شباهت های حضرت معصومه(سلام الله علیها) با حضرت زهرا(سلام الله علیها)

خانه / پیروان عترت / مقالات پیروان / شباهت های حضرت معصومه(سلام الله علیها) با حضرت زهرا(سلام الله علیها)

شباهت های حضرت معصومه(سلام الله علیها) با حضرت زهرا(سلام الله علیها)

از تشابه نام که بگذریم، از این که هر دو فاطمه و هر دو معصوم هستند، شباهت های معنوی بسیاری برای حضرت فاطمه ی زهرا(سلام الله علیها) و حضرت فاطمه ی معصومه(سلام الله علیها) متصور است.

هر دو صاحب شأن و مقام مافوق درک بشری. تعابیر راجع به حضرت زهرا(سلام الله علیها) بسیار بلند و معروف است و منزلت بالای حضرت معصومه(سلام الله علیها) علاوه بر روایات مختلف درباره ایشان، همچنین در زیارتنامه مأثوره حضرت معصومه(سلام الله علیها) بوضوح مشخص است. در زیارتنامه ی کریمه ی اهل بیت(سلام الله علیها) از برادرشان حضرت رضا علیه السلام آمده است که فان لک عندالله شأنأ من الشأن» یعنی تو در نزد خداوند دارای شان و جایگاه بسیار عظیمی هستی.

او دختر امام معصوم، خواهر امام معصوم و خود نیز معصومه است.

از دیگر شباهت ها بحث ثواب زیارت است. در ارتباط با ثواب زیارت حضرت زهرا(سلام الله علیها) آمده که «وجب له الجنه» و در ارتباط با حضرت فاطمه معصومه(سلام الله علیها) نیز آمده و از چند امام معصوم هم نقل شده که «مَنْ زارَها فَلَهُ الْجَنَّهُ» یعنی هرکس که در قم آرامگاه حضرت را زیارت کند برای او بهشت است.

شباهت دیگر این است که هر به دفعات مورد حمد و ثنای معصومین قرار گرفته اند و روایات زیادی در اراتباط با هر دو معصوم بیان شده است. حضرت زهرا(سلام الله علیها) که «اظهر من الشمس» است و در مورد حضرت فاطمه معصومه(سلام الله علیها) از جد ایشان یعنی امام صادق(علیه السلام) حتی پیش از اینکه پدر حضرت معصومه(سلام الله علیها) به دنیا بیاید در مورد حضرت معصومه(سلام الله علیها) روایت کرده اند و از امام کاظم(ععلیه السلام)، امام رضا(علیه السلام) و امام جواد(علیه السلام) نیز روایاتی راجع به حضرت معصومه(سلام الله علیها) نقل شده است و حداقل چهار امام در شان و منزلت حضرت ذکر حدیث دارند.

شباهت دیگر این است که هردو شفیع روز جزا هستند. راجع حضرت زهرا(سلام الله علیها) که مسئله روشن است و راجع به حضرت فاطمه معصومه(سلام الله علیها) همین بس که در زیارتنامه ایشان ما به حضرت خطاب می کنیم که «ای فاطمه شفاعتم کن در هنگام ورودم به بهشت» ک این نشان دهنده این است که ایشان از این مقام بلند معنوی برخوردار هستند.

هردو در دفاع از امامت و ولایت به دنبال امام خود حرکت کردند. حضرت زهرا(سلام الله علیها) در دفاع از امیرالمومنین(علیه السلام) به شهادتش می رسند و حضرت فاطمه معصومه(سلام الله علیها) که به دنبال برادرش امام رضا(علیه السلام) حرکت کرد و تا قم آمد و از اینجا نتوانست به توس و خدمت امام خود برسد اما در هرحال  هردو در دفاع از امام زمان خود، خروج از منزل دارند.

شباهت  دیگر این است که هیچکدام دارای کُفوی نبودند. حضرت زهرا(سلام الله علیها) در بین انسان های معمولی دارای هیچ کّفوی نبود لذا کفو حضرت زهرا(سلام الله علیها) تنها یک معصوم که امیرالمومنین(علیه السلام) بود و حضرت فاطمه معصومه(سلام الله علیها) هم از غیر معصوم هیچ کفوی نداشت همانند مادر بزرگوارش.

پایگاه اطلاع رسانی هیأت رزمندگان اسلام/

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *