سرنوشتی بدتر از ایزدی‌ها در انتظار شیعیان آمرلی است؟

خانه / مطالب و رویدادها / سرنوشتی بدتر از ایزدی‌ها در انتظار شیعیان آمرلی است؟

یک فاجعه انسانی در جریان است؛ بیست هزار تن از مردم آمرلی با مرگ دست و پنجه نرم می‌کنند. کودکانی هستند که در هر سه روز، تنها یک بار غذا‌ برای خوردن دارند. در هفتاد روز گذشته، مردم مسلح و نیروهای پلیس، مشغول دفاع در برابر نیروهای داعش بوده‌اند که این منطقه را محاصره کرده‌اند.

نگرانی‌ها در مورد سرنوشت هزاران تن از شیعیان ترکمان عراقی در شهر آمرلی که در محاصره داعش است، در حال افزایش بوده و بیم آن می‌رود که ماجرایی شبیه کوه سنجار در این منطقه نیز تکرار شود.

در روزهای اخیر آیت‌الله سیستانی عالی‌ترین مرجع دینی شیعیان عراق در حالی نگرانی خود از اوضاع وخیم آمرلی را اظهار داشته ‌که پس از قطع راه‌های منتهی به این شهر هجده هزاری از حدود هفتاد روز پیش به این سوی، مردم از نظر آب، غذا و اقلام دارویی در تنگنا قرار گرفته‌اند. علی البیاتی از ساکنان این شهر به رسانه‌های انگلیسی گفته است: «یک فاجعه انسانی در جریان است؛ بیست هزار تن از مردم آمرلی با مرگ دست و پنجه نرم می‌کنند. کودکانی هستند که در هر سه روز، تنها یک بار غذایی برای خوردن دارند». فیلیپ هاموند، وزیر خارجه انگلیس ضمن اشاره به شرایط منطقه، اظهار داشته که این کشور در کنار چندین کشور دیگر، موضوع کمک فرستادن برای این مردم در محاصره را مد نظر قرار داده‌اند. در همین حال، وال استریت ژورنال نیز از طرح گزینه دخالت امریکا در موضوع آمرلی خبر داده است. به گفته سازمان‌های حقوق بشری، در هفتاد روز گذشته، مردم مسلح و نیروهای پلیس، مشغول دفاع در برابر نیروهای داعش بوده‌اند که این منطقه را محاصره کرده‌اند. به رغم پرتاب غذا و مهمات توسط ارتش عراق در این مدت، مردم با گرسنگی شدید و بیماری ناشی از استفاده از آب آلوده روبه‌رو هستند، آب و برق قطع شده و کمبود جدی غذا و دارو احساس می‌شود. مردم و مدیران شهر که در هفته‌های اخیر از دولت عراق، ایالات متحده و نیروهای کرد تقاضای کمک داشته‌اند، آمریکایی‌ها را به رفتار دوگانه متهم می‌کنند. این در حالی است که این منطقه تنها جایی دانسته می‌شود که از ماه ژوئن و در شرایط محاصره تاکنون در برابر داعش مقاومت کرده است. سختی شرایط مردم در این منطقه ـ که در فاصله صد مایلی شمال بغداد قرار دارد ـ گزینه حمله هوایی آمریکا را پیش کشیده است، ولی بنا بر اعلام مقامات نظامی آمریکایی، فعلا برنامه‌ای برای این کار نیست. پیش از این در سال ۲۰۰۷ نیز‌ انفجار کامیون‌های بمب‌گذاری شده توسط القاعده در آمرلی، نزدیک به ۱۶۰ کشته و ۳۵۰ مجروح بر جای گذاشته بود.

آمریکایی‌ها از این نگران هستند که چنین دخالتی فشار بر آمریکایی‌ها برای دخالت در مناطق مشابه را برای پیشگیری از بحران‌های انسانی افزایش خواهد داد. شیعیان آمرلی ترکمان هستند که از نظر فرهنگی و زبانی شبیه ترک‌ها هستند، ولی نکته آزاردهنده برای مردم این منطقه این است، ‌توجهی که به سختی‌های این مردم شده، قابل مقایسه با توجه به اقلیت ایزدی در سنجار و مناطق پیرامون آن نیست. کارکنان سازمان‌های حقوق بشری پیش‌بینی کرده‌اند، در صورت سقوط روستاهای منطقه در برابر حملات داعش، مرگ سرنوشت قطعی این مردم خواهد بود و این در شرایطی است که داعش مدعی است تا تصرف آمرلی چند روز فاصله دارد. مارزیو بابیله، نماینده یونیسف و هماهنگ‌کننده سازمان ملل برای امور امدادی در عراق اظهار داشته است، «برای من روشن است که اگر این منطقه سقوط کند، مردم این منطقه قتل‌عام خواهند شد؛ این موضوعی است که در دیگر نواحی رخ داده است، اگر دست داعش به شیعیان برسد، آن‌ها را خواهد کشت». سرهنگ مصطفی البیاتی، فرمانده نیروهای دفاع از شهر گفته است: کمبود آب و استفاده مردم از منابع آلوده یک رودخانه، باعث شیوع اسهال در میان کودکان و سالمندان شده است. از سوی دیگر، مردم سنی بعضی روستاهای اطراف از ترس خود به همکاری با داعش روی آورده‌اند؛ قبیله سنی ال بیات از این جمله است. داعش در حمله به این منطقه از خودرو‌ها و تجهیزات امریکایی استفاده می‌کند که در جریان اشغال شهر موصل به آن‌ها دست یافته ‌و هر روز ‌مردم شهر را گلوله باران می‌کند. در حالی که نیروی هوایی ایالات متحده تاکنون اراده‌ای برای شکسته شدن محاصره شیعیان در آمرلی و پیشگیری از حوادث مشابه با کشتار ایزدی‌ها در سنجار از خود نشان نداده است، نیویورک تایمز به جمع‌آوری اطلاعات حملات هوایی آمریکا در عراق از هشتم تا نوزدهم اوت پرداخته است. نیروی هوایی و پهپادهای آمریکایی، در این مدت تنها برای جلوگیری از نزدیک شدن داعش به مقر حکومت اقلیم کردستان در اربیل، کمک به رفع اشغال از سد موصل و شکسته شدن محاصره ایزدی‌های آواره در کوه‌های سنجار دخالت کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *