سواد رسانه چیست و چه میکند؟

خانه / پیروان عترت / آموزش مجازی / سواد رسانه چیست و چه میکند؟

سواد رسانه ای یک نوع درک متکی بر مهارت است که بر اساس آن میتوان انواع رسانه ها و انواع تولیدات آنها را شناخت و از یکدیگر تفکیک و شناسایی کرد. در واقع سواد رسانه ای مختص افراد خاصی – مثل کارکنان رسانه ها نیست، بلکه مجموعه ای از مهارت هاست که هرکسی می تواند و لازم است آنها را یاد بگیرد. همانطور که سواد، داشتن نوعی توانمندی برای خواندن و نوشتن است، سواد رسانه ای هم داشتن توانایی هایی است برای دستیابی، تحلیل، ارزیابی و خلق همه انواع پیامهای رسانه ای.

افرادی که سواد رسانه ای بالاتری داشته باشند بیشتر قادر هستند انواع پیامهای پیچیده رسانه ای که در قالب های مختلف و از رسانه های گوناگون (رادیو، تلویزیون، روزنامه، اینترنت، بیلبوردهای تبلیغاتی، کتابها، بازی های رایانه ای و …) منتشر می شوند، را رمزگشایی کرده و تحلیل کنند. اینگونه افراد بهتر می توانند بفهمنند که پیامهای رسانه ای چطور تولید شده و شکل داده می شوند و همچنین چگونه می توانند معانی پنهان و یا آشکار آنها را کشف کنند. علاوه بر این افرادی که سواد رسانه ای بالاتری دارند می توانند رسانه های خود را خلق کرده و فعالانه در ایجاد فرهنگ رسانه ای جامعه خود مشارکت داشته باشند.

بنابراین بطور خلاصه می توان گفت که مهارت های سواد رسانه ای به نوجوانان، جوانان، بزرگسالان و همه افراد جامعه کمک می کند تا:

بفهمند پیامهای رسانه ای چطور معنا خلق می کنند.

هویت کسی را که تمام یا بخشی از پیام رسانه ای را خلق کرده، شناسایی کنند.

تشخیص بدهند سازنده پیام رسانه ای میخواهد ما به چه چیزی اعتقاد پیدا کنیم و یا چه کاری انجام بدهیم.

تکنیک و یا ابزاری که برای قانع کردن مخاطب در پیام رسانه ای مورد استفاده قرارگرفته را نام ببرند.

جانبداری ها، اطلاعات نادرست و دروغ ها را تشخیص بدهند.

کشف کنند که چه بخشی از داستان (رویداد) گفتع نشده است.

پیام های رسانه ای را بر اساس تجربیات، اعتقادات و ارزش های شخصی خود، ارزیابی کنند.

پیام های رسانه ای خود را تولید و منتشر کنند.

انتهای مطلب/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *