سفر به سرزمین آسمانی ها،راهیان نور مقدمه بازگشت به خویشتن خویش

خانه / آموزش / سفر به سرزمین آسمانی ها،راهیان نور مقدمه بازگشت به خویشتن خویش

بسم الله الرحمن الرحیم

هدیه شهدا

یکی از هدیه های بزرگ الهی بعد از جنگ، سفر کاروان های راهیان نور بود که آن را شهدا به جوانان امروز ما دادند. امروز در قالب کاروان های راهیان نور، مردم با سفر به مناطق جنگی و نشستن بر روی خاک مقدس آن،به صورت حسی با دوران دفاع مقدس آشنا می شوند و این موجب اثر گذاری فراوان روی افراد می شود به گونه ای که برخی که برای بار اول به مناطق عملیاتی می روند، به شدت متاثر می شوند و برای سال های بعد مشتاق تر می شوند.

راهیان نور مقدمه بازگشت به خویشتن خویش

سفرهای راهیان نور، مقدمه بازگشت افراد به خویشتن خویش است و موجب می شود تا نسل جوان با فرهنگ مقاومت آشنا شده و هر چه بیشتر و بهتر در مسیر کمال معنوی گام بردارد و با تهاجم فرهنگی مبارزه کند.

اعتماد سازی نسل جوان

نسل جوان امروز با دیدن رشادت های نسل جوان دیروز برایش هویت ایجاد شده و به تاریخ همراه با موفقیت خویش می نازد و در مقابل جریان های نا امید کننده مقاوم می شود.

در دوران دفاع مقدس افرادی بودند که تمامی هستی خود را، یعنی جان خویش را فدا و بزرگترین فداکاری را کردند و در صحنه غیرت ملی و دینی خوش درخشیدند و قهرمانان تاریخی ایران شدند که سفرهای راهیان نور موجب شده است تا از این لحاظ از قهرمانان این دوران تجلیل و تقدیر شود.

راهیان نور راه مقابله با تهاجم فرهنگی

سفرهای راهیان نور موجب می شود تا بخشی از اهدافی که ما در مقابله با تهاجم فرهنگی داریم تامین شود و با یادآوری دوران دفاع مقدس، جوانان جایگاه خویش را بهتر بدانند و قوی تر عمل کنند.

دوران دفاع مقدس تکه ای از تاریخ اسلامی شیعی مردم ایران است که به فرهنگ غنی گذشته تکیه دارد و بازدید و بازگفت از این رویداد می تواند غیرت دینی جوانان را تشدید کند.

تهاجم فرهنگی در جایی است که مردم از درون تهی باشند ولی مردم ایران اسلامی به فرهنگ غنی متکی هستند و ارزش هایی را همچون عاشورا، مقاومت، جان نثاری، شهادت و ایثار دارند.

تهاجم فرهنگی در جایی است که خلاء معنوی در انسان باشد و این سفر موجب می شود عرفان، معنویت و عبودیت رزمنده خود به خود در نسل جوان تاثیر گذارد و بنیه معنوی افراد تقویت شود.

راهیان نور و ایجاد حس مسؤولیت

امروز بازدید کنندگان از مناطق جنگی، احساس مسؤولیت پیدا کرده و با حس تعلق خاطر به افرادی که فداکاری بی نظیری داشته اند، نقش خود را در جامعه بهتر می فهمند.

بازدید کنندگان مناطق جنگی با شنیدن سرگذشت افرادی که به خاطر اهداف مقدس جان خویش را برای دین، کشور و وحدت ملی فدا کردند با این سوال مواجه می شوند که چگونه ممکن است با رفتار و گفتار خود، سرباز دشمن شوند.

راهیان نور پیوند نسل اول انقلاب با نسل های جدید است

پیوند بین نسل دوم، سوم و چهارم انقلاب با نسل اول از جمله مهمترین آثار و برکات راهیان نور است.

سه هدف مهم در اعزام کاروان های راهیان نور به مناطق جنگی:

در راهیان نور به سه هدف مهم باید توجه کرد که دو هدف به صورت مستقیم و یک هدف غیر مستقیم در زائر تاثیرگذار خواهد بود.

1.هدف اول این است که سعی شود پیوندی بین نسل دوم، سوم و چهارم انقلاب با نسل اول ایجاد کرد.

2.هدف دوم اعزام کاروان های راهیان نور به مناطق جنگی، سازندگی است؛ چرا که انسان در شرایط خاص دچار دگرگونی می شود. اگر زائر راهیان نور با حضور در مناطق جنگی، حق را ببیند بهتر آن را می پذیرد.

اگر شرایط و مشکلات دفاع مقدس را در گرما و سرما به آنها فهماند، تحول در دل آنها ایجاد می شود و با دل آنها را می پذیرند چون به چشم آن صحنه ها و مناطق را می بینند.

3.سومین هدف غیر مستقیم است که عامل بازدارندگی (از گناه، لهو لعب) است.

اهداف (سفرهای) راهیان نور:

1- آشنایی نسل جوان و نوجوان با فرهنگ دفاع مقدس.

2- معرفی الگو ها و اسطوره های ارزشی دفاع مقدس برای نسل حاضر.

3- تحکیم پیوند ارزشی و فرهنگی نسل جوان دوران دفاع مقدس با نسل جوان امروز.

4- معرفی و حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس.

5- تبیین عزت، عظمت و اقتدار ملت ایران در برابر استکبار جهانی.

6- ثبت، ضبط و انتقال ارزشهای آفریده شده در دوران پرشکوه دفاع مقدس برای تمامی نسل ها.

آداب سفر

خواندن تسبیح حضرت فاطمه (سلام الله علیها)،خواندن سوره حمد از پیش رو و از جانب راست و از جانب چپ

خواندن آیة الکرسی از سه جانب، خواندن سوره قُلْ هُوَ اللّهُ اَحَدٌ یازده مرتبه، خواندن سوره اِنّا اَنْزَلْناهُ، خواندن سوره قُلْ اَعُوذُ بِرَبِّ النّاسِ، خواندن قُلْ اَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ، و تصدّق کن به هر چه میسر باشد. آنچه خیلی مهم است در سفر، محافظت بر نمازهای فریضه است که بجا آورده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *