سه مانع بزرگ بر سر اجرای اقتصاد مقاومتی

خانه / مطالب و رویدادها / سه مانع بزرگ بر سر اجرای اقتصاد مقاومتی

یکی از موانع اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی عدم هماهنگی مشاوان رئیس‌جمهور و تیم اقتصادی دولت و همچنین عدم تخصص لازم در میان آنهاست.

در حالی که  امام خامنه ای تنها راه برون‎رفت از مشکلات اقتصادی کشور را تحقق سیاست‎های اقتصادمقاومتی  میدانند، کارنامه چهارساله دولت اما نشان از عدم تمایل اعتدالیون  برای برنامه‎ریزی و عملیاتی‎کردن سیاست‎های اقتصاد مقاومتی دارد, در چرایی این رویکرد  میتوان به 3 عامل مهم اشاره کرد:

1- مدیریت اشرافی:  عمل به اقتصاد مقاومتی یعنی مدیریت واردات، اصلاح سیستم مالیاتی و مبارزه با قاچاق که تهدیدی جدی برای  منافع مدیران اشرافی دولت به شمار می آید.  وجود  افراد ذینفع و کاسب  در نهادهای تصمیم گیر، مانند مجلس و  بدنه دولت, مانع بزرگ تحقق اقتصاد مقاومتی است.

2-  عدم هماهنگی و تخصص لازم در تیم اقتصادی دولت: یکی از موانع اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی عدم هماهنگی مشاوان رئیس‌جمهور و  تیم اقتصادی دولت و همچنین عدم تخصص لازم در میان آنهاست که  این ناهماهنگی منجر به عدم اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی شده است.

3- اعتقاد به اقتصاد لیبرالی: اعتقاد به اقتصاد لیبرالی و توسعه غربی سبب میشود مجریان به دنبال  نوآوری,  کارآفرینی و به طور کلی اقتصاد مقاومتی نباشند زیرا در اقتصاد لیبرالیستی جایی برای ایده های اقتصاد اسلامی وجود ندارد و تنها  یک طیف  خاص کار را در دست دارند و با تجویز نسخه های غربی  برای اقتصاد  تلاش میکنند تا  کشور و مردم جامعه را مقروض نگه دارند. در این راستا می‌توان به کتاب « امنیت ملی و نظام اقتصادی ایران» نوشته حسن روحانی اشاره کرد, همچنین مواضع  سخنگو و مشاوران رئیس‌جمهور به خوبی روشن میکند که سخن گفتن از اقتصاد مقاومتی برای اعتدالیون تنها یک شعار است.

قطعا با ادامه اجرای سیاست های اقتصاد لیبرالی ضربات جبران ناپذیری بر پیکر اقتصاد بیمار ایران وارد خواهد آمد که جبران آن به راحتی ممکن نخواهد بود, در این شرایط  کوتاه کردن دست مدیران اشرافی و  مسوولین ذینع  اجرایی کشور  و روی کار آوردن مدیران جهادی و انقلابی ضرورت امروز جامعه ما است.

منبع : مشرق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *