علیه السلام هی اعظم المصائب” بزرگ‌ترین مصیبت مصیبت آقا امام حسین(ع) و یا آن حدیث امام رضا(ع) که می‌فرماید: برای حسین گریه کنید چون حسین را هم مثل قوچ ذبح کردند و این برتری بودن عزای امام حسین(ع) به عنوان یک جریان نمادین همیشه باید خودش را نشان بدهد و نباید چیز دیگری را در مقابل این قرار بدهیم که آن را به حاشیه ببرد و آن را کوچک کند و برای آن رقیب بشود.

مساله‌ای هم که در کلام مقام معظم رهبری هست این است ما نباید مجالس دیگر و عزاهای دیگر هم شان و هم‌وزن مجلس امام حسین قرار بدیم مجلس امام حسین یک چیزی است خاص خودش ویژه خودش و دهه محرم خاص امام حسین است ما این دهه محرم را که خاص برای امام حسین است با آن شیوه بیرون می‌آییم با پاهای برهنه و به سر و سینه می‌زنیم و عزاداری می‌کنیم علم و کتل بلند می‌کنیم. این مخصوص امام حسین است، نمی‌گویند برای ائمه دیگر عزاداری نکنید اما ویژگی‌هایی که در امام حسین هست خاص امام حسین است است و ظالمین زمان هم همیشه کوشیده‌اند که این جریان مجلس امام حسین را کم‌رنگ کنند با چیزهایی که بدلی هست بعضا آن‌چیزهای بدلی هم ممکن است مقدس باشد نمی‌گویم نامقدس باشد ائمه خواستند همیشه مجلس امام حسین در آن افق بالا باشد در آن وضعیت بلند و مرتفع باشد و حرف‌هایی که الان در جامعه ما مطرح می‌شود و نقدهایی که هست راجع به عزاداری‌های دیگر و دعایای دیگر ناظر به این جهت است.

هیات: سیاست‌های ماهنامه و خط فکری ماهنامه را به عنوان رئیس شورای سیاستگذاری ماهنامه توضیح بدهید.

اولا ما چرا ماهنامه را در هیات راه انداختیم. ما فکر کردیم با یک مجموعه‌هایی در هیات روبرو هستیم که باید غذای سالم و فکر سالم داده شود. اول سخنران‌ها، دوم مداح‌ها سوم مدیران و دست‌اندرکاران هیات‌ها، باید یک زبان گویا داشته باشیم باید خبرهایمان را به هیات‌هایمان برسانیم خبرهای فرهنگی را. تجاربمان را. باید موضوعات سیاسی لازم عصر را در اختیار سخنرانان و مداحانمان بگذاریم. آشنا باشند با مسائل زمان زیرا “العالم بزمانه لا تهجم علیه اللوابس” اگر حوادث را بدانند هیچ‌گاه خطا نمی‌کنند، به مسائل روز عالم باشند مسائل برایشان مشتبه نمی‌شود سخنرانی که همه مسائل سیاسی را بداند مسائل روز را بداند هیچ‌گاه خطا نمی کنند و خوب مرشدی خواهد بود و پرورش مداح برای هیات‌ها مدنظر ماست که آن‌ها را رشد علمی بدهیم آن‌ها را رشد اطلاعاتی بدهیم آن‌ها را از نظر فکر و اندیشه پرورش بدهیم و به نظرمان رسید با انتشار یک نشریه ماهانه می‌توانیم این نیازهارا برطرف کنیم و این خلا را ازبین ببریم و به این وسیله زمینه رشد و جهت‌گیری و هدایت را ایجاد کنیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *