شیعیان نیجریه دادگاه نمایشی علیه جنایات ارتش را تحریم کردند

خانه / مطالب و رویدادها / شیعیان نیجریه دادگاه نمایشی علیه جنایات ارتش را تحریم کردند

اعضای جنبش اسلامی نیجریه با اعلام بی‌اعتمادی نسبت به کمیته تحقیقی دولتی در خصوص جنایات انجام شده توسط ارتش علیه شیعیان، اعلام کردند در این دادگاه نمایشی شرکت نمی‌کنند و آن را تحریم کردند.

 در پی محکومیت‌ها و فشارهای گسترده از سوی سازمان‌های حقوق بشر، دولت فدرال نیجریه اقدام به ایجاد یک کمیته قضایی نمایشی برای رسیدگی به جنایات ارتش شد.

جنبش اسلامی نیجریه، دادگاه نمایشی کمیته تحقیقی دولتی در خصوص جنایات انجام شده توسط ارتش این کشور علیه شیعیان را تحریم کردند.

ارتش نیجریه دسامبر 2015 دست به کشتار و جنایات بی‌رحمانه‌ای علیه شیعیان نیجریه در ایالت کادونا زد. در این فاجعه انسانی بیش از 1 هزار تن از شیعیان، زن و مرد و کودک از جمله سه تن از پسران رهبرشان شیخ ابراهیم زکزاکی، به ضرب گلوله نظامیان ارتش نیجریه به شهادت رسیده و رهبر شیعیان به همراه همسرش از آن زمان تاکنون بدون هیچ جرم ثابت شده یا دادگاهی در بازداشت غیرقانونی به سر می‌برد. فاجعه زاریا زمانی توجه جامعه بین المللی را به خود جلب کرد که تصاویر ماهواره‌ای مکان یک گور دسته جمعی 350 تن از شهدای این جنایت را نشان دادند.

از آن زمان تاکنون هیچ مقام یا نهادی در نیجریه به خاطر فاجعه زاریا محکوم نشده، که این مسئله منجر به محکومیت‌های گسترده‌ای از سوی جامعه بین المللی و سازمان‌های حقوق بشر شده است.

2 هفته به آغاز به کار این کمیته، اعضای جنبش اسلامی نیجریه اعلام کردند در هیچ یک از جلسات برگزار شده توسط کمیته شرکت نخواهند کرد. اعضای جنبش بی‌طرف بودن و اعتبار کمیته را زیر سئوال بردند و اعلام کردند تا زمانی که به نگرانی‌هایشان در این رابطه  پاسخ درستی داده نشود حاضر نیستند در پیشگاه دادگاه نمایشی حاضر شوند.

در درخواست به امضاء رسیده توسط اعضای جنبش آمده است: ارتش، پلیس و سازمان‌های امنیتی همگی نمایندگانی در این کمیته دارند. قرار نیست ما در اینجا به میز محاکمه کشیده شویم بلکه ارتش مجرم اصلی است. قصد بی‌احترامی به اعضای هیات تحقیقی را نداریم اما سازمان‌های معروف حقوق بشر در جهان نیز هیچ یک نماینده‌ای در این کمیته ندارند.

در این درخواست همچنین آمده است که روسای کمیته تحقیق، دوستان نزدیک و هم‌پیمانان ارتش هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *