سفررسمی عتبات همچنان برقرار نمی‌شود

خانه / پیشنهاد ویژه / سفررسمی عتبات همچنان برقرار نمی‌شود

با وجود وعده مسؤولان برای برقراری سفرهای زیارتی به عتبات بعد از ماه صفر، همچنان خبری از برقراری اعزام زائران در قالب کاروان‌های حج و زیارت نیست و برخی عاشقان حسینی برای زیارت عتبات با کاروان‌های غیرمجاز همراه می‌شوند.

سفررسمی عتبات همچنان برقرار نمی‌شود

هیات:ماه محرم و صفر و ایام عزاداری امام حسین علیه السلام به پایان رسیده است و با توجه به وعده مسؤولان سازمان حج و زیارت مبنی بر ازسرگیری سفرهای زیارتی به عتبات، بسیاری از عاشقان زیارت سیدالشهدا علیه السلام در انتظار برقراری این سفرها هستند تا پس از دو سال بتوانند به زیارت ارباب مشرف شوند.

کاروان‌های غیرمجاز عتبات همچنان جولان می‌دهند

با این وجود، هنوز برقراری سفر به عتبات در هاله‌ای از ابهام است و نه تنها مشتاقان زیارت کربلا، بلکه حتی دفاتر زیارتی نیز چندان اطلاعی در زمینه سفرهای زیارتی به عراق ندارند و همین امر موجب شده تا عاشقان حسینی همچنان به سمت کاروان‌های غیرمجاز روی آورده و برای زیارت سیدالشهدا علیه السلام با آنها همراه شوند.

این امر در حالی است که در هفته‌های اخیر علیرضا رشیدیان، رئیس سازمان حج و زیارت از برقراری سفر کاروان‌های زیارتی بعد از ماه صفر خبر داد و حتی در نشست خبری اقدامات کمیته اعزام ستاد اربعین، حضور زائران ایرانی در حماسه اربعین را مقدمه‌ای برای برقراری سفرهای زیارتی عتبات و نهایی شدن تفاهم با مسوولان عراقی در این زمینه عنوان کرد.

سفررسمی عتبات همچنان برقرار نمی‌شود

پیشنهاد اعزام روزانه ۱۰۰۰ زائر پس از برقراری سفر به عتبات

ایرج مسجدی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق نیز در جلسه‌ای با رئیس سازمان حج و زیارت، سفر اربعین را آغازی برای شروع دوباره سفرهای عتبات دانست و از آمادگی دولت عراق برای تشرف کاروان‌های زیارتی خبر داد و حتی پیشنهاد اعزام روزانه یک هزار زائر با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در قالب کاروان‌های زیارتی و به صورت ساماندهی شده توسط سازمان حج و زیارت را اقدامی مناسب برای از سرگیری سفر به عتبات مطرح کرد.

پس از آن، احتمال ازسرگیری سفر به عتبات قوت گرفت و به نظر می‌رسید که مسؤولان با برنامه‌ریزی مدون برای اعزام کاروان‌های زیارتی اقدام کنند. اما همچنان با وجود پایان ماه محرم خبری از اعزام‌ها نیست.

تزریق واکسن شرط اعزام به عتبات می‌شود؟

با این وجود، به گفته یک منبع آگاه، جلساتی به منظور برقراری سفر محدود به عتبات پیش‌بینی شده، اما هنوز نتیجه قطعی در زمینه نحوه اعزام‌ها حاصل نشده است؛ چرا که با توجه به اهمیت حفظ سلامت و کرامت زائران و همچنین شرایط کرونایی، مسؤولان کشورمان قصد دارند که بر تزریق دو دوز واکسن کرونا برای اعزام‌ها پافشاری کنند. با این وجود، برخی دیگر این امر در مناسب ندانسته و داشتن کارت واکسیناسیون را کافی می‌دانند. البته افرادی هم هستند که اعزام زائران با شرط واکسیناسیون را اقدامی غیرقابل قبول عنوان می‌کنند.

اما این طور که به نظر می‌رسد، برای برقراری سفر زیارتی به عتبات همه زائران باید واکسن کرونا تزریق کرده باشند و در مرحله نخست فقط اعزام‌های هوایی برقرار می‌شود و با توجه به برخی محدودیت‌ها و احتمال شیوع کرونا در اتوبوس‌ها، در حال حاضر سفر زمینی به عتبات برقرار نخواهد شد.

تاکنون ابلاغیه‌ای برای ازسرگیری سفر عتبات نداشتیم

تا روز گذشته بر اساس اعلام وزارت بهداشت، ۴۳ میلیون و ۹۵۳ هزار و ۱۰۶ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۱۸ میلیون و ۲۳۰ هزار و ۶۴ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۶۲ میلیون و ۱۸۳ هزار و ۱۷۰ دوز رسیده است. با توجه به روند واکسیناسیون عمومی در کشور و همچنین کاهش مرگ و میر ناشی از کرونا، پیش‌بینی می‌شد که سفرهای زیارتی در ماه محرم و صفر برقرار شود یا حتی بعد از اربعین برای ثبت‌نام سفر عتبات از سوی مسؤولان اطلاع‌رسانی صورت گیرد. اما به گفته یکی از مدیران دفاتر زیارتی، تاکنون ابلاغیه و مصوبه‌ای از سوی سازمان حج و زیارت برای برقراری سفر زیارتی به عتبات اعلام نشده است و همچنان بسیاری از مشتاقان زیارت کربلا در انتظار اخباری خوش برای ازسرگیری اعزام‌ها هستند و هر روز با دفاتر زیارتی درباره وضعیت اعزام‌ها تماس می‌گیرند که ما هم هیچ پاسخی برای آن نداریم.

سفر رسمی عتبات چرا هنوز برقرار نشده است؟

البته تغییرات در ریاست سازمان حج و زیارت و همچنین انتخابات عراق را می‌توان از دلایل تأخیر در برقراری سفر زیارتی به عتبات عنوان کرد. همچنین یک منبع مطلع با بیان اینکه امکانات و آمادگی لازم برای ازسرگیری سفرهای زیارتی به عراق در بدنه سازمان حج و زیارت و کارگزاران وجود دارد، می‌گوید: با توجه به اینکه هنوز وضعیت تغییرات در سازمان حج و زیارت کشورمان و همچنین ریاست جمهوری عراق مشخص نیست، زمان آغاز سفرهای زیارتی به عراق هم نامعلوم خواهد بود. از طرفی برای نحوه صدور ویزای زائران باید دولت عراق اعلام آمادگی کند که اکنون به دلیل اینکه در ایام انتخابات عراق هستیم، تصمیم‌گیری در این باره به هفته آینده موکول شده است.

نامشخص بودن وضعیت ویزای عراق در صورتی است که عراق در ایام اربعین هم صدور ویزای زائران کشورمان را حدود یک هفته قبل از اربعین حسینی آغاز کرد و بسیاری از زائران نیز به دلیل صادر نشدن ویزا در زمان مناسب، از پروازهای خود جا ماندند. این امر در حالی است که از ابتدای شیوع کرونا، عراق هیچ ویزای زیارتی، نه تنها برای ایرانیان بلکه برای زائران سایر کشورها نیز صادر نکرده بود و فقط در مدت یک هفته به منظور تشرف زائران به اربعین حسینی این اقدام را پس از حدود دو سال از سرگرفت و پس از آن نیز مجدد صدور ویزای زیارتی لغو شد.

اعزام‌های غیرمجاز ادامه دارد

البته در هفته‌های اخیر برخی از افراد با نفوذ و روابطی که دارند، از دفتر نخست وزیری یا عتبه‌ها موافقتنامه گرفته و بدون داشتن ویزای عراق، از طریق مرزهای هوایی عازم عراق می‌شوند و حتی کاروان راه انداخته و بسیاری را با خود همراه می‌کنند. اما بر اساس اعلام مسؤولان، همه زائران که در قالب کاروان و زیر نظر سازمان حج و زیارت به عتبات سفر می‌کنند، باید ویزای زیارتی داشته باشند؛ در غیر این صورت امکان خروج از کشور و ورود به عراق را ندارند.

در این بین برخی از شرکت‌های هواپیمایی عراقی نیز صدور ویزا همراه با بلیت پرواز به بغداد را در دستور کار قرار دادند که این اقدام از سال گذشته آغاز شد و همچنان نیز در حال انجام است و مسؤولان سازمان هواپیمایی نیز تاکنون نتوانستند از اقدام این شرکت هواپیمایی ممانعت کنند.

سفررسمی عتبات همچنان برقرار نمی‌شود

زمان قطعی برقراری سفر به عتبات هنوز مشخص نیست/ پس از انتخابات عراق تصمیم‌گیری می‌کنیم

با این وجود، حجت‌الاسلام صحبت‌الله رحمانی، معاون عتبات سازمان حج و زیارت با اشاره روند غیرقانونی برخی از کاروان‌ها و حتی دفاتر زیارتی می‌گوید: تشرف به عتبات همراه با کاروان‌های غیرمجاز یا حتی نداشتن ویزا مشکلات زیادی به همراه داشته است؛ تاجایی که در ماه‌های اخیر عراق اجازه ورود زائران بدون داشتن ویزا یا حتی موافقتنامه را نداده و مشتاقان زیارت اربعین با هزینه‌های بالا به عراق رفتند، اما مسؤولان فرودگاه عراق، اجازه ورود آنها را ندادند و این افراد در فرودگاه مجبور به بازگشت شدند.

این امر در حالی است که با توافق صورت گرفته با عراق، امکان سفرهای زیارتی به این کشور از قبل از ماه محرم امکان‌پذیر بود و سازمان حج و زیارت می‌توانست با اعمال محدودیت‌ها از شهرهایی که در وضعیت قرمز یا نارنجی کرونا قرار ندارند، این سفرها را از سر بگیرد. اما به دلیل اهمیت حفظ سلامت زائران از اسفند سال ۹۸ تاکنون سازمان حج و زیارت هیچ کاروانی را به عتبات اعزام نکرد و اکنون بیش از یک سال و نیم است که عاشقان حسینی در انتظار برقراری سفر عتبات و تشرف به کربلا همراه با کاروان‌های مجاز هستند.

حجت‌الاسلام رحمانی همچنین با بیان اینکه ما در حال برنامه‌ریزی برای ازسرگیری سفرهای زیارتی با رعایت نکات بهداشتی هستیم، می‌گوید: زمان قطعی برای برقراری سفرهای زیارتی هنوز مشخص نیست و باید پس از انتخابات عراق درباره اعزام‌ها برنامه‌ریزی کرده و در صورت پذیرش دولت عراق و مسؤولان کشورمان ابتدا اعزام زائران به صورت محدود را داشته باشیم و پس از آن درباره عادی شدن اعزام‌ها تصمیم بگیریم.

 از ابتدای شیوع کرونا سفر به عتبات متوقف شد و سازمان حج و زیارت مدت کوتاهی پس از تعطیلی سفرها، با تدوین دستورالعمل‌های بهداشتی با همکاری وزارت بهداشت و ستاد کرونا، سعی در ازسرگیری این سفرها داشت که با مخالفت طرف عراقی مواجه شدو البته در ماه‌های اخیر به نظر می‌رسد که طرف عراقی هم با حضور زائران خارجی موافقت و حتی برای صدور ویزای زیارتی اعلام آمادگی کرده است.

منبع: فارس

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *