سر مطهر امام حسین(علیه السلام) در چه مکانی دفن شده است؟

سر مطهر امام حسین(علیه السلام) در چه مکانی دفن شده است؟

خانه / مطالب و رویدادها / سر مطهر امام حسین(علیه السلام) در چه مکانی دفن شده است؟

مکان دفن شده ی سر امام حسین علیه السلام

  سر مطهر امام حسین(علیه السلام) در چه مکانی دفن شده است؟

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام در رابطه با مکان دفن شده ی سر امام حسین علیه السلام مطلب زیر را گرد آوری کرده است

بنابر نقل مشهور، سر امام حسین(علیه السلام) در کربلا به بدنش ملحق شده است:

1. سید بن طاووس در لهوف: «و اما سر حسین(علیه السلام) روایت شده که آن‌را برگردانده و در کربلا با پیکر شریفش دفن کردند و عمل طایفه شیعه هم بر طبق همین معنا که گفتیم بوده است».  از این کلام فهمیده می‌شود که عقیده شیعه بر آن است که سر امام حسین(علیه السلام) به جسد در کربلا ملحق شده است.
2. شیخ طبرسى(رحمه الله علیه) در «تاج الموالید»: «برخی از اصحاب امامیه گفته‌اند: سر امام حسین(علیه السلام) از شام آورده شد و به بدن آن‌حضرت در کربلا ضمیمه شد
3. همچنین ابن فتال نیشابورى(متوفای 508ق) در «روضة الواعظین»،و ابن نما حلی(متوفای 841ق) در «مثیر الاحزان»، همین نظریه علماى امامیّه را ذکر کرده‌اند.

 سر مطهر امام حسین(علیه السلام) در چه مکانی دفن شده است؟
سر مطهر امام حسین(علیه السلام) در چه مکانی دفن شده است؟

4. از کتاب‌های قدیمی که در آن تصریح شده؛ سر مطهر امام حسین(علیه السلام) در کربلا در بیستم ماه صفر به جسد ملحق شده کتاب «الآثار الباقیة» ابوریحان بیرونى(قرن 4-5) است. ابوریحان در این کتاب گوید: «و فى العشرین، ردّ رأس الحسین الى مجثمه، حتّى دفن مع جثّته؛ و فیه زیارة الاربعین، و هم حرمه بعد انصرافهم من الشام»؛ و در روز بیستم آن (ماه صفر) سر حسین(علیه السلام) را به بدنش ملحق شده و در همان‌جا دفن شد.
5. ابن جوزی(متوفای 654ق ) در «تذکرة الخواص» می‌گوید: «مشهورترین اقوال این است که سر حسین بن علی(علیه السلام) از مدینه به کربلا آورده شد و به همراه جسد دفن شد

6. زکریا بن محمد قزوینى(متوفای 682ق) در کتاب «عجائب المخلوقات» گوید:  «الیوم الاول منه عید بنى امیه ادخلت فیه رأس الحسین رضى اللّه عنه بدمشق و العشرون منه رُدَّت رأس الحسین الى جثته»؛روز اول از ماه صفر عید بنى امیّه است که در آن روز سر حسین(علیه السلام) را وارد دمشق کردند و روز بیستم از ماه صفر سر حسین(علیه السلام) بر جسم مبارکش در کربلا برگردانیده شد.
از قدیمی‌ترین منابع تاریخی که این نظر مشهور در آن مشاهده می‌شود، کتاب «الآثار الباقیة» تألیف ابوریحان بیرونى(قرن 4-5) است.
شواهدی هم وجود دارد که هنگام حرکت دادن سر امام به سمت کوفه، این سر مبارک مدتی در محلی نزدیک به قبر امام علی(علیه السلام) نگهداری می ‌‌شد.


منبع : پایگاه عرفان

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *