سنت حسنه وقف فاصله اجتماعی را کم می کند

سنت حسنه وقف فاصله اجتماعی را کم می کند

خانه / پیشنهاد ویژه / سنت حسنه وقف فاصله اجتماعی را کم می کند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه (وقف) فاصله اجتماعی را کاهش می‌دهد، گفت: سنت حسنه وقف می‌تواند دریچه‌ای برای محرومیت‌زدایی باشد.

سنت حسنه وقف فاصله اجتماعی را کم می کند

پایگاه اطلاع رسانی هیات: همایش یاوران وقف روز سه شنبه، 29 مهرماه با حضور سیدعباس صالحی؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام سیدمهدی خاموشی؛ رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه و جمعی از اصحاب وقف و مدیران سازمان اوقاف در سالن اجتماعات ساختمان شهید سلیمانی این سازمان برگزار شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم که ارتباط تصویری نیز با مراکز استان‌ها برقرار شده بود، گفت: یکی از ویژگی‌های سنت حسنه وقف این است که سابقه در عرب جاهلی نداشت؛ پیامبر اکرم صل الله علیه و آله وسلم با این سنت حسنه یک تربیت اجتماعی در جامعه مسلمانان ایجاد کرد. وی با اشاره به اینکه هر فرد صحابی موقوفه‌ای داشت، گفت: امیرالمومنین امام علی علیه السلام به‌عنوان یار پیامبر اکرم صل الله علیه و آله وسلم در حد وسیع موقوفاتی را در طول حیات خود ایجاد کردند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد: علت جایگاه والای وقف برمی‌گردد به جوهره‌ای که در این سنت حسنه وجود دارد؛ این سنت حسنه خودش را در تمدن اسلامی نشان داد.

سنت حسنه وقف فاصله اجتماعی را کم می کند
سنت حسنه وقف فاصله اجتماعی را کم می کند

صالحی با بیان اینکه وقف از زاویه‌ ویژگی‌های فردی مهم است، افزود: وقف روح انسان را به‌سوی تعالی هدایت می‌کند و انسان را از صفات رذیله و بخل دور کرده و انسان را به نوع‌دوستی نزدیک می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه وقف یک سکوی پرش برای رسیدن به اخلاق فاضله است، تصریح کرد: تأثیرات اجتماعی وقف زیاد است؛ محورهای متعددی را برای کارکردهای اجتماعی این سنت حسنه می‌توان برشمرد؛ یکی از ظرفیت‌هایی که به توازن اجتماعی کمک می‌کند “وقف” است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد: اگر بحث محرومیت‌زدایی و رفع آسیب‌های اجتماعی در زندگی جایگاهی دارد، وقف می‌تواند دریچه‌ای برای محرومیت‌زدایی باشد. صالحی با بیان اینکه وقف به کمک محرومیت‌زدایی آمده است، تصریح کرد: سنت حسنه «وقف» فاصله اجتماعی را کاهش می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: در سفرنامه ابن بطوطه آمده است در دمشق مسلمانی موقوفه‌ای را برای مسیحیانی که در جنگ‌های صلیبی اسیر شدند و نمی‌توانند به کشورشان برگردند، ایجاد کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: وقف یک قدرت همبستگی اجتماعی دارد و می‌تواند جامعه را به یکدیگر متصل کند؛ بنابراین این سنت حسنه در حوزه زیست اجتماعی نیز کارکرد دارد. صالحی یک کارکرد دیگر وقف را در توسعه ملی و توسعه تمدنی عنوان کرد و گفت: تمدن اسلامی همیشه با وقف حرکت کرده است.

وی با اشاره به موقوفات دوره صفویه، افزود: نقش وقف در توسعه ملی، منطقه‌ای و تمدنی بالا بوده است: ما که در گام دوم قرار داریم، می‌توانیم به صورت دیگری به این سنت حسنه نگاه کنیم و این سنت حسنه می‌تواند در این مسیر راهگشا باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: در دو سال اخیر سعی کرده‌ایم، فرهنگ عمومی را با زندگی اجتماعی گره بزنیم؛ بر این اساس سندهای مختلفی تنظیم شده است و اخیرا سند ارتقای فرهنگ وقف تنظیم شد.
صالحی با تأکید بر نیازسنجی ملی و منطقه‌ای، تصریح کرد: هر چقدر وقف را به این نیازها نزدیک کنیم، سرعت ترویج وقف در جامعه نیز افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه باید نیازها در سطح ملی، استانی و بخشی بررسی شود، افزود: هرقدر حضور فعالانه نیازسنجی‌ها گسترده‌تر شود، حوزه فرهنگ‌سازی فرصت بیشتری پیدا می‌کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به برخی نکات در این سند، خاطرنشان کرد: فضای الگودهی از واقفان خیلی مهم است؛ جریان الگوسازی وقف می‌تواند به توسعه این سنت حسنه کمک کند و خوشبختانه این نمونه‌ها در حال افزایش است.

منبع: تسنیم

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *