طرح هوشمندانه دین اسلام برای مدیریت راحت‌طلبی از لسان استاد پناهیان

خانه / پیشنهاد ویژه / طرح هوشمندانه دین اسلام برای مدیریت راحت‌طلبی از لسان استاد پناهیان
حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان از اساتید حوزه و دانشگاه در حسینیه آیت‌الله حق‌شناس به بیان اهمیت مدیریت گرایش راحت طلبی در وجود انسان پرداخت. ویخاطر نشان کرد: یکی از مهم‌ترین خواسته‌های غریزی انسان، راحت طلبی است. نه تنها اولین خواسته بلکه مهم‌ترین خواسته انسان است. لذت‌جویی و پرداختن به شهوات در مرحله بعد قرار دارد.
وی افزود: اگر کسی در آغاز جوانی تکلیفش را با راحت‌طلبی روشن کند، تکلیفش با شهوات مشخص خواهد شد. کسی که در شهوات اسیر می‌شود کسی است که موضع صحیحی در برابر راحت‌طلبی نداشته است. بسیاری از افراد جامعه حتی کسانی که به صورت علنی فسق و فجور می‌کنند، کسانی هستند که اعتقاداتشان مشکلی ندارد ولی از پس خودشان بر نمی‌آیند و نمی‌توانند راحت‌طلبیشان را کنترل کنند.
وی ادامه داد: مادران گاهی از روی دلسوزی فرزندانشان را راحت‌طلب بار می‌آورند و به راحت‌طلبی فرزندان میدان می‌دهند. در حالی که چنین فردی اگر انسانی مومنی شود، به اوج معنویت نخواهد رسید. در اسلام توصیه شده است که نان را در داخل خانه طبخ کنید و اگر کسی از بیرون آرد تهیه کند، فقر به خانه‌اش وارد می‌شود. این توصیه از آن جهت است که فرزند شما متوجه شود تهیه یک لقمه نان چقدر زحمت دارد. این یک طراحی هوشمندانه تعلیم و تربیت است. متأسفانه آیین‌نامه‌ها اجازه نمی‌دهند که سبک زندگی مردم درست شود.
پناهیان تصریح کرد: ما دو نوع راحتی داریم: راحتی ممدوح و راحتی مذموم. راحتی ممدوح به معنای راحتی روحی است و راحتی مذموم عموما با راحتی جسمی نسبت دارد. راحتی، گمشده بشر امروز است در حالی که راحت‌طلبی او را فراگرفته است. اسلام راه‌های راحتی را به ما معرفی کرده است که یکی از آنها مخالفت با هوای نفس است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *