سفارش امام رضا(علیه السلام) درباره همسایه ها چه بود؟

خانه / مطالب و رویدادها / سفارش امام رضا(علیه السلام) درباره همسایه ها چه بود؟

مدیر دفتر برنامه‌ریزی و ارزیابی آموزشی حوزه‌های علمیه خواهران گفت: باید از سبک زندگی امام رضا(علیه السلام) تحمل کردن و گذشت نسبت به خطاهای دیگران را بیاموزیم.

در شرایط کنونی جامعه که عوامل بسیاری منجر به تنش‌های روحی و عصبی و بعضا درگیری‌های فیزیکی می‌شود، درس بزرگ امام رضا(علیه السلام)‌ برای ما تحمل و گذشت نسبت به خطاهای دیگران است.

امام علی

مدیر دفتر برنامه‌ریزی و ارزیابی آموزشی حوزه‌های علمیه خواهران با اشاره به لزوم شناخت ابعاد فکری، شخصیتی و اعتقادی امام رضا(علیه السلام)‌ ادامه داد: امام رضا(علیه السلام) در رفت و آمد و تعامل با مردم تلاش می‌کردند تا سبب آزار آنها نباشند.

وی اضافه کرد: امام رضا(علیه السلام) همچنین بر حفظ و رعایت حقوق همسایگان تأکید بسیار داشتند و آن را یکی از مهمترین بایسته‌های اخلاقی یک مسلمان می‌دانستند و در این زمینه فرمودند:‌ مومن کسی است که وقتی احسان می‌کند، خرسند می‌شود و هنگامی که اشتباه می‌کند استغفار می‌نماید و مسلمان کسی است که مسلمانان از دست و زبان او در امان باشند. از ما نیست کسی که همسایه اش از آزار و اذیت او ایمن نباشد.

حجت‌الاسلام نصیری‌پور رعایت حقوق انسانی دیگران را درس مهم زندگی رضوی بیان کرد و گفت: شاکله زندگی امام رضا(علیه السلام) مبتنی بر تقوای الهی،‌ احترام و حفظ حرمت انسانی است.

وی با اشاره به ساده‌زیستی امام رضا(علیه السلام) اضافه کرد: زندگی امام رضا(علیه السلام) چه در دورانی که در مدینه حضور داشتند و چه آن زمانی که به ایران هجرت کردند، در نهایت سادگی و به دور از هر گونه تجملات و زرق و برق‌های معمول و روزمره بود. بر همین اساس امام هشتم(علیه السلام) به عنوان حجت خدا بر زمین هرگز به دنبال کسب قدرت و جمع کردن اموال بی‌شمار نبودند، بلکه پیوسته و در هر شرایطی از مال خویش برای رسیدگی به مشکلات مردم استفاده می‌کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *