شیوه امیرالمومنین علیه السلام در قناعت در گفتار استاد انصاریان

خانه / پیشنهاد ویژه / شیوه امیرالمومنین علیه السلام در قناعت در گفتار استاد انصاریان
حجت‏ الاسلام والمسلمین انصاریان از اساتید حوزه و دانشگاه در مراسم شب شهادت امام باقر علیه السلام در حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها گفت: امام باقر علیه السلام حدیث شریفی را که حدیثی قدسی از بیان الهی است منتفل کردند که این حدیث تکلیف تمام بشریت را برای زی صحیح در این جهان مشخص می کند.
وی خاطر نشان کرد: خداوند در این حدیث قدسی به پنج قسم اقدام می کنند که این قسم هم به سان قسم های قرآنی مبتنی بر اهمیت و تاکید این مسایل است؛ یعنی وقتی خداوند قبل از بیانی پنج بار قسم می خورند، حقانیت و قطعی و بی چون و چرایی آن موضوع را بیان می کند.
این استاد حوزه گفت: خداوند در این حدیث پنج بار قسم می خورند و شرطی بزرگ را تعیین می کنند که این شرط از مهمترین ویژگی های مومنان است؛ مومنی که امام حسن عسکری علیه السلام در خصوص او فرمودند که اگر دنیا را گلوی مومن قراردهیم بازهم شک داریم که حق مومن ادا شده یا خیر.
استاد اخلاق حوزه تصریح کرد: خداوند در این حدیث قدسی به پنج صفت عالیه خود یعنی عزت، جلال و سیطره و… خود قسم می‎خورد که مومنی که امر خدا را به امر و خواست قلبی خود ترجیح دهد را به سه پاداش عظیم دنیوی و اخروی می‎رساند.
وی گفت: اولین پاداشی که خداوند به این مومن می‎دهد آن است که او را به هیچ کسی بی نیاز نمی‎کند و در وجود خود به هیچ چیزی احساس نیاز نمی کند؛ مثال بارز این صفت را باید در زمان حکومت امام علی علیه السلام بیان کرد.
حجت ‏الاسلام والمسلمین انصاریان تصریح کرد: امام علی علیه السلام در حالی که رئیس جمهور یک کشور بزرگ اسلامی بودند، پس از نماز مغرب و عشا از بازار کوفه می‎گذشتند که یک مرد قصاب گوشت باقی مانده خود از روز را  به امام تعارف کرد، ولی امام فرمودند، هزینه خرید گوشت را ندارم؛ سپس آن مرد به امام عرض کرد می‎تواند به ایشان نسیه بدهد، امام فرمودند، اگر از تو نسیه بگیرم هر زمانی که از روبروی تو عبور می کنم، به خاطر شکم خود باید از تو خجالت بکشم، زیرا پول عوض را ندارم.
وی افزود: امام به آن مرد قصاب فرمودند، من با شکم خود رفیق‎تر از تو هستم و او به قول این که هر زمانی که پول داشتم گوشت می‎خورم، دلخوش است، ولی هیچ گاه نمی توانم به تو چنین قولی بدهم.
حجت ‏الاسلام والمسلمین انصاریان تصریح کرد: شاگردان این مکتب همچون آیات عظام بروجردی رحمة الله علیه می شوند که به قاصد رضاخانی که در حدود هشتادسال پیش 50هزار تومان به ایشان پیشکش می کند، به او می‎فرماید این پول را به شاه بده که در جیب خود بگذارد، چون ما چنین نیازی نداریم.
این استاد حوزه بیان کرد: دومین و سومین پاداش خدا به چنین مومنی، آن است که خداوند هرگام او را در مسیر آخرت قرار می دهد و همچنین آن که زمین و آسمان را وکیل و ضامن رزق او می‎کند؛ انسانی که از زمین برید، زمین به ذلیلی نزد او می‎آید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *