شش دلیل مفید بودن خواندن کتاب برای فرزندتان

خانه / پیروان عترت / شش دلیل مفید بودن خواندن کتاب برای فرزندتان

کتاب خوانی فرهنگی است که بایستی از همان سالهای نخستین در فرد نهادینه شود. والدین با خواندن کتاب برای فرزند نوزاد خود می توانند به گسترش این فرهنگ و همچنین بهبود رشد و تکامل او کمک کنند.

شش دلیل مفید بودن خواندن کتاب برای فرزندتان

هیات: آیا نوزادان به خواندن کتاب نیاز دارند؟ نوزادان تازه متولد شده نمی توانند خط داستانی را دنبال کنند، سیر تکاملی شخصیت داستان را درک نمایند یا حتی به خوبی بر روی تصاویر تمرکز کنند. آیا نکته ای در خواندن کتاب برای آنها وجود دارد؟ پاسخ این سؤال بله ای قاطع بر اساس مطالعات صورت گرفته است، به طوری که عنوان می شود عادت خواندن منظم کتاب برای کوچولوی خود می تواند مانند لالایی ارتباط آرامش بخش و تسلی بخشی را برای نوزاد فراهم سازد. در این بخش شش دلیلی که باید از همان روز اول برای نوزاد کتاب بخوانید آورده شده است.

برقراری پیوند عاطفی

در آغوش گرفتن نوزاد و کتاب خواندن برای او نوعی نزدیکی و عطوفت را میان والدین و نوزاد رقم می زند. زمانی که نوزاد صدای آشنا و دوست داشتنی والدین خود را می شنود نوعی پیوند عاطفی و رشته الفت و محبت میان آنها شکل می گیرد. همچنین نیاز طبیعی به برخورداری از محبت و تحریک از طریق فعالیت خواندن برآورده می شود. در واقع یکی از سازمانهای غیر انتفاعی حمایت از سلامت مادر و نوزاد در ایالات متحده نوعی برنامه کتاب خوانی را ترتیب داده است که در آن والدین تشویق به خواندن کتاب برای نوزادان زودرس خود در بخش مراقبت های ویژه نوزادان (NICU) می شوند. نخستین ارتباطات نوزاد برای برقراری پیوند عاطفی به قدری حیاتی است که با سلامت کلی او پیوند خورده است. کتاب خوانی موجب تقویت ارتباط عاطفی شده و مزایای تحریک مغز و رشد و تکامل را سه برابر می سازد.

بهبود رشد و تکامل حواس

خواندن کتاب برای نوزاد اطلاعاتی را از دنیای اطراف در اختیارش قرار می دهد و رنگ ها، اشکال، اعداد، حروف، حیوانات و اشیاء را به روشی سرگرم کننده به او معرفی می کند. حالتهای چهره و احساساتی که در کلام به هنگام کتاب خواندن به خود می گیریم این فرصت را برای کودک فراهم می سازد که به لحاظ عاطفی شکوفا شود. نوزاد می تواند شروع به درک ارتباط بخش های ناراحت کننده یا شادی آور داستان کند. با خواندن کتاب زمانی که پدر یا مادر فرزند خود را از طریق عناصر داستان به نگاه کردن، لمس کردن، خندیدن و یادگیری دعوت می کنند مهارتهای فکری نوزاد تقویت می شوند.

 تقویت مهارت شنوایی و رشد مهارت گفتاری

گوش کردن نوزاد به کتاب خواندن والدین شکل مهمی از تحریک و برانگیختن است. این کار به نوزاد درس هایی را در خصوص برقراری ارتباط، احساسات، تن صدا و روابط می آموزد. کتاب خواندن، مهارت شنوایی، حافظه و واژگان را شکل می دهد. کودکان با تقلید صداها نحوه صحبت کردن و برقراری ارتباط را می آموزند. کودکان نیازی به کتابهای پیچیده یا وسایل الکترونیکی ندارند. داستان های ساده و عمیق به مغز کودک اجازه ایجاد فضایی برای گسترش و انعطاف پذیری را می دهد. در صورتی که نوزاد در مراحل اولیه الگوها و ریتم های کلامی را بیاموزد با بزرگتر شدن میزان توجه و مهارت شنوایی او افزایش می یابد.

شش دلیل مفید بودن خواندن کتاب برای فرزندتان

بهبود زبان

به عقیده سازمان سلامت کودکان، با رسیدن نوزاد به اولین سالگرد تولد، تمام صداهای مورد نیاز جهت صحبت کردن به زبان مادری خود را فرا خواهد گرفت. هر اندازه داستانهای بیشتری با صدای بلند بخوانید، واژگان بیشتری به گوش فرزندتان رسیده و بهتر می تواند صحبت کند.

داستان های ساده یا ریتم های طولانی از الگوهای گفتاری به کودکان کمک می کنند مهارت های زبانی را از همان دوران نوزادی بهبود بخشند. به عقیده مجله امریکن بیبی (American Baby) کتاب خواندن برای نوزاد فواید طولانی مدتی به همراه دارد. نوزاد ریتم گفتار شما را جذب کرده و می آموزد که هر یک از اصوات چگونه واژگان را تشکیل می دهند. طبق تحقیقات صورت گرفته، نوزادانی که از 6 ماهگی به طور مرتب برایشان کتاب خوانده می شود، تا 18 ماهگی تقریباً دو برابر پذیرش زبانی بیشتری نسبت به سایر نوزادان کسب می کنند.

بهبود حافظه و ریتم

کار والدین در پرورش رشد و تکامل فرزندشان از بدو تولد نوزاد آغاز می شود. کتاب خوانی و قصه گویی حافظه و دامنه توجه را بهبود می بخشند. به همین دلیل است که کودکان با شنیدن یک قصه تکراری برای چندمین بار شکوفا می شوند. آنها قابل پیش بینی بودن صفحات مورد علاقه خود را دوست دارند زیرا با این کار حافظه در حال رشد خود را تمرین می دهند. کودکان برای درک عناصر داستان باید خوب گوش کنند و این باعث افزایش دامنه توجه آنها از همان سالهای نوپایی به کودکی و بزرگسالی می شود.

تحریک و برانگیختن قوه تخیل

کتاب خواندن قوه تخیل نوزاد را تحریک می کند. کتاب توصیف کلمات، داستان های جذاب، ایده های جدید و تصاویر زنده و پر شوری را به کودک ارزانی می دارد. خواندن کتاب ارتباطات سالم میان احساسات و تخیلات نوزاد را در هم می آمیزد. فعال نگاه داشتن ذهن کودک با خواندن، توانایی یادگیری او را افزایش می دهد و خلاقیت را در او بهبود می بخشد. کتاب از زمان شیرخوارگی تا بزرگسالی کنجکاوی طبیعی فرد را پرورش می دهد. این یک هدیه مادام العمر از تفکر انتقادی و خلاقانه است.

کتاب خواندن برای فرزندتان تجربه مشترکی است که می توانید سالیان سال آن را ادامه دهید و از همه مهمتر آنکه کتاب خواندن برای فرزند خود این احتمال را افزایش می دهد که فرهنگ کتاب خوانی در او شکل گرفته و خود در تمام طول زندگی به خواندن کتاب مبادرت ورزد. کتاب خواندن موجب شکوفایی خواننده شده و این یک هدیه زیبا به حساب می آید.

سلب مسئولیت: اطلاعات موجود در این برنامه یا مقاله با کمک از کارشناسان و اطلاعات موجود در اینترنت بدست آمده است. داده های موجود در این مقاله ممکن است با داده های مربوط به کودک شما مطابقت نداشته باشد. اکیداً توصیه می شود رهنمودها و توصیه های موجود در این برنامه را بدون مشورت با پزشک خود اعمال نکنید.

منبع: راسخون

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *