سربلندی و عزت در پیروی از فرمان ولایت است

خانه / استان ها / سربلندی و عزت در پیروی از فرمان ولایت است

%d9%85%d9%84%da%a9-%d9%be%d9%88%d8%b12

امام جمعه سامان با تشریح اهمیت ولایت پذیری در فرهنگ نبوی و علوی، صلح امام حسن علیه السلام را عامل رسوایی نیرنگ و فریب معاویه دانست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی هیأت رزمندگان اسلام استان چهارمحال و بختیاری؛ همزمان با سالروز رحلت جانسوز پیامبراعظم (صلوات الله علیه وآله وسلم) و شهادت دو سلاله پاکش امام حسن مجتبی و امام رضا (علیهم السلام)، مراسم سوگواری به همت سپاه ناحیه سامان و بسیجیان حوزه امام جواد(علیه السلام) با حضور آحاد مردم متدین و بسیجیان در مسجد جامع این شهر برگزار شد.

حجت الاسلام محسن ملکپور، امام جمعه سامان، که در جمع عزاداران نبوی و علوی حضور داشت، ضمن اشاره به مسائل و رویدادهای زمان امات امام حسن مجتبی(علیه السلام ) گفت: طبق روایات وارد شده از حضرت علی(علیه السلام )، امام حسین (علیه السلام ) و امام عصر(ارواحنا فداه)؛ بهترین انصار، تعبیر به یاران امام حسین (علیه السلام) شده است.

وی افزود: لذا در فراز اول زیارت ناحیه مقدسه از حضرت بقیه الاعظم (ارواحنا فداه) میخوانیم که حضرت می فرماید ” السلام علیکم یا خیر الانصار “، یعنی “سلام بر بهترین یاران” ، که منظور از ” بهترین یاران” ، یاران امام حسین (علیه السلام ) است.

حجت الاسلام ملکپور ادامه داد: وقتی امام عصر(عج الله تعالی فرجه الشریف) می فرمایند” سلام بر بهترین یاران” ، یعنی بهترین یاران هم قبل از اسلام ، هم بعد از اسلام و بهتر از انصار امام حسین(علیه السلام) نبوده است.

وی با این مقدمه، یاران امام حسین (علیه السلام ) و یاران امام حسن مجتبی(علیه السلام) را از نظر شخصیتی و اطاعت از ولایت و ولایت پذیری، مورد مقایسه قرار داد و گفت: از یاران امام حسین (علیه السلام) به عنوان بهترین یاران یاد می شود؛ ولی از طرف دیگر وقتی احوال یاران و انصار امام حسن مجتبی(علیه السلام ) را مورد بررسی و مطالعه قرار می دهید ، می بینید فرمانده لشگر امام مجتبی(علیه السلام) ، شبانه پا به فرار می گذارد و به معاویه (لعنت الله علیها) اینگونه نامه می نویسد که “ما حاضریم امام حسن مجتبی(علیه السلام ) را کتف بسته تسلیم و تحویل دهیم” .

امام جمعه سامان افزود: وضعیت یاران امام مجتبی(علیه السلام ) به گونه ای وقیحانه و شرم آور بوده که در تاریخ می خوانیم، حتی برخی از یاران آن امام همام به منزل امام(علیه السلام) می آمدند و نستجیر باللّه به محضر مبارک ایشان جسارت کرده و می گفتند”السلام علیک یا مذّل المومنین” یعنی سلام بر تو ای خار کننده اهل ایمان” یعنی شما با صلحتان، مومنین را نعوذ بالله ، خوار کردید.

وی افزود: امام حسن مجتبی (علیه السلام ) در پاسخ، دلایل صلح با معاویه ملعون را به نفع مومنین بیان می کند و به یارانش می فرمود: ” کاری که من کردم به نفع شماست ، من کاری مانند کار حضرت خضر را انجام دادم” .

حجت الاسلام ملکپور گفت: یاران امام حسن مجتبی(علیه السلام) با عدم پیروی از فرامین مولای خود، همواره دنبال بهانه تراشی بودند، لذا امام (علیه السلام) چون این خصلت زشت نافرمانی را در اصحاب خود می دانست و از طرفی هم معاویه(لعنت الله علیها)، با ظاهرسازی و حقه بازی داشت کار را پیش می برد به آنان می فرمود: ” اگر صلح نمی کردم ، همه شما کشته می شدید و بنی هاشم به شهادت می رسید و هیچ نتیجه ای هم نمی گرفتید و از طرفی هم با صلح خودم ، نیرنگ و فریب معاویه ملعون را برای مردم روشن کردم “.

وی، با استفاده از تشریح وضعیت دوران امام مجتبی(علیه السلام)، جهل، نافرمانی و عدم اطاعت از فرمان ولایت از سوی یاران آن امام بزرگوار(علیه السلام) را از دلایل خفت و خواری جامعه مسلمان آن زمان دانست و گفت: هرجا که یاران ولایت از امام و ولی خود اطاعت کرده اند پیروز، سربلند و باعزت بوده اند و هرجا از فرمان مولای خود سرپیچی یا بهانه تراشی کرده اند؛ موجبات هلاکت ، خفت و ذلت خود را رقم زده اند.

در بخش دیگری از این مراسم، مداحان اهل بیت عصمت و طهارت(علیهم السلام) با ذکر مصائب اهل بیت (علیهم السلام) به سوگواری و عزاداری پرداختند و در غم عزای رحلت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم ) و امام حسن مجتبی و امام رضا(علیهم السلام) اشک ماتم ریختند.

انتهای خبر/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *