سوره های منتخب امام رضا علیه السلام برای نماز

خانه / قرآن و عترت / عترت / معارف حدیثی / اجتماعی / سوره های منتخب امام رضا علیه السلام برای نماز

به خدا كسى را از او پرهيزكارتر و ذكرگوتر در تمام اوقاتش نديدم و نه كسى را ديده‏ ام كه از او بيشتر از خدا خوف داشته باشد.

رجاء بن ابى ضحاك گفت: مرا مأمون از پى حضرت رضا عليه السّلام فرستاد تا او را از مدينه بياورم دستور داد كه او را از راه‏ بصره و اهواز و فارس بياورم نه راه قم، سفارش كرد كه شبانه روز خودم مواظب او باشم تا وقتى به اينجا بياورم. من در خدمت آن جناب بودم از مدينه تا مرو.

به خدا كسى را از او پرهيزكارتر و ذكرگوتر در تمام اوقاتش نديدم و نه كسى را ديده‏ام كه از او بيشتر از خدا خوف داشته باشد.

امام رضا - نماز

نزديك طلوع فجر كه مي شد از جاى حركت مى ‏نمود و دو ركعت نماز فجر را مي خواند در ركعت اول حمد و قُلْ يا أَيُّهَا الْكافِرُونَ و در دومى حمد و قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ پس از طلوع فجر اذان و اقامه مي گفت و نماز صبح را دو ركعت مي خواند بعد از سلام مشغول تعقيب مي شد تا خورشيد طلوع مي كرد بعد به سجده شكر مي رفت تا خورشيد برآيد.

در تمام نمازهاى واجب در ركعت اول حمد و انا انزلناه مي خواند و در ركعت دوم حمد و قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ جز در نماز صبح و ظهر و عصر روز جمعه كه در آن روز حمد و سوره جمعه و سوره منافقين را مي خواند در نماز عشاى شب جمعه در ركعت اول حمد و سوره جمعه را مي خواند و در ركعت دوم حمد و سوره سبح. در نماز صبح روز دوشنبه و پنجشنبه، ركعت اول حمد و هَلْ أَتى‏ عَلَى الْإِنْسانِ را مي خواند و در ركعت دوم حمد و «هَلْ أَتاكَ حَدِيثُ الْغاشِيَةِ» را قرائت مي كرد.

در نماز مغرب و عشاء و نماز شب و شفع و وتر و نماز صبح قرائت را بلند مي خواند و در نماز ظهر و عصر كوتاه در دو ركعت آخر تسبيح مي خواند و مي گفت:  «سبحان اللَّه و الحمد للَّه و لا اله الا اللَّه و اللَّه اكبر» سه مرتبه و قنوت آن جناب در تمام نمازهايش چنين بود: «رب اغفر و ارحم و تجاوز عما تعلم انك انت الاعز الاجل الاكرم».

هر وقت 10 روز در شهرى مي ماند روزه مي گرفت همين كه شب مي شد اول نماز مي خواند سپس افطار مي كرد و در سفر نمازهاى واجب خود را دو ركعتى‏ مي خواند به جز نماز مغرب كه آن را سه ركعت مي خواند و نماز نافله و نماز شب، شفع و وتر و دو ركعت فجر را در سفر و غير سفر ترك نمي كرد.

ولى نوافل نمازهاى روزانه را در سفر نمي خواند پس از هر نمازى كه قصر مي خواند سى مرتبه مي گفت: «سبحان اللَّه و الحمد للَّه و لا اله الا اللَّه و اللَّه اكبر» و مي فرمود: اين به جاى بقيه نماز است نديدم نماز ضحى را در سفر و غير سفر بخواند و در سفر روزه نمي گرفت در دعا ابتدا صلوات بر محمّد و آلش مي فرستاد و پيوسته اين صلوات را در نماز و غير نماز مي فرستاد.

منبع : قدس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *