سواد رسانه| رسانه چطور کار میکند؟

خانه / پیروان عترت / آموزش مجازی / سواد رسانه| رسانه چطور کار میکند؟

رسانه « چطور » کار می کند؟

رسانه ها چطور روی زندگی، افکار، رفتار و عقاید ما تأثیر می گذارند، یکی از بخش های مهم سواد رسانه ای فهم این موضوع است که بدانیم چه اندازه تحت تأثیر رسانه ها هستیم و چطور می توانیم اثرات گاه مخرب این تأثیرگذاری را کنترل کنیم.

  1. رسانه ها فرهنگ ما را شکل می دهند

آداب، سنن، ارزش ها، باورها و هرآنچه سبک و شیوه زندگی را تعیین می کند، فرهنگ آن جامعه خوانده می شود. فرهنگ ساخته و پرداخته تعاملات انسانی، تاریخ، دین، نظام حکومتی، اندیشمندان و متفکران بزرگ و بسیاری عوامل دیگر است و در گذشته ای نمه چندان دور نسل و سینه به سینه در طول زمان منتقل می شد و گاهی هم دستخوش تغییر و تحول قرار می گرفت. بنابراین تا چند نسل گذشته داستان سرایان فرهنگ برای هرکسی خانواده، دوستان و دیگران در همان جامعه بودند ولی امروزه به همه اینها یک رقیب نیرومند به نام رسانه اضافه شده است. اکنون، بخش عمده ای فرهنگ ما و حتی درک ما از واقعیت توسط اطلاعات و تصاویری شکل میگیرد که از طریق رسانه ها دریافت می کنیم. فیلم های سینمایی، برنامه های تلویزیونی، بازی های رسانه ای ما را مدام در معرض آداب، باورها و ارزش های جدید قرار می دهند و خودآگاه یا ناخودآگاه در تعریف فرهنگ و سبک زندگی ما سهیم می شوند.

  1. رسانه ها از «زبان اقناع» استفاده می کنند

همه پیام های رسانه ای سعی می کنند تا مارا متقاعد سازند تا به چیزی اعتقاد پیدا کنیم و یا کاری را انجام دهیم. همه تلاش آنها بر این است تا بهر شیوه ای مارا به حرکت در جهت هدف خود قانع کنند.

بخش های خبری و بنگاه های رسانه سعی میکنند تا ما رویداد هایی که آنها گزارش می کنند را بپذیریم. پیام های تبلیغاتی در تلاش هستند تا مارا متقاعد کنند که از محصول آنها استفاده کنیم.

کتاب ها، فیلم ها و سریال های تلویونی همه و همه مدعی بیان صداقت و درستی هستند و سعی می کنند تا ما را به پیگیری خود ترغیب کنند. صاحبان رسانه و تولید کنندگان پیام های رسانه ای می دانند که کسی به زور متقاعد نمی شود که از آنها پیروی کند. بنابراین همه پیام های رسانه ای برای اقناع سازی مخاطب از تکنیک ها و روش های خاصی استفاده می کنند که به « زبان اقناع » مشهور است.

  1. پیام های رسانه ای بر روی عقاید، نگرش ها و اعمال ما تأثیر می گزارند

ممکن است ما این موضوع را دوست نداشته باشیم و یا حتی انگار کنیم، ما واقعیت این است که افکار، نگرش ها و اعمال روزانه ها ما همه تحت تأثیر پیام های رسانه ای قرار دارند.

تبلیغات، اخبار، موزیک ویدئو ها و بسیاری پیام های رسانه ای دیگر به طور ناخودآگاه می توانند عقاید و اعمال ما را تغییر بدهند. رسانه ها اهرم فرهنگی قدرتمند و کسب و کار بزرگی در دنیا هستند که مدام سعی میکنند تا پیروان فکری و عملی بیشتری برای خود بیابند. در چنین شرایطی اگر قدرت تحلیل و ارزیابی مناسبی نداشته باشیم به راحتی مثل یک عروسک خیمه شب بازی در اختیار آنها قرار می گیریم.

  1. رسانه ها جهان های خیالی می سازند

این جز قابیلت های رسانه است که جهان فانتزی و خیالی بسازد. ساخت چنین فضایی برای مخاطب می تواند مطلوب و سرگرم کننده باشد. ولی باید مراقب باشیم که می تواند اثرات مخرب نیز داشته باشد. فیلم ها، برنامه های تلویزیونی، موزیک ویدئوها، بازی های کامپیوتری و چیزهایی از این قبیل گاهی اوقات افراد را وادار میکند کارهایی انجام بدهند که غیر عاقلانه، ضدجامعه و یا حتی خطرناک باشد. مثلاً خشونت در فضای فانتزی و خیالی بازی های کامپیوتری به راحتی می تواند منجر به رفتارهای خشونت آمیز در کودکان در کودکان و نوجوانان شود. علاوه بر این گاهی تبلیغات تجاری برای ما یک دنیای خیالی ایجاد می کنند که در آن همه مسایل و مشکلات می تواند با خرید یک محصول حل شود. ما باید در پیام های رسانه ای مرز میان خیال و فانتزی را با دنیای واقعی تشخیص بدهیم و در دنیای خیالات رسانه ای غرق نشویم.

 

 

ادامه دارد…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *