« شعر» هویت فرهنگی که با آن تفننی برخورد میشود

خانه / مطالب و رویدادها / یادداشت و گفتگو / « شعر» هویت فرهنگی که با آن تفننی برخورد میشود

بايد پذيرفت که فرصت شعرخواني و حتي حضور در جلسات شعرخواني بيت حتما براي هر شاعري مغتنم است و من اميدوارم هر سال بهترينها اين فرصت را بيابند که در اين مجلس انس حضور يابند.

 

قاسم صرافان

n00129136-b

خوشحالم که اين فرصت نصيبم شد تا در فضاي معنوي جلسه شعر نيمه رمضان رهبر انقلاب حاضر باشم. در فضايي که بي ترديد معنويت و حس و حال صميمانه و نشاطي ويژه دارد که حاصل نشاط و مهرباني ميزبان و صفاي ميهمانان است. بايد پذيرفت که فرصت شعرخواني و حتي حضور در جلسات شعرخواني بيت حتما براي هر شاعري مغتنم است و من اميدوارم هر سال بهترينها اين فرصت را بيابند که در اين مجلس انس حضور يابند.

به نظر من مهمترين نکته‌اي که در بيانات حضرت آقا در مورد وضعيت امروز شعر مطرح شد اين بود که بعضي از مسئولين مرتبط با شعر درست قدر و عمق جايگاه شعر را درک نمي‌کنند. ايشان فرمودند «ما قدر الشعر حق قدره». اين حرف بزرگي است و اشاره به مسئوليتي خطير دارد. به نظر من دقيقا درد اصلي اينجاست. جايگاه شعر و شاعري آنگونه که بايد از سوي مسئوليني که مديريت فضاي شعر در دست آنهاست به خوبي ارزيابي نمي‌شود. بنابراين برنامه‌ريزي‌ها و بودجه بندي‌ها در سازمانها و موسسات مرتبط، به هيچ وجه تناسبي با جايگاه تاريخي و کارکردي شعر ندارد.

به نظر من حتي در هياتهاي مذهبي که وزن و کيفيت و معرفت جلسات را شعر تعيين مي‌کند، هنوز برنامه‌اي براي ارتقاء جايگاه و شانيت شاعر وجود ندارد.

متاسفانه با شعر به عنوان يکي از اصلي‌ترين رسانه‌هاي فرهنگي اين مرز و بوم و هويت تاريخي يک ملت، هنوز به شکل يک تفنن و سرگرمي غيرجدي برخورد مي‌شود. تقريبا هيچ شاعري نمي‌تواند به صورت حرفه‌اي شاعري کند و زيرساختي از سوي مسئولين براي اين منظور طراحي و اجرا نشده است.

بديهي است که نمي‌توان از شاعري که به صورت غير حرفه‌اي و در اوقات فراغت به سرايش شعر مي‌پردازند، توقع مطالعه کافي، حضور در جلسات، اختصاص زمان مناسب به انديشيدن و خيال پردازي و کشف و سرايش و نقد و اصلاح و دستيابي به سبک و زبان خاص داشت. پس بديهي است که به قول حضرت آقا سطح عمومي شعر بدليل عدم حضور قله‌هاي شعري متعدد از گذشته پايين تر باشد. براي رسيدن به شاعران متفاوت بايد بستر کشف استعداد، پرورش و ظهور يک قله شعري، توسط دستگاههاي مرتبط چه در حوزه قانون گذاري و چه در حوزه مديريت و اجرا فراهم گردد.

13940208000677_PhotoA

شعر مهمترين هنري است که چشم زيبابين، ظرافت سنج و حقيقت بين انسان را باز مي‌کند. افراد و اجتماع در مؤانست با شعر، مهربانتر، شجاعتر، صبورتر، حکيمتر، بزرگوارتر، عاشقتر و در يک جمله انسانتر مي‌شوند. از خود گذشتگي، ايستادگي، عشق به خدا، اهل بيت، خانواده و مردم همه و همه در اثر انس با شعر و ادبيات و هنر در وجود انسانها تعالي مي‌يابد.

شعر چه به صورت مستقيم و چه در قالب مديحه و نماهنگ و سرود مي‌تواند در پرورش و تقويت روحيه جامعه بسيار تاثير گذار باشد. و امروز بيش از هر روز ديگري به بايد به شناخت جايگاه واقعي شعر و شاعري و کارکردهاي آن پرداخت. اميدوارم شعرا و مسئولين حاضر در جلسه به صورت جدي در راستاي اجراي اين بخش از بيانات حضرت آقا تلاش کنند. تا در جلسات بعدي شاهد شنيدن اشعاري متفاوت و با کيفيت‌تر از سوي شعرا و خصوصا شاعران آييني باشيم. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *