سفارشهای رسول خدا صلی الله علیه و اله و سلم به ابوذر درباره اهمیت مسجد

خانه / قرآن و عترت / عترت / ستارگان هدایت / حضرت محمد (صلی الله علیه واله) / سفارشهای رسول خدا صلی الله علیه و اله و سلم به ابوذر درباره اهمیت مسجد

تا در مسجد نشسته‏ اى خداوند به ازای هر نفَسى که می‌کِشی، درجه‏ اى در بهشت به تو عنايت مى ‏دهد، و فرشتگان با تو به نماز مى‏ ايستند.

در روایات و احادیث اسلامی درباره اهمیت جایگاه مسجد،مباحث مهم و سفارش های بسیاری مطرح شده است كه بر تمام مسلمانان لازم است آنها را رعایت كرده و از این راه، خشنودی حضرت حق و پیامبر اكرم (صلی الله علیه و اله و سلم) را جلب كنند.

از جمله این سفارش ها، سفارش رسول خدا (صلی الله علیه و اله و سلم) به ابوذر در مورد اهتمام به جایگاه مسجد است، به طوری که فرمودند:

ای ابوذر، خوشا به حال صاحبان پرچم در روز قیامت، پرچم هایشان را به دست گرفته و از مردم به سوی بهشت جلو می‌افتند، آگاه باش که آنان کسانی هستند که در سحرها و دیگر اوقات به سوی مساجد سبقت می‌جستند.

untitled-11

ای ابوذر، کسی که منادیِ خدا (مؤذن) را پاسخ گويد و مساجد را به خوبی آباد سازد، پاداشش از سوی خداوند، بهشت است، گفتم: پدر و مادرم فدايت ای رسول الله؛ چگونه مساجد را آباد كند؟ فرمود: صدا در آن بلند نشود، در باطل فرو نرود، و در آن خريد و فروش ننمايد، و تا در مساجد هستی لغو را ترك کن، و اگر نكردی در قيامت فقط خود را سرزنش کن.

ای ابوذر، تا در مسجد نشسته‏ اى خداوند به ازای هر نفَسى که می‌کِشی، درجه‏ اى در بهشت به تو عنايت مى ‏دهد، و فرشتگان با تو به نماز مى‏ ايستند، و به هر نفَسى ده حسنه برايت نوشته می‌شود و ده گناه از تو محو مى‏ گردد.

ای ابوذر، آیا مي‌دانى كه اين آيه در چه موردی نازل شده است: «اصْبِرُوا وَ صابِرُوا وَ رابِطُوا وَ اتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ‏»(صبر كنيد و ايستادگى ورزيد و مرزها را نگهبانى كنيد و از خدا پروا نماييد، اميد است كه رستگار شويد)گفتم: نه، پدر و مادرم فدايت! فرمود: انتظار کشیدن برای نماز بعدی، با تمام شدن هر نماز.

ای ابوذر، وضوی كامل و خوب گرفتن در سختی ها از کفاره های گناهان است، و نیز بسيار به مساجد رفتن، که همه اینها رباط و ارتباط است.

ای ابوذر، خدای تعالی مي‌فرمايد: محبوب ترين بندگان نزد من كسانى‌اند كه دلشان با مساجد گره خورده، و نيمه‏ هاى شب به استغفار مشغولند، اينها کسانی‌اند كه اگر بخواهم بر اهل زمين عذابی فرستم، به ياد آنها عقوبت را از اهل زمین برمى‏ گردانم.

ای ابوذر، هر نشستنى در مسجد بيهوده و لغو است مگر براى سه چيز: نماز خواندن، ذكر خدای تعالی یا پرسش های علمی.

منبع:شبستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *