صفاتِ سه گانه انسان در لسان حضرت رضا (علیه السلام)

خانه / مطالب و رویدادها / صفاتِ سه گانه انسان در لسان حضرت رضا (علیه السلام)

یکی از ویژگی های ممتاز حضرت علی بن موسی الرضا (علیه السلام)، بیان نکاتی ارزنده در راه دستیابی به سعادت اخروی و دنیوی و آگاهی بخشی نسبت به نکات نامکشوف بوده است.

در این باره از امام رضا (علیه السلام) روایت شده است که ایشان بیان داشته اند: خداوند متعال به سه چیز فرمان داده و آنها را به سه چیز مشروط ساخته است، دستور فرموده نماز گزارده و زکات داده شود، پس هر کس نماز گزارد و زکات ندهد نماز او پذیرفته نیست. دیگر دستور داده است که از پدر و مادر شکرگزاری شود، پس هر کس شکر پدر و مادر را به جای نیاورد خدا را سپاس نگفته است. نیز خداوند به پرهیزگاری و صله رحم فرمان داده است، پس هر کس صله رحم نکند از نافرمانی خداوند متعال پرهیز نکرده است.
همچنین این امام همام می فرمایند: مؤمن تا سه صفت در او نباشد مؤمن نیست. یک صفت از پروردگار و دیگری از پیامبر (صلی الله علیه و اله) و سومی از امامان (علیه السلام) است. اما صفتی که از اوصاف پروردگار می‌باشد رازداری یا کتمان سر است چنان که فرموده است: عالِمُ الْغَیْبِ فَلا یُظْهِرُ عَلی غَیْبِهِ أَحَداً إِلاَّ مَنِ ارْتَضی مِنْ رَسُولٍ؛ او دانای به غیب است و هیچ کس را بر غیب خود آگاه نمی‌کند مگر برگزیدگان از پیامبرانش را.
اما صفت پیامبر (صلی الله علیه و آله) مدارا و سازگاری با مردم است، زیرا خداوند عزوجل پیامبرش را به مدارا با مردم دستور داده و فرموده است: خُذِ الْعَفْوَ وَ أْمُرْ بِالْعُرْفِ وَ أَعْرِضْ عَنِ الْجاهِلینَ؛ راه بخشش و گذشت پیشگیر و به نیکوکاری فرمان ده و از نادانان روی بگردان.
اما صفت امامان (علیه السلام) عبارت از شکیبایی در سختی و رنجوری است، چنان که خداوند عزوجل فرموده است:
وَ الصَّابِرینَ فِی الْبَأْساءِ وَ الضَّرَّاءِ؛ و شکیبایان در سختیها و رنجوریها.
از دیگر احادیث سه گانه امام رضا (علیه السلام) روایت یاسر خادم است که گفته است: شنیدم ابوالحسن الرضا (علیه السلام) می‌فرمود: این آدمی در سه جا وحشتناک ترین حالات را دارد: هنگامی که زاییده می‌شود و از شکم مادر بیرون می‌آید و دنیا را می‌بیند، دیگر زمانی که می‌میرد و آخرت و اهل آن را دیدار می‌کند و نیز هنگامی که از گور برانگیخته می‌شود و اوضاعی را می‌بیند که هرگز در دنیا ندیده است.

منبع : قدس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *